پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

فعالیت دانش‌آموزان مدارس امام رضا (ع) در نمایشگاه «گذر نور» گسترده بود
۱۴۰۳-۰۶-۱۵

 پاتوق نوجوانان امام رضایی در گذر نور و دلدادگی

 گزارش/ این روزهای دهه آخر صفر، پیاده‌راه آیت‌الله واعظ طبسی (ره) مملو از غرفه‌های نمایشگاه «گذر نور» و زائران همراه کودکان و نوجوانانی است که از فعالیت‌های فرهنگی غرفه‌های مسابقه، نقاشی، طراحی و بنیاد فرهنگی رضوی استفاده می‌کنند.

به گزارش آستان نیوز، غرفه‌های مدارس امام رضا (ع)، پاتوقی برای حضور و مشارکت نوجوانان زائر و مجاور شده است.
 

 تسهیل ارتباط بین زائر و امام
 سیده فاطمه جواهری فرد دانش‌آموز پایه دهمی دبیرستان امام رضا (ع) واحد ۷، خودکار و کاغذ می‌دهد و تندتند دل‌نوشته‌های زائرانِ در حال عبور حوالی حرم مطهر رضوی را روی تخته‌ای با عنوان «بابا رضا (ع)» می‌چسباند. گاه‎گاهی با وزیدن نسیمی، چندتایی از آن‌ها هوایی می‌شود و پر باز می‌کند به سمت حرم. شاید خواسته و حاجتی را به دست آقا امام هشتم برساند.
 از سیده فاطمه پرسیدم، چه نقشی در مسیر خدمت به زائران دارد؟ گفت؛ هر کس درد و دل و خواسته‌ای کوچک یا بزرگ از آقا امام هشتم دارد و امیدوار است که به بهانه نوشتن این چند خط، مورد تفضل قرار بگیرد. خوشحال است که به همین بهانه کوچک، سهمی در بیان آرزوها، محضر امام هشتم و إن شاءالله، برآورده‌شدن آن‌ها دارد. او مثل یک تلگرافچی، خط ارتباطی بین زائر و امام را تسهیل می‌کند.

 
 با چادری که پوشیدم، حرفی برای گفتن دارم
 نازنین زهرا گلنارکار، دانش‌آموز پایه هشتمی واحد ۶ امام رضا (ع)، کناردستش ایستاده و به سیده فاطمه کمک می‌کند. از او هم همین سؤال را پرسیدم که در جواب گفت: من آمدم تا با چادری که پوشیدم، اهمیت حجاب کامل را به زائران هم‌سن‌وسال خودم نشان دهم.
فاطمه سنخواستی یکی از دانش‌آموزان همیشه پای‌کار مدارس امام رضا (ع) در واحد ۷ است. این روزها، یک‌گوشه غرفه طراحی گنبد منور رسول‌الله (ص) و امام هشتم نشسته و با قلم‌موی سبز، گنبد خضرای نبوی را رنگ می‌زند. از او پرسیدم، چرا روز تعطیل را به نمایشگاه آمده؟ در جواب گفت: پیامبر و اهل‌بیت (ع) همه عمر و زندگی‌شان را برای ما گذاشتند که هدایت شویم، ما با نقشی که به هر میزان در این ایام و مناسبت‌های مذهبی برای معرفی و بیان ارزش‌ها ایفا می‌کنیم، در واقع نشان می‌دهیم که چقدر به آنها باور داریم و چقدر برای ما ارزش و اهمیت دارند.
با یک‌قلم موی مشکی، اشعار دور تابلو را رنگ‌آمیزی می‌کند: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی... عشق محمد (ص) بس است و آل محمد (ص)؛ ستایش کریمی هم از دانش‌آموزان پایه هشتمی واحد ۶ است و نظرش را کوتاه و گویا درباره نقشی در این غرفه ایفا می‌کند، می‌گوید: نقاشی گنبد و گلدسته پیامبر (ص) و امام رضا (ع) که این روزها مشغول کشیدن آن هستیم، جذاب و دیدنی است و امیدوارم با حس و حال معنوی که به زائران گذری می‌دهد، تلنگری به دل‌ها بزند.

 

 جستجو و کشف برای یافتن

 یکی از غرفه‌های بنیاد فرهنگی رضوی به مسابقه‌ای معرفتی و تفکربرانگیز با عنوان «در جستجوی پدر به توان رئوف» اختصاص دارد که توسط گروه پرورشی دبیرستان امام رضا (ع) واحد ۱ طراحی و اجرا شده است. طیبه کاتبی معاون پرورشی این واحد در خصوص ماجرای این غرفه توضیحاتی به ما داد: ماجرای این غرفه در قالب یک بازی ریاضی مبتنی بر سیره رضوی طراحی شده است. او ادامه داد: نوجوانان مهمان غرفه باید روایتی از امام رضا (ع) به نقل از پیامبر اکرم (ص): «جوانی فصل کاشتن است، پس آنچه می‌خواهی برداشت کنی، بکار» را در قالب جستجویی ماجراجویانه از دل اعداد، پازل، متن یک کتاب، دیدن بخشی از سریال «ولایت عشق» کشف کنند. می‌خواستیم ذهن نوجوان درگیر شود و برای پیداکردن پاسخ سؤالاتش، خود دست به جستجوگری و کشف بزند و طعم شیرین یافتن حقیقت در ذائقه او بماند.

 گزارشگر: سارا صالحی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی