پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گزارشی از مدارسی که زمینه‌ساز رشد و توسعه کشور هستند
۱۴۰۳-۰۶-۰۱

مدرسه امام رضا (ع) واحد ۸، مجموعه‌ای تحول‌آفرین همراه بامهارت و آموزش

 مصاحبه/ دبستان پسرانه امام رضا (ع) واحد ۸ به‌عنوان یکی از مدارس تحول‌آفرین خراسان رضوی شناخته می‌شود که تربیت همه‌جانبه را از مسیر آموزش، بازی و توانمندسازی دانش‌آموزان، پیگیری می‌کند.

به گزارش آستان نیوز، در گفت‌وگویی با مدیر دبستان، مجید ناجی به رویکردها، اهم فعالیت‌ها و برنامه‌های سال تحصیلی اخیر و طرح‌های سال آینده تحصیلی این آموزشگاه اشاره شده که در ادامه می‌خوانید.


 چطور دانش‌آموزان مدرسه امام رضا (ع) را با درس و مدرسه مأنوس کردید؟
 پس از انتصابم به‌عنوان مدیر مدرسه امام رضا (ع)، بر اساس تجربه، شعار «مدرسه فقط جای درس‌خواندن نیست...» را تعریف کردیم تادانش آموز در گام اول از حضور در مدرسه لذت ببرد و در مراحل بعد، خودش به این دریافت و درک برسد که درس‌خواندن هم مفید است.
اکنون حدود ۲۰ سال سابقه فعالیت و خدمت در نظام تعلیم‌وتربیت دارم که ۵ سال اخیر را در مدارس امام رضا (ع) توفیق خدمت دارم و در این مدت تلاش کردیم با تدابیر مختلف از قبیل مفروش کردن فضای مدرسه، ایجاد سرگرمی‌های جهت‌دار آموزشی، اتاق بازی و... مدرسه را شاداب و بانشاط کنیم و دانش‌آموز را اول با مدرسه مأنوس کنیم تا از آموختن و تحصیل لذت ببرد.
 

مدرسه امام رضا (ع) واحد هشت، مجموعه‌ای تحول‌آفرین همراه بامهارت و آموزش


 باتوجه‌به اهمیت اجرای سند تحول آموزش‌وپرورش که مقام معظم رهبری هم بر آن تأکید دارند، شما در روش‌های آموزشی و پرورشی چه میزان سند تحول آموزش‌وپرورش را، مدنظر قرار دادید؟

 پس از ۵ سال پشتکار و تجربه‌اندوزی در مدرسه ابتدایی پسرانه امام رضا (ع)، سند چشم‌انداز مدرسه، مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و برای رسیدن دانش‌آموزان به اهدافِ خودآگاهی، مسئولیت‌پذیری و خودانگیختگی تنظیم شد و براین‌اساس، فضاهای آموزشی، مهارتی و کارگاهی، بازی و رشد سواد حرکتی طراحی و جانمایی شد.
در مرحله اجرا، چند نظام تدوین و عملیاتی شد که نظام درسی خود شامل زیر مجموعه‌های؛ بازی‌وارسازی دروس، مهارت‌سازی دروس، طرح درس آیت‌مدار، استفاده از شیوه‌های نوین یادگیری، ارزیابی‌های بازی محور و مهارت‌محور، ارزیابی‌های خارج از مدرسه (ارزیابی در حرم مطهر رضوی)، تکلیف عملکردی در قالب داستان، شخصیت‌پردازی و هویت‎بخشی، در چارچوب نظام درسی، فرایند یادگیری دانش‌آموز، پویا و فعال اتفاق می‌افتد و معلم از این ابزارها برای تهییج و پای درس نگه‌داشتن بچه‌ها، استفاده می‌کند.

 

 در خصوص هر کدام از نظام‎های آموزشی و شکل اجرای آن توضیحاتی بفرمایید.

 نظام کارگاهی نیز مشتمل بر زیرمجموعه‌های، ساخت و تولید، آزمایشگاه و نیز سواد حرکتی است. ۳۰ عنوان کارگاه جامع و متنوع متناسب با سلایق رنگارنگ دانش‌آموزان و نیازهای زندگی در عصر حاضر نظیر چرم‌دوزی، شمع‌سازی، نمد دوزی، خراطی، شناخت موتور ماشین، ابزارشناسی، مرواریدبافی، گلیم‌بافی، ساخت پهپاد و ربات همراه با مسابقات آن‌ها و... طراحی شده که در ساعات تفریح مدرسه در خدمت مهارت‎افزایی و توانمندسازی دانش‌آموزان هستیم.
در طول سال تحصیلی اخیر بیش از ۲۰۰ آزمایش از جمله؛ بررسی میزان فشار هوا، تقطیر، تشریح موجودات، در اوقات تفریح دانش‌آموزان انجام شد که بخشی از آن‌ها با حضور معلم و بسیاری تنها توسط دانش‌آموزان علاقه‌مند، بخشی مبتنی بر دروس و نیز دسته‌ای فراتر از موضوعات درسی هستند.
چهارمین نظام، نظام ارزشی و انگیزشی است که از طراحی آن به دنبال هویت‌سازی ملی، مذهبی با رویکرد خاطره‌سازی هستیم. اگر قرار است رشدی در ذهن کودک رقم بخورد، با توضیح و کلاس امکان‌پذیر نیست؛ با هیجان و درگیرکردن عاطفی ممکن می‌شود.
همچنین با ایجاد حس خوب نسبت به ایام شهادت نظیر لیالی قدر و نیز روزهای جشن و شادی مانند دهه فجر در فضایی خاطره‌انگیز مانند بازی فوتبال در کنار برگزاری مراسم و پذیرایی شام همراه با خانواده، هویت ملی و مذهبی بچه‌ها شکل می‌گیرد.
در این راستا، تعداد زیادی از طرح‌ها، نظیر طرح‌های آموزشی و تشویقی «حاما» و «دانا» با این هدف تدوین و اجرا می‌شود که دانش‌آموزان در نهایت به خودانگیختگی و خودکنترلی برسند.
 

مدرسه امام رضا (ع) واحد هشت، مجموعه‌ای تحول‌آفرین همراه بامهارت و آموزش


 برای بحث تربیتی دانش‌آموزان چه اقدامات را پیش بینی کرده‌اید؟
 در راستای اجرای عملی سند تحول آموزش‌وپرورش، اقدامات متنوعی را در جهت رشد شش ساحت تربیتی دانش‌آموزان باهدف تحقق شعارِ «فرایند یادگیری مطابق با کاربرد در زندگی واقعی» برنامه‌ریزی و اجرا کردیم.
در این راستا زمین چمن فوتبال از محل مشارکت‌های خانواده دانش‌آموز با هزینه‌ای حدود ۱۸۰ میلیون تومان احداث شد، امسال نیز مانند هر سال تجهیز و به‌روزرسانی امکانات و فضاهای آموزشی؛ اتاق بازی، کارگاه رایانه، آزمایشگاه و نیز برقی‌کردن درهای مدرسه از جمله اقدامات به سازی و نوسازی آموزشگاه در یکسال اخیر بود.
اما در رویکرد پیش رو، زیست فناورانه، آموزش جدیدی است که مبتنی بر نیازهای روز دانش‌آموزان، به زیرمجموعه‌های نظام کارگاهی اضافه خواهد شد، ضمن هوشمندسازی مدرسه، برای آموزش‌دیدن بچه‌ها در همین راستا، در حال طراحی و جانمایی یک قطار برقی در فضای حیاط مدرسه هستیم تا از این وسیله برای انتقال دانش روز به دانش‌آموزان بهره‌برداری کنیم.
همچنین یک سازه حرکتی ـ آموزشی مشتمل بر تدریس، ورزش و بازی در حیاط مدرسه در دست ساخت است، به‌علاوه، بستر لازم برای آموزش مهارت‌های نجاری و رِزین فراهم شده و ورزش باستانی از سال تحصیلی پیش رو به مجموع آموزش‎ها اضافه می‌شود، تهیه مولاژ تزریقات با آموزش مرتبط و خرید پرینتر سه‌بعدی برای تولید اسباب‌بازی، از جمله برنامه‌های پیش روی مدرسه هستند.
علاوه بر این، جانمایی بوفه‌ای با کاربرد هوش مصنوعی در جهت رشد هوش مالی دانش آموزان را دردستورکارداریم که قرار است همه امور و محاسبات آن توسط خود دانش آموزان انجام شودودر کنار این بوفه، یکی، دو طرح اشتغال زودبازده با مشارکت دانش‌آموز و خانواده به‌منظور آموزش فرایند تولید، بازاریابی و فروش هم پیش بینی کرده‌ایم که امیدواریم در سال تحصیلی جدید با طرح و برنامه‌های تدبیر شده و اقدامات تجهیز و نوسازی صورت‌گرفته، شاهد رشد تحصیلی و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان عزیزمان باشیم.

 گفت‌وگو از سارا صالحی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی