پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۶-۱۲

پذیرایی فرهنگی از زائران رضوی با برپایی 50 غرفه در نمایشگاه «گذر نور»

اين روزها دل‌‌هاي ايرانيان عاشقانه‌‌تر از هميشه به حرم و صحن و سرای هشتمين خورشيد است تا جايي كه بسياري از آن‌‌ها از گوشه و كنار كشور عزیزمان ایران، خود را براي زيارت به مشهدالرضا(ع) می‌رسانند تا در سالروز شهادت ولي نعمتمان حضرت رضا(ع) به عزاداری و سوگواری بپردازند.

به گزارش آستان‌نیوز، در همین راستا آستان قدس رضوی در این ایام خاص، برای میزبانی شایسته‌تر از مهمانان حضرت، برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده است، یکی از این برنامه‌ها برپایی نمایشگاه «گذر نور» در پیاده‌راه آیت‌الله طبسی(ره) در جوار حرم مطهر رضوی است که به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی طراحی و اجرا شده است. این نمایشگاه با 50 غرفه علمی، فرهنگی و پذیرایی، میزبان زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی است.
 

ترسیم محتوای «گذرنور» بر اساس بیانات رهبر انقلاب اسلامی
نمایشگاه فرهنگی آستان قدس رضوی با ترسیم محتوای «گذرنور» بر اساس بیانات رهبر انقلاب اسلامی در چند کنگره جهانی امام رضا(ع) به معرفی ابعاد معرفتی اندیشه ائمه(ع)، تبیین ابعاد معنوی، قدسی و ملکوتی ائمه هدی(ع) و بیان اندیشه‌های تمدن‌ساز ائمه متناسب با مسائل روز، شناخت اندیشه سیاسی و سیره عملی ایشان در مبارزه با ظلم و تشکیل حکومت اسلامی می‌پردازد.
 

برجسته‌سازی نظریه انسان 250 ساله مقام معظم رهبری
هدف از برپایی این نمایشگاه توجه دادن آحاد مردم و زائران به بیانات رهبر معظم انقلاب در کنگره‌های جهانی امام رضا(ع) و به ویژه برجسته‌سازی نظریه انسان 250 ساله مقام معظم رهبری، تناسب محتوایی برنامه‌ها بر اساس گروه سنی کودک، نوجوان و بزرگسال تدارک دیده شده است.
موسسات وابسته به سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی از جمله بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، دانشگاه امام رضا(ع)، بنیاد فرهنگی رضوی، به نشر، مرکز قرآن کریم، موسسه جوانان آستان قدس رضوی، آفرینشهای هنری و... در قالب 4 رواق با موضوعات تمدن و زندگی، دانش و معرفت، اجتماع و سیاست، عرفان و معنویت در غرفه‌هایی مجزا در این نمایشگاه به ارائه خدمت می پردازند.
 

تخفیف 40 درصدی آثار پژوهشی
بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، با عرضه 250 عنوان اثر با محوریت امام رضا(ع) و سیره و زندگانی این امام بزرگوار و همچنین تخفیف 40 درصدی آثار خود در این نمایشگاه حضور فعالی دارد.
همچنین 5 نشست در رواق گفت‌وگو، با موضوعات «هجرت امام رضا(ع) و آثار تمدنی آن در ايران»، نشست پژوهشی با موضوع پيامبر(ص) و امام حسن مجتبی(ع)، «با امام رضا(ع) از مدينه تا مرو»، «نگاهی درباره حرز امام رضا(ع) و ضامن آهو» و نشست پژوهشی «مناظره امام رضا(ع) با علمای مسيحی»، تدارک دیده است.
 

اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در غرفه «عهد عاشقی»
دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) نیز در غرفه‌ای با عنوان «عهد عاشقی» در این نمایشگاه حضور یافته است و به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی خدمت‌رسانی می‌کند.
برگزاري 4 نشست در رواق گفت‌وگو با موضوعات امام رضا(ع) و تربيت معنوي، اهل بيت(ع) و تربيت خانوادگي، امام رضا(ع) و تربيت اجتماعي، امام رضا(ع) و تربيت نیز از دیگر برنامه‌های این دانشگاه در نمایشگاه یاد شده است.
در ادامه فعالیت های دانشگاه بین‎المللی امام رضا(ع) در این نمایشگاه می‌توان به اجراي برنامه فرهنگ ميزباني و ادب حضور با محوريت «تبيين علوم و معارف و سيره امام رضا(ع)، نهادينه‌سازي موضوع فرهنگ ميزباني و خدمتگزاري، موضوع آداب حضور در شهرهاي مقدس و محضر ائمه اطهار(ع)، معرفي كتب، اسناد و محصولات با حضور اساتيد، بهره‌برداري از نماهنگ‌ها همچون سرود، مداحي، موسيقي بي‌كلام و همچنين صداي زائر، برگزاري مسابقه ملي و ارائه سوال از متن و محتواي برنامه همراه با قرعه كشي و اعلام برندگان مسابقات اشاره کرد.
 

اجرای نمایش‌های آیینی و نقالی
برگزاری 4 نشست با محوریت «نگاهی به آیین‌های تاریخی حرم مطهر رضوی»، مسابقه «کتیبه‌های رضوی چه می‌گویند؟»، اجرای نمایش‌های آیینی و نقالی از جمله نمایش «امن‌ترین پناه» و برپایی میز خدمت، از جمله برنامه‌های سازمان کتابخانه ها موزه‌ها و اسناد آستان قدس رضوی در رواق «گفت‌وگو» نمایشگاه است.
این سازمان با بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتال و نوین، برنامه‌هایی با عناوین «روایتگران زینبی»، «کنکاش در موزه»، «تمبر یادگاری دیجیتالی»، «خاطره‌سازی با حرم»، «نمایش آثار تمدنی از طریق واقعیت مجازی» و «جورچین آفتاب هشتم»، را در غرفه خود برگزار می‌کند.
 

برپایی موکب تعاملی «شباب الشمس» 
موکب تعاملی شباب الشمس به همت مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی در ابتدای نمایشگاه «گذر نور» برپا شده است. این موکب با ابتکار و مشارکت پسران دهه هشتادی مشهد برپا شده و طراحی و اجرای برنامه‌ها به‌طور کامل برعهده این نوجوانان و جوانان است.

فعالیت‌های اصلی این
موکب شامل پذیرایی نوشیدنی و میان وعده، برنامه‌های تعاملی با محوریت عشق به امام رضا(ع) و جایگاه و اسرار زیارت و فروشگاه کتاب است و عوامل و خادمان این موکب که پسران دهه هشتادی هستند ویژه برنامه‌های متنوعی را برای زائران نوجوان و جوان فراهم کرده‌اند.
برپایی نمایشگاه کتاب دیگر بخش موکب تعاملی شباب الشمس است که در این بخش علاوه بر معرفی کامل کتاب‌ها، پیشنهادات ویژه با تخفیف ۴۰ درصد برای بسته‌های مطالعاتی و کتاب‌های مؤسسه جوانان به مخاطبان معرفی و ارائه می‌شود.
 

عرضه ۱۶۰ عنوان کتاب داستان و رمان 
انتشارات به نشر نیز با ۱۶۰ عنوان کتاب در قالب داستان و رمان دینی و معارف اهل‌بیت(ع) با تخفیف ۴۰ درصدی محضولات خود را در این نمایشگاه ارائه می‌کند.
«دعبل و زلفا»، «خادم گلدسته‌ها»، «آبی‌ها»، «آواز آسمانی عشق»، «اعترافات غلامان»، «راز آن بوی شگفت» ، «ماه غریب من» و… از رمان‌هایی هستند که در این طرح به مخاطبان ارائه می‌شوند. 

  
دو غرفه در این نمایشگاه به پذیرایی زائران اختصاص داده شده است که در ورودی و خروجی این نمایشگاه دایر است و از زائران با چای، شربت و ... پذیرایی می‌کند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی