پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

معرفی اثری رضوی از انتشارات به‌نشر
۱۴۰۳-۰۶-۱۴

"دعبل و زلفا" روایتگر داستان دیدار شاعر شیعی با امام رضا(ع) 

"دعبل و زلفا" اثری از انتشارات به‌نشر، رمانی رضوی با محوریت زندگی شاعرشیعی عرب درسرودن قصیده معروف ایشان برای اهل بیت(ع) و حضرت رضا(ع) است وماجراهایی که برای درک محضر ایشان وبرای دیداربا امام مهربانی ها درطول سفرهایش به جان می‌خرد را روایت می‌کند.

 به گزارش آستان‌نیوز، رمان" دعبل و زلفا "به قلم مظفر سالاری دوهدف را دنبال می‌کند: بیانی تاریخی از زندگی "دعبل خزاعی" شاعرشیعی عرب درسرودن قصیده معروف ایشان برای اهل بیت(ع) و حضرت رضا(ع) وماجراهایی که برای درک محضر ایشان و برای دیداربا امام مهربانی‌ها درطول سفرهایش به جان می‌خرد و دوم داستان عشقی زمینی که درتحول و طی مسیر این ملاقات، متحمل می‌شود.
 رمان با توجه به آنچه گفته شد در رده رمان‌های تاریخی جای می‌گیرد. دراین نوع رمان زمینه اثر، شخصیت‌ها وحوادث ازمنابع وماخذ تاریخی یا درارتباط با تاریخ شیعی اخذ شده است، دربحث ساختاری رمان با توصیف کلی شهر بغداد پایتخت عباسیان دراوج شکوه آن آغاز می‌شود.
انتخاب راوی سوم شخص و زاویه دید دانای کل توانسته انتخاب موضوع بسیارجذاب و شیرین زندگی شاعر بزرگ اهل بیت(ع) را در دو موقعیت و دوعشق موازی به تصویر بکشد، عشق زلفا کنیز زیبایی که دعبل را دچار تحول  روحی و دگرگونی می‌کند.
شخصیت دعبل، فراز و فرود ماجراها وحوادثی که براومی‌گذرد، ضعف‌ها و توانایی‌های دعبل مثل هر انسانی به دور از تقدس‌گرایی ، ریشه در واقع‌بینی نویسنده دارد.
 درفصل ۱۵و۱۶کتاب توصیف حضور دعبل در بارگاه هارون و بزمی که برپاست و شعر وغزل خوانی‌اش در راستای خواسته‌ای ست که او را به آنجا کشانده است ،قلم نویسنده به خوبی توانسته حالات و درونیات این شخصیت را درآن موقعیت به تصویر بکشد و جان دارترین صحنه‌ها را به وجود بیاورد. 
صحنه‌هایی که گاه باعث آزار مخاطب می‌شود، درصحنه‌ها نبرد دعبل با دشمنان و یا راهزنان است که شخصیت، تبدیل به قهرمان می‌شود، فصل۳۱ و نبرد با کفتار سرخ و بعد با سمعان که منزل به منزل کاروان کوچک آن‌ها را تعقیب می‌کند. قدرت سفر در رمان‌ها ایجاد ظرفیت‌های قدرتمندی را به نویسنده می‌بخشد، سیری که دعبل طی می‌کند توانایی نویسنده درکاربردی کردن این ظرفیت است که به خوبی از عهده آن برآمده است ،اما نیاز چنین سوژه‌ای فراترازاین را نیز می‌طلبد. نباید فراموش کرد جای رمان‌های تاریخی با درونمایه دینی درادبیات داستانی به شدت خالی ست و تلاش نویسنده درتولید این اثر قابل تقدیر است.
 روان بودن قلم نویسنده وجذابیت قصه داستان نقطه قوت دعبل و زلفا است و این کشش را درخواننده ایجاد می‌کند تا خاتمه رمان را بخواند، به گونه‌ای که این اثر یکی از پر مخاطب‌ترین آثار انتشارات به‌نشر محسوب می‌شود که از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۴۶ نوبت چاپ را پشت سر گذاشته و بیش از ۵۴ هزار نسخه از این اثر عرضه شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی