رئیس دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) تولید علم نافع و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد را جزو اهداف کلیدی این دانشگاه عنوان کرد.
تولید علم نافع و تربیت نیروی انسانی، اهداف کلیدی دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)
به گزارش آستان نیوز، دکتر مرتضی رجوعی در آیین افتتاحیه نهمین دوره طرح «ضیافت اندیشه اساتید» که با حضور جمعی از اعضای هیئتعلمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی منطقه ۹ کشور به میزبانی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) در سالن همایشهای شهید فخریزاده دانشگاه برگزار شد، گفت: علمی نافع است که نیاز جامعه را برطرف کند و مسئلهمحور و کیفیتگرا باشد.
وی افزود: برای تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص در یک دانشگاه تمدنساز، نیاز به استاد تمدنساز است ازاینرو اساتید در خط مقدم ارتباط با دانشجویان قرار دارند و در عرصههای علمی، پژوهشی، مهارتی، فرهنگی، تربیتی، انسانسازی میتوانند نقش کلیدی و محوری ایفا کنند.
توسعه رشتههای پذیرش دانشجو با شرایط خاص
وی یکی دیگر از راهبردهای اساسی دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) را توسعه رشتههای پذیرش دانشجو بر اساس شرایط خاص ذکر کرد و توضیح داد: امسال در تمامی رشتههای واحد خواهران دانشگاه پذیرش دانشجو در رشتههای مقاطع کارشناسی پیوسته و کارشناسیارشد پیوسته بهصورت شرایط خاص و از طریق مصاحبه خواهد بود.
وی با بیان این که امسال برای سومین سال متوالی است که در مقطع کارشناسی پیوسته و کارشناسیارشد پیوسته دانشجویان بهصورت شرایط خاص و از طریق مصاحبه پذیرش میشوند، ادامه داد: با اجرای این طرح طی دو سال اخیر، کیفیت دانشجویان ورودی افزایش قابلتوجهی را از نظر کیفیتبخشی علمی و اعتقادی و فرهنگی داشته است و در ادامه وظیفه ماست تا با ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی متناسب، مسبب خروجی نیروهای توانمند و متعهد شویم.
به گفته این مقام مسئول، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) میتواند الگوی جدیدی را در عرصه آموزش عالی کشور در جذب بخش دانشجوی گزینش شده ارائه دهد، زیرا عموماً گزینش دانشجو در دانشگاههایی که دانشجو شهریه پرداز نیست، انجام میشود، اما در دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، دانشجو علاوه بر گزینش باید مانند سایر دانشگاههای شهریه پرداز، شهریه پرداخت نماید.
نقش کلیدی دانشگاهها در رسیدن به تمدن نوین اسلامی
وی در ادامه با اشاره به نقش کلیدی دانشگاهها در رسیدن به تمدن نوین اسلامی، خاطرنشان کرد: در جامعه متمدن مبتنی بر ارزشهای دینی و اسلامی، عقلانیت، علم، معنویت، فضیلت و حتی ثروت بهعنوان مؤلفههای یک جامعه مبتنی بر ارزشهای اسلامی قلمداد میشود که طبیعتاً نقش دانشگاهها از هر نهاد دیگری برای عینیتبخشیدن به این مؤلفهها بیشتر است.
دکتر رجوعی اظهار کرد: خوشبختانه طی یک دهه اخیر، در حوزه تمدنسازی نوین اسلامی، اقدامات تحولی بسیاری صورتگرفته است و در چارچوب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، راهبردهای متنوعی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورایعالی انقلابفرهنگی در حال پیگیری است که از جمله این اقدامات که در دولت سیزدهم با عزم جدی اجرایی شد، اجرای پروژه دانشگاههای حکمت بنیان بهصورت آزمایشی بود.
تنها دانشگاه غیردولتی کشور در طرح دانشگاه حکمت بنیان
وی افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) را بهعنوان یکی از ۳۰ دانشگاه منتخب کشور برای تبدیلشدن به دانشگاه حکمت بنیان، معرفی کرده است.
به گفته این استاد دانشگاه، دانشگاه حکمت بنیان، راهبرد جدیدی است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهمنظور ارتقای سطح آموزش و پژوهش اتخاذ و در حال اجرای آن است. در مرحله اول ۳۰ دانشگاه که جزو دانشگاههای برتر کشور هستند، در زمینه مدیریت، آموزش، پژوهش، فناوری، امور دانشجویی، فرهنگی، جذب دانشجو و همه ابعاد دیگر به دانشگاه حکمت بنیان تبدیل میشوندو دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) تنها دانشگاه غیردولتی کشور است که در بین این ۳۰ دانشگاه قرار دارد و امیدواریم این طرح در دولت چهاردهم بهصورت جدی مورد پیگیری قرار گیرد.
شاگردپروری، برنامهمحوری و تمدنسازی
رئیس دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، سه مؤلفه اساسی دانشگاه حکمت بنیان را شاگردپروری، برنامهمحوری و تمدنسازی برشمرد و افزود: دانشگاههای حکمت بنیان، آییننامههای پژوهشی، آموزشی، فناوری و حکمرانی خاص خود را داشته و از نظر حکمرانی و مدیریتی مبتنی بر الگوهای تمدنآفرینی بنا خواهند شد و علاوه بر بهرهگیری از جدیدترین روشهایی که در دانشگاههای برتر دنیا اجرا میشود، از الگوهای تمدنی ایرانی - اسلامی همچون استادمحوری، شاگردپروری و اخلاقمداری و برنامهمحوری بهره گرفته خواهد شد.
وی با اشاره به ویژگیهای دانشگاه حکمتبنیان گفت: توجه به کیفیت گرایی و تقدم آن بر کمّیتگرایی، تولید علم نافع، تربیت دانشجویان متعهد و متخصص، توجه به فضیلتگرایی و معنویت محوری از جمله ویژگیهایی است که برای دانشگاههای حکمتبنیان در نظر گرفته شده است.