پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۶-۱۱

معرفی آثار بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با محوریت امام حسن مجتبی (ع)

 هم‌زمان با 28 صفر، شهادت دومین امام شیعیان، امام حسن مجتبی(ع)، آثار بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با محوریت این امام همام معرفی و پیشنهاد می‌شود.

به گزارش آستان نیوز، کتاب «الامام الحسن مجتبی (ع) فی مواجهة قریش، العصبیة و الفتنة» یکی از این آثار است که به زبان عربی تهیه و تنظیم شده و ضمن بررسی نژاد قریش از جنبه‌های تاریخی به‌تفصیل ایجاد، تشکیل و تقویت نژاد قریش را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
«نژاد قریش به دو بخش قحطانی و عدنانی در اسلام»، «بررسی جایگاه امام حسن مجتبی (ع) در شجره طیبه»، «زندگینامه این امام همام»، «تاریخ سکونت قریش در مکه» و... از جمله مطالب مهمی است که در این اثر به آن اشاره شده است.
 موضوع جنگ‌ها و فتنه‌ها در آن زمان و همچنین نقش سیاسی امام حسن مجتبی (ع)، که منجر به پیروزی این امام شده است و چگونگی ایجاد بحث تعصب در میان قریش و رشد و نمو تعصبات در این قبیله، از دیگر مباحثی است که در کتاب «الامام الحسن مجتبی(ع) فی مواجهة قریش، العصبیة و الفتنة» مورد تبیین و بررسی قرار گرفته است.
 چگونگی پذیرش صلح امام حسن مجتبی (ع) و بررسی دلایل پذیرش این صلح و زمان شهادت این امام همام نیز، دیگر موضوعات این کتاب را تشکیل می‌دهد.
این اثر که به قلم توانای «عادل عبدالرحمن البدری» نگاشته شده و ویراستاری آن را «جعفر البیاتی» بر عهده داشته است در شمارگان یک هزار نسخه و قطع وزیری تهیه و تنظیم شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
کتاب «سیره اجتماعی امام حسن مجتبی (ع)» نیز عنوان اثر دیگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی است که به قلم محمد جواد برهانی نگاشته شده و کتاب حاضر با بهره‌مندی از آموزه‌های گفتاری و رفتاری امام حسن مجتبی (ع) می‌کوشد تصویری جامع از ویژگی‌های جامعۀ مطلوب دینی را ارائه کند.
 در بخشی از این اثر آمده است: جامعۀ آرمانی و مطلوب همواره از آرزوهای بشر در دوره‌های مختلف بوده است. هر جامعه‌ای متناسب با جهان‌بینی خود و هنجارها و ارزش‌های حاکم بر آن، رفتارهایی خاص را رواج داده و آن‌ها را به نمایش می‌گذارد.
در میان جوامع گوناگون، جوامع اسلامی و به‌ویژه پیروان مکتب اهل‌بیت (ع) باتوجه‌به جهان‌بینی توحیدی و آموز‌های مذهبی خود به فرهنگ‌سازی می‌پردازند و از مسلمانان می‌خواهند روابط اجتماعی‌شان را بر پایه آموزه‌های دینی تنظیم کنند.این اثر در شمارگان 200 نسخه و قطع وزیری تهیه و تنظیم شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی