پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی؛ 
۱۴۰۳-۰۶-۰۳

 «نرم‌افزار دانشنامه امام حسین (ع)» معرفی شد

 به همت گروه مطالعات انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در نشستی علمی، «نرم‌افزار دانشنامه امام حسین (ع)» معرفی شد.

 به گزارش آستان نیوز، پژوهشگر گروه مطالعات انقلاب و تمدن اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در ابتدای این نشست که در تالار شیخ طوسی این بنیاد برگزار شد، به معرفی چند اثر نشر یافته از سوی این مرکز درباره امام حسین (ع) و حادثه عاشورا پرداخت.
دکتر علی جان سکندری، گفت: مطالعه کتاب‌هایی که با مناسبت‌های تقویمی مرتبط هستند از دو جهت اهمیت دارد، نخست این که تقارن زمان برای درک بهتر و فهم بیشتر مطلب اثرگذار است و ازطرفی، استمرار این کار برای سالیان متمادی موجب خواهد شد که ما در گذر چند ساله به دلیل تعهد به سبک مطالعه، مطالب گسترده‌ای را در موضوعات مشخصی بدانیم.
سکندری ادامه داد: باید سعی کنیم تا معرفت و شناخت به سید شهدای عالم از سال‌های گذشته بیشترشود، بی شک حضور در مجالس عزا و نشستن پای منبر و روضه، ارزش و فضل بسیاری دارد، اما در کنار این شور حسینی باید سعی کنیم با خواندن آثار فاخر در باب عاشورا، شعور حسینی را هم در تفکراتمان ارتقا دهیم.
وی در ادامه به معرفی چند عنوان کتاب منتشر شده بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با محوریت امام حسین (ع) پرداخت و «دانشنامه کربلا؛ نگاهی فراگیر به رویدادهای نهضت حسینی و کارزار کربلا»، «پرتوی از مکتب عاشورا (رخدادها و فضیلت‌ها)»، «بر آستان عاشورا»، «روشه الا حباب»، «کتاب رجوع الرکب بعد الکرب»، «خطبه حسین بن علی (ع) در منا»،  «لواعج الاشجان فی مقتل الحسین (ع)»، «امام حسین (ع) و پگاه پیروزی» و... را از جمله عناوین این آثار ذکر کرد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز در ادامه این نشست، به معرفی نرم‌افزار دانشنامه امام حسین (ع) پرداخت و گفت: مؤلفان و نویسندگان این اثر، طی ۱۰ سال کار پژوهشی، تمامی منابع تاریخی و حدیثی در این زمینه را بررسی کرده و مناسب‌ترین متون را، برگزیده‌اند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رامین گلمانی، تصریح کرد: «دانشنامه امام حسین (ع)» از ۱۵ بخش و ۱۳۸ فصل تشکیل شده که بخش نخست به زندگی خانوادگی سیدالشهدا (ع) می‌پردازد و شامل موضوعاتی همچون تولد، نام‌گذاری، ویژگی‌های ظاهری، پرورش، ازدواج و شمار فرزندان ایشان در شش فصل و…می‌شود.
وی افزود: فضیلت‌ها و ویژگی‌های امام حسین (ع) موضوع بخش دوم است که نخست به ملاک انتخاب گزارش‌های مربوط به فضایل امام حسین (ع) و مهم‌ترین کمالات مشترک میان امامان (ع) و بارزترین ویژگی‌های سیدالشهدا (ع) اشاره می‌کند و سپس به‌تفصیل، فضایل مشترک میان ایشان و سایر اهل‌بیت (ع)، مکارم اخلاق، ویژگی‌های عبادی و شماری از کرامات ایشان را در شش فصل ارائه می‌کند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در ابتدای بخش سوم، امامت به‌عنوان منصبی الهی در ادامه منصب نبوت شمرده و سپس دلایل امامت امام حسین (ع) و فرزندانش گزارش می‌شود و بررسی زندگی امام حسین (ع) پس از پیامبر (ص) تا شهادت پدرشان همراه تحلیلی از زندگی ایشان در این دوران، یعنی از هفت‌سالگی تا چهل‌سالگی، موضوع فصل چهارم است و عنوان بخش پنجم این اثر نیز «امام حسین (ع) پس از شهادت پدر تا قیام عاشورا» است.
وی افزود: در آغاز بخش ششم که به موضوع خبردادن پیشاپیش از شهادت امام حسین (ع) می‌پردازد، به قطعیت صدور روایات پیشگویی شهادت امام حسین (ع) اشاره شده و توضیح داده می‌شود که مقدر بودن شهادت ایشان و پیشگویی آن، منافاتی بااراده و اختیار انسان ندارد. این پیشگویی‌ها در چهارفصل، گزارش شده‌اند.
 عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی اضافه کرد: خروج امام حسین (ع) از مدینه تا رسیدن به کربلا همراه تحلیلی جامع درباره علل قیام امام حسین (ع) موضوع بخش هفتم است و رسیدن امام حسین (ع) به کربلا تا شهادت ایشان، موضوعی است که در بخش هشتم بررسی می‌شود.
وی ادامه داد: بخش نهم، بازگوکننده وقایع پس از شهادت امام حسین (ع) است و بخش دهم بیانگر بازتاب شهادت امام حسین (ع) و فرجام کسانی است که در کشتن ایشان و یارانشان نقش داشتند.
عزاداری و گریه برای امام حسین (ع) نیز موضوع یکی از بخش‌های این دانشنامه قرار گرفته، نمونه مرثیه‌هایی که در سوگ امام حسین (ع) و یارانش سروده شده‌اند و «زیارت امام حسین (ع)» و توصیف مزار امام حسین (ع) از دیگر موضوعات این دانشنامه است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی