رئيس دانشگاه بينالمللي امام رضا (ع) گفت: نقش مادري و همسري هيچ منافاتي با نقشهاي اجتماعي يك زن ندارد.
نقش مادري منافاتي با نقشهاي اجتماعي بانوان ندارد
به گزارش آستان نیوز، دكتر مرتضي رجوعي در نشست «نگاهي به آينده، فرصتهاي شغلي و نقشهاي اجتماعي در رشتههاي الهيات و علومانسانی اسلامي» كه با حضور اساتيد، دانشجويان و فارغالتحصیلان رشتههاي معارف اسلامي دانشگاه بينالمللي امام رضا (ع) در سالن همايشهاي شهيد سليماني واحد خواهران برگزار شد، با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در مورد نقشآفريني بانوان، اظهار كرد: اين كه ايشان تأكيد ويژهاي بر نقش مادري و نقش همسري بانوان دارند، بهخاطر توجه و اهميت نقش تربيت عام است.
وي گفت: نقش مادري بهعنوان ساحت عام تربيتي، اثرگذاري اجتماعي بسيار مفيد و مؤثري را دارد و براي بانوان جزو اولويتها است.
شغل يا حرفه؟
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به تفاوتهاي شغل و حرفه، توضيح داد: در ادبيات مديريت منابع انساني، شغل يعني تلاشي كه يك فرد در يك کسبوکار براي رفع نيازهاي اوليه خود و براي كسب درآمد انجام ميدهد.
اين استاد دانشگاه، حرفه را مسير تحولات فردي و اجتماعي كه شخص براي خود تصور ميكند، تعريف كرد و گفت: در مسير حرفه، افراد اهداف راهبردي و دراز مدتي را در زندگي فردي، اجتماعي و خانوادگي خود ترسيم ميكنند و در اين مسير، ممكن است شغلهاي مختلفي را تجربه و تعريف نمايد اما آرمان اجتماعي كه فرد دنبال ميكند، هیچگاه از صفحه ذهن او پاك نمیشود.
به گفته اين عضو هیئتعلمی دانشگاه، انسان فكر ميكند در درون خود استعدادهاي بالقوه فردي، خانوادگی و اجتماعي دارد كه اگر اين استعدادها پرورش پيدا كند، به فعاليت در ميآيد، ازاینرو حرفهاي كه براي خودتان در افق ۵۰ساله يا تا پايان حيات متصور ميشويد، بايد مبتني بر استعدادهاي دروني، باورها، ارزشها و اعتقادات قلبي شما باشد و اگر در مسير غير آن حرفه، خود را تعريف نماييد، شكست خواهيد خورد.
اولويت حرفه بر شغل
وي خطاب به دانشجويان و دانشآموختگان رشتههاي معارف اسلامي توصيه كرد: اگر نگاه خود را از مسير صرف كسب درآمد خارج كنيد و به حرفه بينديشيد، حتماً درآمد خوب هم نصيب شما خواهد شد، در اين مسير با راهبردها، هدفها و روشهاي مشخص گام برداريد، ديگران در مسير شغلي سراغ شما خواهند آمد، لذا نياز نيست شما به دنبال كار و شغل باشيد.
رجوعی، اولويت حرفه بر شغل در مسير حرفهاي، تبيين آرمانها، ارزشها و اهداف مبتني بر استعدادي دروني و بالقوه و مكتوب كردن اين راهبردها و ارزشها، توسعه مهارتهاي فردي و اجتماعي از طريق شركت در سمينارها، دورههاي آموزشي، كلاسهاي درس و بزرگداشت كلاس درس و اساتيد، و بهرهگيري از راهنماييها و رهنمودهاي يك مشاور متخصص براي طي مسير را مهمترين نكاتي برشمرد كه بايد موردتوجه قرار گيرد.
وی با اشاره به ديدار مديران آستان قدس رضوي با مرجع عالیقدر جهان تشيع، حضرت آيتالله سبحاني در هفته گذشته عنوان كرد: در اين ديدار از ايشان سؤال پرسيده شد كه اگر به دوران جواني برگرديد و مسير تحصيل علوم ديني را طي كنيد، چه كاري را انجام میدهید كه اكنون افسوس آن را ميخوريد؟ ايشان بدون تامل بيان كردند اگر به مسير طلبگي برگردم، مسير تبليغ را طي ميكنم.
امنيت، قدرت و سلامت جسمي و معنوي در سايه تبليغ
رئيس دانشگاه بينالمللي امام رضا (ع) افزود: به گفته آیتالله سبحاني، نقشي كه تبليغ در بستر منبر حسيني ايفا میکند، يك پژوهشگر، متكلم و فيلسوف نمیتواند ايفا كند و تأكيد داشتند امر تبليغ دين، توليد امنيت و قدرت مینماید و سلامت معنوي و جسمي را براي جامعه اسلامي در پي خواهد داشت.
وی در ادامه گفت: در بُعد تربيت مبلغ نياز است كه دانشگاه بينالمللي امام رضا (ع) گامهاي بلندتري را بردارد و رويكردهاي ويژهتري را دنبال نمايد.
اثرگذاري مؤثر اساتيد رشتههای غير معارف اسلامي در تبليغ
رجوعی همچنین افزود: وظيفه و امر تبليغ، منحصر به رشتههاي معارف اسلامي نیست، بلكه نقش و اثرگذاري كه اساتيد غير رشتههاي علوم اسلامي مانند رشتههاي مهندسي، حسابداري و... در امر تبليغ براي جوانان دارند، بهمراتب بيشتر از نقش اساتيد گروههاي معارف اسلامي است.
تبليغ و تربيت سنتي منسوخ شده است
وي با بيان اينكه تبليغ و تربيت به شيوه سنتي منسوخ شده است، خاطرنشان كرد: اينكه امروزه بخواهيم جوانان را تنها با استفاده از ابزارها و روشهاي سنتي پاي مباحث ديني بياوريم، دشوار است، از همین رو بايد در امر تبليغ و معارف دين از فناوریهای نوين و هوش مصنوعي بهره گرفته شود و تنها به مباحث آموزشي كلاسهاي درس اكتفا نشود، بلكه مبلغان مهارتهاي متنوع و روشهاي استفاده از فناورهاي نوين را نيز فراگیرند.
ساحت رسمي و عام تربيت
اين استاد دانشگاه در بخش آخر سخنانش با اشاره به ساحت ها و رویکردهاي تربيت در دو بخش رسمي و عام عنوان كرد: شهيد مطهري تربيت را به معناي پرورشدادن استعداد دروني بالقوه و بالفعليت رساندن آن میداند كه تربيت رسمي در نهادهايي مثل مدرسه و دانشگاه، به آن پرداخته ميشود، اما بُعد ديگر تربيت، يعني تربيت عام، در نهادهايي مانند مدرسه و دانشگاه لزوماً اتفاق نميافتاد بلكه در نهاد اجتماع رخ ميدهد.