پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مدیر پروژه خبرداد
۱۴۰۳-۰۵-۳۰

 آغاز احداث پارک انرژی خورشیدی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس

 مدیر پروژه احداث پارک خورشیدی منطقه اقتصادی سرخس از آغاز احداث پارک انرژی خورشیدی در این منطقه خبر داد و گفت: به این منظور، اراضی مجاور فرودگاه بین‌المللی سرخس با کاربری صنعتی، به این کار اختصاص‌یافته است.


ابراهیم نعمت‌زاده در گفت‌وگو با آستان نیوز، اظهار کرد: باتوجه‌به پیش‌بینی روند کاهشی مخازن گاز کشور به نظر می‌رسد تا سال ۱۴۲۵ میزان گاز تولیدی در کشور فقط پاسخگوی ۳۰ درصد از نیاز انرژی باشد، برای همین، مدیران منطقه ویژه اقتصادی سرخس تصمیم گرفتند شرایط ویژه‌ای را برای موضوع تأمین انرژی پایدار، پاک و تجدیدپذیر، در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: مقرر شده در فاز نخست، زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار از اراضی مجاور فرودگاه به احداث پارک خورشیدی اختصاص یابد.
مدیر پروژه احداث پارک خورشیدی منطقه ویژه اقتصادی سرخس، افزود: برای تأمین مالی پروژه، در توافقی با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، امکان تأمین مالی بخشی از سرمایه موردنیاز میسر و سایر گام‌های اجرایی از طریق بازار سرمایه، تأمین مالی خواهد شد.

 
 توافق با ساتپا برای احداث پارک خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی
 وی از نهایی‌شدن توافق میان منطقه ویژه اقتصادی سرخس و ساتپا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق) برای احداث نیروگاه پارک خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی در این منطقه خبر داد و گفت: در این راستا پیشنهاد تشکیل کنسرسیومی از صنایع و معادن استان خراسان رضوی، برای احداث فاز اول این نیروگاه ارائه شده است.
نعمت‌زاده ادامه داد: ۵۰ تا ۶۰ مگاوات اول به‌صورت گروهی، دو مزیت اساسی در پی خواهد داشت؛ نخست آن که قیمت تمام‌شده احداث آن کاهش خواهد یافت. علاوه‌براین، به دلیل ثبت شرکت با کاربری صنعتی زمین، مزایایی برای سرمایه‌گذاران دارد و هزینه نگهداری نیروگاه در ۳۰ سال عمر مفید آن تا 50درصد، کاهش می‌یابد.
وی افزود: در صورت انجام این اقدام، سرمایه لازم برای احداث ۴۰ مگاواتِ باقیمانده نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان است که به‌راحتی می‌توان از طریق پذیره‌نویسی در بورس آن را تأمین و فاز دوم را، اجرایی کرد.
نعمت‌زاده با بیان این‌که نرخ بازگشت سرمایه نیروگاه ۳ساله است، تصریح کرد: در صورت تحقق این برنامه، سرمایه اولیه در مدت‌زمان سه سال به سرمایه‌گذاران بازمی‌گردد و ۳۰ تا ۴۰ درصد سود برای اعضای کنسرسیوم با اجرای فاز دوم، محقق خواهد شد.
وی در پایان گفت: امید است، این پروژه به‌عنوان نخستین پروژه با مشارکت جمعی بزرگان اقتصادی استان، الگویی برای انجام طرح‌های بعدی در خراسان رضوی باشد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی