پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت سامان داروی هشتم عنوان شد
۱۴۰۳-۰۶-۰۵

نقش کلیدی حرفه داروسازی در حفظ و ارتقای سلامت جامعه

مصاحبه/ سامان داروی هشتم به‌عنوان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در محل پارک علم و فناوری خراسان رضوی، تنها شرکت تولیدکننده محصولات زیست فناوری در زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی محسوب می‌شود که اگرچه با محوریت تولید محصول «فاکتور هشت نوترکیب» پایه‌گذاری شد، اما امروزه در تلاش است با تکمیل سبد دارویی نوترکیب خود، به یکی از سه شرکت برتر کشور در حوزه زیست فناوری، تبدیل شود. 

به گزارش آستان نیوز، داروسازی، یکی از صنایع استراتژیک دنیا به‌شمار می‌آید که نقش اثرگذاری در حفظ سلامتی مردم و خودکفایی و استقلال هر کشوری دارد. 
صنعت دارویی ایران نیز در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به پشتوانه تلاش‌های شبانه‌روزی اهل علم و صنعت، دچار تحولات بسیاری شده تا جایی که امروزه وابستگی بازار دارویی کشور به داروهای وارداتی به‌طور چشمگیری کاهش یافته است. 
شرکت دانش‌بنیان سامان داروی هشتم باسابقه 16 سال فعالیت، از جمله شرکت‌هایی است که توانسته قدم‌های مثبت و ارزشمندی در این تحول افتخارآفرین، بردارد. در ادامه، به مناسبت پنجم شهریور، روز داروسازی با دکتر سیداحمد مهاجری، مدیرعامل شرکت سامان داروی هشتم به گفت‌وگو می‌پردازیم.
 

ایران چه جایگاهی در حوزه داروسازی دارد؟

همان‌طور که می‌دانید حکیم محمد بن زکریای رازی، یکی از برجسته‌ترین چهره‌های تاریخ علم داروسازی و پزشکی در ایران و جهان است، به‌عنوان پدر علم شیمی و داروسازی شناخته می‌شود و بسیاری از کشفیات و نظریات او هنوز در دنیای امروز، معتبر و کاربردی است.
 زکریای رازی علاوه بر طبابت، در علم شیمی به پیشرفت‌های بزرگی دست‌یافت؛ از جمله کشف الکل و اسیدسولفوریک که پایه‌گذار صنعت داروسازی مدرن شد.
 اهمیت رازی در حوزه داروسازی نه تنها به دلیل کشفیات او بلکه به خاطر نگاه علمی و دقیق او به ترکیبات دارویی است. 
وی نخستین فردی بود که از روش‌های علمی برای تهیه و ترکیب داروها استفاده کرد و کتاب‌هایش مرجعی ارزشمند برای نسل‌های بعدی پزشکان و داروسازان شد.
 جایگاه ایران در حوزه داروسازی نیز تا حد زیادی، مدیون پایه‌گذاری‌ها و نوآوری‌های اوست و نام او همچنان به‌عنوان نمادی از دانش و پیشرفت در این حوزه در تاریخ، ثبت شده است. در این میان، ایران با برخورداری از ظرفیت‌های علمی و نیروی متخصص، در سال‌های اخیر جایگاه قابل‌توجهی در منطقه و حتی جهان در حوزه داروسازی، کسب کرده و توانسته در تولید برخی از داروها خودکفا شود و حتی، به صادرات دارو نیز بپردازد.
 

حرفه داروسازی چه اهمیت خاصی در جوامع بشری دارد؟

حرفه داروسازی، نقشی کلیدی در حفظ و ارتقای سلامت جامعه دارد، داروسازان با تحقیق، تولید و عرضه داروهای مؤثر، به بهبود کیفیت زندگی افراد، کمک می‌کنند. 
 

تفاوت‌ نقش داروسازان در شرکت‌های داروسازی با داروخانه‌های سطح شهردر چیست؟

داروسازان در کارخانه‌های داروسازی، نقشی حیاتی را برعهده دارند. آنان با طراحی، تحقیق و نظارت بر تولید داروها، از کیفیت و ایمنی محصولات دارویی، اطمینان حاصل می‌کنند. بی‌تردید این نقش، با شغل داروسازان در داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها که بیشتر تمرکزشان بر عرضه داروها و مشاوره به بیماران است، تفاوت‌های بسیاری دارد.
 کار در کارخانه، پیچیدگی‌های بیشتری دارد و نیازمند تسلط بر فناوری‌های پیشرفته تولیددارو و رعایت دقیق مقررات بهداشتی و استانداردهای بین‌المللی است.
 

سامان داروی هشتم به‌عنوان یک شرکت داروسازی، چه جایگاهی در ارتقای سلامت جامعه داشته است؟

شرکت سامان داروی هشتم با تولیدداروهای حیاتی و اختصاصی برای بیماران هموفیلی، نقشی اساسی در تأمین نیازهای دارویی این بیماران، ایفا کرده است. فعالیت‌های این شرکت نه‌تنها به بهبود کیفیت زندگی بیماران هموفیلی کمک کرده، بلکه نقش مهمی در ارتقای سطح سلامت کشور و کاهش وابستگی به داروهای وارداتی، داشته است. هم اکنون رویکرد درمان پیشگیرانه به‌عنوان رویکرد اصلی حوزه تولید شرکت در جهت کاهش درد و رنج بیماران و افزایش هر چه بیشتر کیفیت زندگی آنان، موردتوجه شرکت قرار دارد.
 

 ارزیابی شما از چشم‌انداز آینده شرکت و نقش اثرگذار آن در حوزه داروسازی کشور چیست؟

شرکت سامان داروی هشتم با سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، تلاش می‌کند به یکی از بازیگران کلیدی در صنعت داروسازی کشور تبدیل شود. چشم‌انداز این شرکت بر تولیدداروهای جدید، ارتقای کیفیت محصولات و توسعه بازارهای داخلی و خارجی متمرکز است تا بتواند نقش مؤثری در بهبود سلامت جامعه و همچنین خودکفایی تولید دارو در ایران، ایفا کند.
 آمارهای اخیر نشان می‌دهد، در زمینه داروهای OTC بیش از 97 درصد خودکفا هستیم و امید است در تولید داروی خاص و نوترکیب نیز به این جایگاه برسیم.

گفت‌وگو  از آرزو مستأجر حقیقی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی