پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

این موکب هم قطعه ای از شهر بهشت است
۱۴۰۳-۰۶-۱۲

شور و شوق خدمت‌رسانی خادمان به زائران امام رضا(ع) در «موکب سلطانی»

اینجا قطعه‌ای از بهشت است، زائران پا به حریم سلطان خراسان گذاشته‌اند و آرامش بارگاه ملکوتی حضرت عشق را همینجا در موکب سلطانی که به همت خدام حرم رضوی برپا شده می‌توان تجربه کرد.

به گزارش آستان‌نیوز، زائرانی که با پای پیاده از راه‌های دور و نزدیک، جاده‌های خراسان را به عشق زیارت او طی کرده‌اند.
در میدان فردوسی مشهد زیر سایه درخت‌های افرا و اقاقیا عطر حرم رضوی به مشام می‌رسد. زائران در اینجا نفسی تازه می‌کنند، چای حضرتی می‌نوشند و بر خوان نعمت خورشید هشتم مهمان می‌شوند تا ساعاتی دیگر خود را به حرم مطهر برسانند و به حضرت عشق سلام کنند.
موکب سلطانی شلوغ و پر از هیجان است، مداحی‌های رضوی با سوز و گداز چشم‌ها را تر می‌کند و قلب‌های شکسته و مشتاق آماده حضور در بارگاه باشکوه امام رضا(ع) می‌شوند.
به راستی اینجا در فاصله کوتاهی مانده به حرم امام رضا(ع)، یک قطعه از حرم اوست که خادمانش با کرامت و احترام با زائرانش برخورد می‌کنند.
موکبی زیبا، تمیز، با امکانات فراوان که احترام به زائران امام هشتم حرف اول و آخر را در آن می‌زند.
گرچه این روزها از شدت گرمای شهر امام رضا(ع) کاسته شده و خنکای نسیم شهریور ماه بر مشهد حاکم است اما در موکب سلطانی باز هم برای آسایش زائران حضرت تدبیر شده که مبادا گرما آزارشان دهد و وسایل سرمایشی به وفور به چشم می خورد. موکب منظم و تمیز است و زائران در صف‌هایی منظم و با احترام پذیرایی می‌شوند.
امروز که ما میهمان این موکبیم به یاد اربعین می‌افتیم و اکرامی که عراقی‌ها از زائران اربعین دارند.
اینجا اما باشکوه و احترام به زائران سلطان سریر ارتضا خدمت می‌شود.
هنوز دقایقی تا اذان ظهر باقی مانده که ناهار را توزیع می‌کنند: پلو و قیمه. در همین لحظات تولیت آستان قدس رضوی هم از راه می‌رسد تا به خادمان حرم رضوی در این قطعه از بهشت خسته نباشید بگوید. او در مسیر بازدید از موکب با سعه صدر به حرف زائرانی که از او بخاطر این خدمات تشکر می‌کردند گوش می‌دهد. لحظاتی می‌ایستد و از زائران پیاده حضرت با ناهار پذیرایی می‌کند تا در توفیق خدمت به زائران پیاده در موکب سلطانی شریک شود.
 

شور و شوق خدمت‌رسانی خادمان به زائران امام رضا(ع) در «موکب سلطانی»

 

امید که این نوکری را از ما بپذیرید

به سراغ فرزادنیا، مسئول موکب سلطانی می‌رویم، از شدت کار و تلاش عرق ریزان این سو و آن سو می‌دود تا مبادا اخلالی در کارها ایجاد شود.
او با بیان اینکه روزانه بیش از 150 هزار وعده غذا شامل صبحانه، میان وعده قبل غذا، نهار، میان وعده عصر و شام در موکب سلطانی توزیع می‌شود می‌گوید: زائران به دلیل انتساب این موکب به حضرت رضا(ع)، نگاه ویژه‌ای به آن دارند و غذاها و خوراکی‌ها را متبرک می‌دانند.
او می‌گوید: ما در آستان قدس رضوی اکرام را اولویت خود می‌دانیم به همین دلیل غذای خوب و با کیفیت طبخ می‌شود.
 نظم و انضباط اینجا مثال زدنی است و یک زباله هم روی زمین پیدا نمی‌شود. تیم پاکبان به صورت ویژه اینجا فعالیت دارند. آتش‌نشانی و بخش پسماند شهرداری و دیگر نهادها دست به دست هم داده‌اند و همکاری خوبی با این موکب دارند تا آرامش و آسایش در آن حاکم باشد.
وی با تاکید بر اینکه همه کسانی که در موکب سلطانی خدمت می‌کنند خودشان را خادم امام رضا(ع) می‌دانند می‌افزاید: چه افتخاری در این دنیا بزرگ‌تر از این که خادم زائرانش آن هم در این ایام باشیم. این فرصت مغتنم و بزرگی است و امکان کسب فیض را برای همه ما فراهم کرده است. امید که این افتخار و توفیق تداوم یابد.
وقتی از فرزاد‌نیا می‌پرسم روز آخر که موکب سلطانی را جمع کنید و خدمت امام رضا(ع) برسید به او چه خواهید گفت، می‌گوید: به عنوان یک خدمتگزار زائران امام رضا(ع) دست بر سینه می‌گذارم به آقا سلام می‌کنم و می‌گویم: کم ما و کرم شما. امید که این نوکری را از ما پذیرفته باشید.

 

شور و شوق خدمت‌رسانی خادمان به زائران امام رضا(ع) در «موکب سلطانی»

 

بوی حرم می‌آید...

فاطمه زینب از اسفراین خراسان شمالی به اینجا رسیده، از روز بعد اربعین پیاده روی‌اش را آغاز کرده و پس از طی کیلومترها راه امروز صبح به مشهد رسیده است.
وقتی از او می‌خواهم حسش را از رسیدن به مشهد امام رضا(ع) در موکب سلطانی برایم شرح دهد می‌گوید: نذر کرده‌ام هر ساله پیاده در این ایام به پابوسش بیایم. هر جا که رسیده‌ام به شوق رسیدن به حرمش نفس تازه کرده‌ام. بارها از شوق زیارتش گریسته‌ام سال‌های گذشته هم قبل رسیدن به حرم در موکب سلطانی استراحت می‌کردم و از اینجا خودم را برای دیدار یار آماده می‌کردم. این موکب خدمات بی نظیری دارد تمیز و منظم است و بوی حرم امام رضا(ع) در اینجا به مشام می‌رسد.

علی، پاکبان جوانی که لباس مشکی بر تن دارد و بی‌وقفه مشغول نظافت فضای موکب است می‌گوید: من اینجا نوکر و خدمتگزار امام رضا(ع) هستم و هر زباله‌ای که از زمین بر می‌دارم و یا خدمتی که به زایر ارائه می‌کنم به شوق امام رضا(ع) است امیدوارم او این نوکری را از من قبول کند.
رحیمی یکی از زائران پیاده که از چناران به موکب سلطانی آمده ، می‌گوید: در یکی از روستاهای چناران اقامت دارم. در این یکسال با بچه‌هایم دوبار به زیارت آمده‌ایم و وقتی دیدم همسایه‌ها برای زیارت به مشهد می‌آیند من هم با بچه‌ها دوباره پیاده راه افتادیم و شوق و ذوق زیارت سلطان خراسان رنج سفر را از بین می برد و احساس خستگی نمی کنیم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی