پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۵-۲۴

برنامه‌های مؤسسه موقوفه خدمات زائر رضوی برای رفاه بیشتر زائران حضرت رضا (ع)

 مؤسسه موقوفه خدمات زائر رضوی تلاش می‌کند با کمک خیران و ناظران خدمات مطلوبی را در راستای ایجاد رفاه بیشتر به زائران ارائه دهد.

به گزارش آستان نیوز، یکی از تلاش‌های همیشگی مسئولان آستان قدس رضوی ایجاد شرایط لازم برای زیارت بدون دغدغه زائران با ایجاد امکانات رفاهی در حرم مطهر رضوی و مسیر تشرف به این بارگاه نورانی است.
در این راستا و به‌منظور پیگیری منسجم موضوعاتی از جمله اسکان و ارائه خدمات به زائران، مؤسسه موقوفه خدمات زائر رضوی ایجاد شد تا با کمک خیران بتواند خدمات مطلوبی را به زائران خصوصاً افرادی که دارای بضاعت مالی مناسبی نیستند، ارائه دهد.
این مؤسسه در طول سال‌های گذشته باهدف گذاری انجام شده توانسته، بزرگ‌ترین مجموعه‌های اقامتی - رفاهی کشور تحت عناوین زائر شهر و زائرسرای رضوی در مشهد را، احداث کند.
همچنین به‌منظور ارائه خدمات مناسب رفاهی و فرهنگی به زائران در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس، پروژه احداث مجتمع‌های میان راهی امام رضا (ع) آغاز و تاکنون ۲۱ مجتمع در ۷ استان کشور به بهره‌برداری رسیده است.

 
 زائر شهر رضوی
 بررسی و تحقیقات میدانی نشان می‌دهد هر سال حدود ۳۰ میلیون زائر به مشهد مقدس مشرف می‌شوند و تعداد اماکن موجود مثل هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و میهمان‌پذیرها، پاسخگوی این نیاز نیست.
براین‌اساس، طرح ایجاد زائر شهر رضوی مطابق نیازسنجی‌ها و مطالعات انجام شده در زمینی به مساحت حدود ۳۵ هکتار با بیش از ۴۰۰۰ تخت فعال، (که در آینده نزدیک به بیش از ۷۰۰۰ تخت افزایش خواهد یافت)، در ابتدای شهرک طرق بافاصله ۱۲ کیلومتر از حرم مطهر رضوی اجرا شد.
در این زائر شهر، تمام خدمات یک شهرک چون مهمان‌سرا، درمانگاه، مسجد، فضای ورزشی و فروشگاه، پیش‌بینی‌شده است.
این مجموعه اقامتی جهت تشرف زائرین، به‌ویژه زائرانی که به‌صورت کاروانی به زیارت بارگاه منور حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع) مشرف می‌شوند احداث شده و متبرک به نام حضرت رضا (ع) و قبر مطهر شهید گمنام و امکاناتی نظیر دارالشفا، آشپزخانه مرکزی، نمازخانه و سالن اجتماعات، رستوران، وسایل بازی کودکان، کافی‌شاپ و پارکینگ بوده و در طرح‌های توسعه آن نیز قرار است، استخر و سالن ورزشی و.. نیز به این مجموعه افزوده شود.


 زائر سرای رضوی
 این زائرسرا در زمینی به مساحت ۸ هکتار با زیربنای بیش از ۲۰ هزار مترمربع در ۱۶ بلوک و با ظرفیت ۱۶۰۰ تخت پذیرای زائران امام هشتم (ع) است.
این مجموعه دارای فضاهای اقامتی، خدماتی، رفاهی، اجتماعی و فرهنگی از جمله، دارالشفاء، تالار پذیرایی، آلاچیق، رستوران، سالن کنفرانس، نانوایی، کافی‌شاپ، فروشگاه سوغات زائر، وسایل بازی کودکان، پارکینگ و در نزدیکی حرم مطهر رضوی احداث شده است.
 طرح توسعه این مجموعه که در انتهای بلوار چمن و به فاصله 3 کیلومتری از حرم مطهر رضوی قرار دارد نیز در برنامه مؤسسه موقوفه خدمات زائر رضوی قرار دارد.


 مجتمع‌های میان راهی
 بر اساس این گزارش، احداث ۲۱ مجتمع فرهنگی - رفاهی و نمازخانه‌های میان راهی به‌منظور ارائه خدماتی از قبیل نمازخانه ویژه خواهران و برادران، سرویس‌های بهداشتی، آلاچیق، فضای بازی کودکان، رستوران و واحدهای تجاری جهت تأمین ارزاق و اقلام موردنیاز، به زائرین گرامی به‌صورت شبانه‌روزی در ۷ استان خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، یزد، سمنان و سیستان و بلوچستان به انجام رسیده است.
همچنین اجرای چند مجتمع رفاهی میان راهی دیگر در استان‌های گلستان، ایلام و سیستان و بلوچستان نیز در دستور کار مؤسسه موقوفه خدمات زائر رضوی، قرار گرفته است.
میزبانی از حدود ۱۰۰ هزار زائر پاکستانی در مجتمع میان راهی و زائرسرای میرجاوه طی ۱۰ ماه اول سال ۱۴۰۲، ایجاد موکب‌های پذیرایی از زائران دهه پایانی ماه صفر، بهبود مستمر در ارائه خدمات مجتمع‌های میان راهی از طریق رصد و آموزش متصدیان مجتمع‌ها و نظارت بر عملکرد مستأجران واحدهای تجاری، از جمله مهم‌ترین اقدامات انجام شده در مجتمع‌های میان راهی بوده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی