پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۶-۱۴

ویژه برنامه "شهادت نامه‌خوانی حضرت رضا(ع)" در حرم مطهر رضوی برگزار شد    

هم زمان با سالروز شهادت امام رضا(ع)، ویژه برنامه "شهادت نامه‌خوانی حضرت رضا(ع)" در حرم مطهر رضوی برگزار شد. 

به گزارش آستان نیوز، امروز کوچه‌های خراسان از عبور مهربان‌ترین امام خالی شده است و خیل عزاداران این امام رئوف، رضا رضا گویان مصیبت امام غریبان را فریاد زدند. 
خیل عظیم عاشقان و دلدادگان از مشهد الرضا(ع) و از دیگر شهرهای ایران اسلامی قدم در مسیر عشق گذاشته و زائر حریم ملکوتی حضرت سلطان علی بن موسی الرضا(ع) شدند و با شکوه‌ترین سوگواره را در غم شهادت مولای غریبشان ، رقم زدند. 

 

امام رضا(ع)دومين بضعه رسول الله(ص)

در این روز پر اندوه و ماتم ،ویژه برنامه شهادت نامه‌خوانی حضرت رضا(ع) در رواق امام خمینی(ره) میزبان خیل عظیم عزاداران شد. 
در این مراسم باشکوه ،آیت‌الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: پیامبر اکرم(ص) در بین همه عزیزان خود تنها دو نفر را "بضعه" نامیده‌اند یکی وجود نازنین صدیقه اطهر(س) و دیگری حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و در مورد ایشان فرموده‌اند: "سَتُدفَنُ بِضعَهُ مِنی بِخُراسان".  
وی تصریح کرد: بضعه را معمولا پاره تن ترجمه کرده‌اند در صورتی که این ترجمه درستی نیست و بضعه از ماده بضاعت به معنای سرمایه است.
 در بین اعضا و جوارح انسان دو عضو بضعه نامیده می شود یکی کبد و دیگری قلب که حیات بدن به این دو عضو بستگی دارد.

 

نقش حضرت زهرا(س) و امام رضا(ع) در تثبیت جریان ولایت

خطیب حرم مطهر رضوی افزود: نقش حضرت زهرا(س) و وجود مقدس امام رضا(ع) در سرمایه بودن برای پیامبر اعظم(ص) در این است که مساله امامت و ولایت، معرف اسلام ناب محمدی است. 
بعد از رحلت رسول خدا(ص) اگر مجاهدت‌های صدیقه اطهر(س) نبود، در جریان سقیفه بنی ساعده، اصل ولایت از بین می‌رفت و دیگر در نظام اسلامی مساله‌ای به نام ولایت و امامت وجود نداشت. 
وی خاطرنشان کرد: در دوران امامت امام رضا(ع) نیز جریان امامت در یک پرتگاه سقوط قرار گرفت و مامون عباسی با دعوت امام رضا(ع) و پیشنهاد ولایتعهدی به ایشان می‌خواست امام رضا(ع) را از مدینه که کانون شیعیان بود، دور کند و سپس با به شهادت رساندن آن حضرت در نقطه‌ای دور، امامت را در خلافت ادغام کند. 
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: امام رضا(ع) با تدابیر اندیشمندانه و زیرکانه مانع از وقوع چنین فاجعه‌ای شد و ایشان بعد از رحلت رسول خدا(ص) برای دومین بار موفق به نجات جریان ولایت از پرتگاه سقوط شدند. 

 

شرح سفر امام رضا(ع) از مدینه به مرو

در ادامه این مراسم ،آیت‌الله علم الهدی با اجرای برنامه شهادت نامه‌خوانی به شرح سفر امام رضا(ع) از مدینه به مرو و در نهایت شهادت غریبانه آن حضرت طبق اسناد و کتب تاریخی معتبر پرداخت و مرثیه‌سرایی امیر عارف از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. 
در این مراسم همچنین محمد رسولی ،شاعر جوان آئینی به شعرخوانی در وصف امام مهربانی‌ها پرداخت و زیباترین شعر رضوی خود را تقدیم ساحت این امام رئوف کرد:
عشق رسوايی محض است كه حاشا نشود
عاشقی با اگر و شايد و اما نشود
شرط اول قدم آن است كه مجنون باشيم
 هر كسی در به در خانه‌ی ليلا نشود
دير اگر راه بيفتيم به يوسف نرسيم 
سرِ بازار كه او منتظر ما نشود
لذت عشق به اين حسِّ بلاتكليفی ست
لطف تو شاملم آيا بشود؟ يا نشود؟

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی