پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در گفت‌وگو با متخصص جراحی بیمارستان رضوی به مناسبت «روز پزشک» عنوان شد؛ 
۱۴۰۳-۰۶-۰۱

 دیدن لبخند رضایت بیمارانم، شیرین‌ترین لحظه زندگی‌ام است

 مصاحبه/ بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی امسال نیز برای دومین دوره پیاپی، نشان درجه عالی را که بالاترین درجه اعتباربخشی بیمارستان‌های کشور است، از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کسب کرد.

بی‌تردید، خدمت حدود ۵۰۰ پزشک متخصص و فوق‌تخصص استان خراسان رضوی و مشهد در این بیمارستان، نقش اثرگذاری در کسب این رتبه داشته است؛ پزشکانی که سطح تجربه و توانمندی برخی از آنان، مثال‌زدنی است.
به گزارش آستان نیوز، اول شهریورماه، روز بزرگداشت ابوعلی سینا که به «روز پزشک» مزین شده است، بهانه خوبی است برای قدردانی از پزشکانی که مظهر ایثار و فداکاری هستند و خدماتشان در برهه‌های زمانی خاص، هیچ‌گاه از ذهن ما نخواهد رفت. به این مناسبت، با دکتر محمدناصر فرقانی، یکی از پزشکان توانمند، باسابقه و خوش‌اخلاق بیمارستان رضوی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید. دکتر فرقانی، ۶۰ساله و متخصص جراحی است که بیش از ۳۰ سال، سابقه خدمت در حرفه پزشکی در شهر مقدس مشهد دارد.

 
 آقای دکتر خودتان را برای مخاطبان آستان نیوز بیشتر معرفی بفرمایید.

 متولد شهر کاشمر در خراسان رضوی هستم و از سال ۱۳۶۰ در مشهد سکونت دارم. سال ۱۳۷۱ در رشته پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد فارغ‌التحصیل شدم. سپس تحصیلاتم را در رشته تخصصی جراحی عمومی ادامه دادم و از سال ۱۳۸۱ نیز به‌عنوان متخصص جراحی عمومی در این شهر به بیماران خدمت می‌کنم. در سال ۱۳۸۴ نیز دوره تکمیلی جراحی سرطان پستان را در کشور انگلستان گذراندم.

 

 چطور شد رشته پزشکی را برای ادامه تحصیل و حرفه خود انتخاب کردید؟

 در دوران دبیرستان در رشته ریاضی تحصیل می‌کردم و آن زمان، بیشتر به رشته‌های فنی و مهندسی علاقه داشتم، اما مادرم دوست داشت که در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهم. به‌این‌ترتیب، در کنکور این رشته شرکت کردم و موفق شدم سال ۱۳۶۴ وارد دانشگاه شوم. جالب است بدانید که وقتی در دانشگاه در رشته پزشکی تحصیل می‌کردم، به این رشته بسیار علاقه‌مند شدم و اگر به گذشته برگردم، باز هم این مسیر را طی خواهم کرد. به نظرم پزشکی، حرفه بسیار لذت‌بخشی است، فقط نباید با توقع کسب درآمد بالا به این حرفه، وارد شد.

 

 به طور معمول با چه بیمارانی سروکار دارید؟

 در سال‌های نخست فعالیتم، در حوزه جراحی‌های مختلف بیماری سرطان کار می‌کردم. در آن دوره، بیشتر جراحی‌های سرطان‌های دستگاه گوارش همچون مری و معده را انجام می‌دادم، اما پس از گذراندن دوره تکمیلی جراحی سرطان پستان، بیشتر در این حوزه به‌صورت تخصصی فعالیت کرده تا جایی که از سال ۱۳۹۱، فقط این گروه از بیماران سرطانی را عمل می‌کنم.

 

 بی‌شک برخورد با بیماران سرطانی، سختی‌های خاص خود را دارد. چه رویکردی را در این برخوردها دنبال می‌کنید؟

 در پاسخ به این پرسش، ابتدا باید به جمله‌ای از کتاب «حُرمت حیات» اثر آلبرت شوایتزر، پزشک و فیلسوف برجسته آلمانی و برنده جایزه ادبی گوته و جایزه صلح نوبل، اشاره کنم. او در این اثر ذکر کرده است؛ «هرکسی که از رنج در امان است، باید احساس کند که برای کاهش درد دیگران فراخوانده شده است». دراین‌میان، در برخورد با بیماران به‌ویژه بیماران سرطانی مهم این است که بتوانیم چراغ امید را در دل آنان تا آخرین لحظه روشن نگه داریم، چراکه اگر چراغ امید در دل فردی خاموش شود، مرگش هم فرامی‌رسد. البته وقتی پزشکان کاری از دستشان برای درمان بیماری برنمی‌آید و به قول عوام، بیمار را جواب می‌کنند، درواقع، نتوانسته‌اند مشکل بیمارشان را حل و به رسالت خود عمل کنند. من سعی کرده‌ام، هرگز بیمارانم را جواب نکنم.


 چگونه لحظات سخت حرفه خود را پشت سر می‌گذارید؟

 بی‌تردید، قدرت غیرمادی فراتر از درک ما وجود دارد که با اتصال به آن می‌توان تا حدی این مشکلات را برطرف کرد. درحقیقت، این لحظات را با توکل بر خدا، پشت سر می‌گذارم. البته سخت‌ترین لحظات، زمانی است که حس می‌کنم دیگر کاری از دستم برای بیمار برنمی‌آید.


 در ادامه، از لحظات شیرین کاری‌تان برایمان تعریف کنید.

 پزشکان وقتی نتیجه کارشان خوب می‌شود، زمانی که درد و غم بیمار و خانواده‌اش را کاهش می‌دهند و لبخند را بر لبان آنان می‌بینند، شیرین‌ترین لحظه عمرشان است. در واقع، خستگی ما پزشکان با دیدن لبخند رضایت بیمار، از وجودمان می‌رود. شاید یکی از لذت‌بخش‌ترین و شیرین‌ترین لحظات زندگی‌ام، لحظه‌ای باشد که رنج بیمار برطرف شده و به آرامش رسیده است.

 از نگاه شما به‌عنوان یکی از پزشکان باسابقه بیمارستان رضوی، این بیمارستان چه وجه تمایزی با سایر مراکز درمانی مشابه دارد از اولین جراحانی هستم که با افتتاح بیمارستان رضوی در سال ۱۳۸۴، در این بیمارستان مشغول به کار شدم. تمامی استانداردهای یک مرکز درمانی در 

بیمارستان رضوی، رعایت شده است و فعالیت آن در شهر مشهد مقدس موجب شده تا سایر بیمارستان‌ها نیز برای رقابت با آن، تغییراتی در سطح امکانات و خدمات خود ایجاد کنند. به عبارتی، می‌توان گفت این بیمارستان به الگویی برای سایر مراکز درمانی شهر مبدل شده است. کادر درمان آن نیز بسیار اخلاق‌مدار هستند. همچنین این بیمارستان همواره در تلاش است از روش‌های جدید و به‌روز پزشکی دنیا استفاده کرده و سطح خدمات درمانی خود را ارتقا دهد.
به طور مثال، جالب است بدانید که عمل تعیین غده لنفاوی پیشاهنگ در سرطان پستان، برای نخستین‌بار، در یک بیمارستان غیردولتی کشور، در سال ۱۳۸۵، در بیمارستان رضوی انجام شده است. دراین‌میان، یاد مرحوم پروفسور محمدرضا صفایی کشتگر، جراح سرطان پستان را هم باید گرامیداشت. همچنین به یاد دارم وقتی که در یکی از بیمارستان‌های دولتی مشهد خدمت می‌کردم، قرار بود تعمیراتی در اتاق عمل بیمارستان انجام شود که منجر به تعطیلی چندماهه اتاق عمل آن شد. با همکاری خوب مسئولان وقت بیمارستان رضوی، تعدادی از بیمارانم را با همان تعرفه دولتی در این بیمارستان خصوصی توانستم عمل کنم.


 در پایان مصاحبه اگر سخن ناگفته‌ای دارید بیان بفرمایید.
 امیدوارم سطح امکانات مراکز درمانی مشهد در حوزه درمان بیماران سرطانی به‌ویژه رادیوتراپی، ارتقا یابد تا بیماران در لیست انتظار چندماهه برای درمان قرار نگیرند یا مجبور نشوند به مراکز درمانی در سایر استان‌ها، مراجعه کنند.

 
 گفت‌وگو از آرزو مستأجر حقیقی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی