پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

بسته مطالعاتی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی
۱۴۰۳-۰۶-۱۱

 برای آشنایی بیشتر با پیامبر اکرم (ص) چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

 پیامبر (ص) نماد همه خوبی‌ها و نیکی‌های فکری و رفتاری است از همین رو سیره سیاسی پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) به‌عنوان رهبران مذهبی و سیاسی جامعه برای مسلمانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این سبک زندگی را می‌توان از راه‌های گوناگون به دست آورد که از جمله آن می‌توان به آموزه‌های قرآن و مطالعه و تحقیق و پژوهش اشاره کرد.
به گزارش آستان نیوز، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در همین راستا شناخت و تبیین سیره زندگی ائمه اطهار (ع) و پیامبر (ص) را در ابعاد مختلف موردتوجه قرار داده و آثار فراوانی را منتشر و به جامعه علمی عرضه کرده است، هم زمان با فرارسیدن روز وفات جان‌سوز نبی مکرم اسلام (ص)، به برخی از این آثار اشاره می‌شود.


 داستان‌هایی از سیره اقتصادی رسول اکرم (ص)
 کتاب «الگوها و اسوه‌ها» که نوشته آیت‌الله دکتر محمدهادی عبد خدایی است، دربردارنده داستان‌هایی از سیره اقتصادی رسول اکرم (ص) و دخت گرامی ایشان است. در این نوشتار تلاش شده با استناد به آیات مقدسه قرآنی و منابع روایی و تاریخی داستان‌هایی از زندگی اقتصادی رسول اکرم (ص) و نیز چند صفحه از زندگی شکوهمند دخت بزرگوارشان در همین زمینه آورده شود.

 
 خلافت و جانشینی پیامبر (ص)
 کتاب «جانشینی حضرت محمد (ص)» نوشته وی فرد مادلونگ است که مسئله خلافت و جانشینی پیامبر اکرم (ص) را مورد پژوهش قرار می‌دهد. این اثر توسط احمد نمایی، محمدجواد مهدوی و حیدر رضا ضابط ترجمه شده و از مهم‌ترین آثاری است که بسیاری از دیدگاه‌های شیعه را درباره تاریخ صدر اسلام موردتوجه قرار داده و آنها را با استناد به متون کهن اسلامی، ارائه کرده است.

 
 سبکی نو در بیان سیره پیامبر (ص)
 کتاب «سیره سید الانبیاء والمرسلین محمد (ص)»، نیز از دیگر آثار منتشر شده با محوریت ذکر شده است. در این اثر، سخن از سیره نبوی، بزرگداشت شعائر الهی و نعمتی است که مسلمانان از آن غافل مانده و یادگاری از آن رحمت هدیه شده به جهانیان است. این کتاب نوشته رسول جعفریان؛ نویسنده و مورخ است. وی با به‌کارگیری سبکی نو در بیان سیره پیامبر اسلام (ص)، اثر خود را آکنده از نکاتی نو و دانسته‌هایی کرده که بیانگر پژوهشی عمیق است.


 معرفی پیامبر اعظم (ص)
 کتاب «پیامبر مهربانی»، نیز ضمن بهره‌گیری از مصادر و منابع اصلی و معتبر حدیث و کتابت‌های سیره می‌کوشد در راه معرفی شایسته پیامبر اعظم (ص) گام بردارد، با امید آن که جامعه ما به برکت آشنایی بااخلاق الهی، به مدینه فاضله آرامش و مهربانی دست یابد، اثر حاضر نوشته حسین قاسمی است و در قطع وزیری تهیه و تنظیم شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
اثر یاد شده که به قلم توانای حسین قاسمی نگاشته شده و برای دومین بار در قطع وزیری چاپ و منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است، ضمن بهره‌گیری از مصادر و منابع اصلی و معتبر حدیث و کتاب‌های سیره، می‌کوشد در راه معرفی شایسته پیامبر اعظم (ص) گام بردارد.


 بررسی شرح‌حال پیامبر (ص) از نگاه غربیان
 کتاب «زندگینامه حضرت محمد (ص)» نام اثری دیگر با محوریت مذکور، در ۳ جلد به چاپ رسیده و شامل مجموعه مقالاتی است که محققان غربی در زمینه سیره و اعتبار آثار مربوط به شرح‌حال پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) نوشته‌اند. این کتاب نوشته «هارولد موت زکی» و ترجمه محمدتقی اکبری و عبدالله عظیمایی است که در قطع وزیری تهیه و تنظیم شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی