پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مؤسسه جوانان آستان قدس با برپایی موکب شباب‌الشمس، دهه هشتادی‌ها را پای‌کار آورد
۱۴۰۳-۰۶-۱۵

 پذیرایی از زائران به عشق حضرت رضا (ع)

 آن چه که پیاده‌راه مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی (ره) را متفاوت کرده است دیدن گنبد طلایی آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) حتی در روزهای شلوغ و پایانی ماه صفر و از بین جمعیت سیاه‌پوشی است که با پای پیاده روانه حرم امام مهربانی‌ها می‌شوند.

 به گزارش آستان نیوز در میان این سیل جمعیت و موکب‌هایی که شانه‌به‌شانه هم ایستاده‌اند، موکبی برپاست که به دست دهه هشتادی‌ها اداره می‌شود. نوجوانانی که به عشق سرور و مولایشان لباس سیاه به تن کرده‌اند، از جان‌ودل در این موکب که به نام هشتمین اختر تابناک امامت گره‌خورده و شباب‌الشمس نام دارد از زائران پذیرایی می‌کنند. برای سومین سال متوالی مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی با دایر کردن این موکب دهه هشتادی‌ها را پای‌کار آورده است.


 خادم‌الرضای نوجوان

 
 سن‌وسال چندانی ندارد. همراه یکی از دوستانش تند و فرز لیوان‌های چای را داخل سینی می‌چیند تا زائری که از جلوی موکب می‌گذرد لبی تر کند. حواسش جمع کارش است اما گاهی نگاهی به نوشته گوشه پیراهن مشکی‌اش و عبارت «خادم‌الرضا (ع)» می‌اندازد و به خودش می‌بالد. نامش محمدصدرا مقصودی است. به‌تازگی ۱۶ سالش شده است. از حضورش در موکب شباب‌الشمس برایمان می‌گوید: «از هنگامی که هفت، هشت‌ساله بودم همراه پدر و پدربزرگم در مراسم عزاداری یا اعیاد مسجد محله‌مان شرکت می‌کردم. ولی حضورم در روزهای آخر ماه صفر پررنگ‌تر بود».
همان‌طور که سینی چای را به دست دوستش می‌دهد، پی حرفش را می‌گیرد: «زمستان سال گذشته بود که به پیشنهاد یکی از دوستانم عضو مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی شدم. امسال وقتی فهمیدم موکبی در نزدیکی حرم برپاست که نوجوانان می‌توانند از زائران آقا امام رضا (ع) پذیرایی کنند بلافاصله اعلام کردم که داوطلب خدمت‌رسانی هستم».
محمدصدرا که از بچگی با عشق به اهل‌بیت (ع) بزرگ شده است از این که امسال عنوان خادمی امام مهربانی‌ها را دارد بسیار خوشحال است: «امسال بیشتر از همیشه به سرورمان احساس نزدیک بودن دارم. خدمت‌رسانی در کنار بچه‌های هم‌سن‌وسال خودم به زائرانی که از راه‌های دور برای عرض ارادت به مشهد آمده‌اند طعم شیرینی دارد».

 
 آگاهی‌بخشی به هم‌نسل‌های خودم


 به نظر می‌رسد از سایر بچه‌ها بزرگ‌تر باشد. باحوصله مشغول معرفی کتاب به زائر است. حسین سمنگانی متولد ۸۳ است و علاقه زیادی به پژوهش و مطالعه دارد. بنا بر همین علاقه‌اش هم داوطلب خدمت در قسمت معرفی محصولات فرهنگی موکب شده است.
او می‌گوید: «زمانی می‌توان بینش صحیحی نسبت به ائمه اطهار (ع) داشت که آن‌ها را به‌درستی شناخته باشیم و بدانیم برای نجات جامعه از گمراهی چه قدم‌هایی برداشته‌اند».
با وجود سن کم، حرف‌زدنش آرام و شمرده است. به‌خوبی می‌داند چگونه باید با مخاطب صحبت کند تا نظرش جلب شود. هنگامی که کتابی را معرفی می‌کند در مورد مزایای آن کتاب حرف می‌زند: «نزدیک به شش سال است که عضو مؤسسه جوانان هستم و بیشتر این کتاب‌ها را خوانده‌ام. حتی گاهی برخی از آن‌ها را دو یا سه مرتبه مطالعه کرده‌ام. خواندن آن‌ها سواد من را در مورد حضرت رضا (ع) بالا برد؛ دلم می‌خواهد با معرفی این کتاب‌ها به هم‌نسل‌های خودم، آگاهی آن‌ها را هم بالا ببرم».


 لیاقت خادمی امام مهربانی‌ها


 شال سبزی دور گردنش انداخته است. مرتب در رفت‌وآمد است. انگار خستگی در او اثری ندارد. سید احسان حسینی ۲۱ساله است. چند سال در ایستگاه‌های ورودی زائران پیاده به مشهد خدمت کرده است. امسال برای سومین سال انتخاب کرده تا در موکب شباب‌الشمس حضور داشته باشد. می‌گوید: «احساس خوشایند خدمت در موکب سال گذشته هنوز با من است. سه، چهار سال در ورودی مشهد-باغچه همراه پسرعموهایم برای میزبانی از زائران پیاده می‌رفتیم. آن‌جا هم حس و حال خوبی داشت ولی احساس خوب خدمت در چند قدمی حرم مطهر آقا امام رضا (ع) باعث شد تا امسال برای سومین سال به موکب مؤسسه جوانان آستان قدس بیایم».
در گوشه‌ای از موکب همراه با چند نفر دیگر از نوجوانان کاغذهای نظرات زائران را جمع‌آوری می‌کنند تا به دست خادمان حرم برسانند. سید احسان می‌گوید: «روزی که به عشق آقا برای خدمت به این موکب آمدم از ایشان خواستم تا سعادت خادم بودن را نصیبم کنند. در این چند روز احساس می‌کردم همیشه خادم مولایم هستم و به‌نوعی به زائران ایشان خدمت می‌کنم. امیدوارم لایق عنوان خادم‌الرضایی را داشته باشم و روزی لباس خدامی را به تن کنم».

 
 انتقال تعالیم دینی به دهه هشتادی‌ها

 
 دست پسر کوچکش را گرفته و در گوشه‌ای از پیاده‌راه آیت‌الله طبسی (ره) درست مقابل موکب ایستاده است. نگاهش را روانه گنبد طلایی آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) می‌کند. زیر لب با حضرت زمزمه می‌کند. محمد نصیرزاده از تهران برای زیارت و عزاداری شهادت امام رضا (ع) به مشهد آمده است. وقتی با او هم‌کلام می‌شویم می‌گوید: «برای نوجوانان و خدمتگزاران حضرت ثامن‌الحجج (ع) دعا کردم تا این توفیق خدمت همیشه نصیبشان شود و پسرم هم در راه خدمت به اهل‌بیت (ع) بزرگ شود». او از موکب شباب‌الشمس به‌عنوان یک موکب جوان و دغدغه‌مند نام می‌برد و توضیح می‌دهد: «در زمانی که دشمن برای جلب نوجوانان و جوانان ما دست به هر کاری می‌زند، دیدن نوجوانانی که از جان‌ودل برای خدمت به زائر مایه می‌گذارند برایم بسیار لذت‌بخش بود. دایر کردن موکب‌هایی که اختیار و اداره آن به نسل جوان جامعه سپرده می‌شود، می‌تواند به‌نوعی تعالیم اسلامی را به این نسل منتقل کند».


 دهه هشتادی‌ها پای‌کار

 
 سومین سالی است که موکب شباب‌الشمس در روزهای پایانی ماه صفر توسط مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی برپا می‌شود. مجتبی مختاری، مدیرعامل مؤسسه جوانان با بیان این که هدف از برپایی این موکب پای‌کار آوردن نوجوانان دهه هشتادی بود، توضیح می‌دهد: «یکی از غرفه‌های محوری نمایشگاه گذر نور در ابتدای پیاده‌راه مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی (ره)، غرفه مؤسسه جوانان است که با ابتکار و مشارکت پسران دهه هشتادی مشهد و با عنوان موکب شباب‌الشمس برپا شده است و طراحی و اجرای برنامه‌های آن به طور کامل بر عهده این نوجوانان و جوانان است».
مختاری تأکید می‌کند: «از نظر محتوایی، هدف اصلی ما از برپایی موکب این است که مخاطب بتواند معرفت به امام، جایگاه امر امامت و کارکرد زیارت و تأثیرات آن بر زندگی فردی را درک کند. همچنین بتواند با شناخت این ملزومات به یک زیارت بامعرفت و حقیقی دست یابد و ارتباط واقعی خود را با امام برقرار کند. در ادامه نیز بتواند این جریان زیارت را در زندگی خود جاری سازد».
وی می‌افزاید: «فعالیت‌های اصلی این موکب شامل پذیرایی، برنامه‌های تعاملی و فروشگاه کتاب است و عوامل و خادمان این موکب که پسران دهه هشتادی هستند ویژه‌برنامه‌های متنوعی را برای زائران نوجوان و جوان فراهم کرده‌اند».
مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس خاطرنشان می‌کند: «سه بخش اصلی را برای خدمات موکب شباب‌الشمس تعریف کرده‌ایم. یکی از این بخش‌ها پذیرایی است که در آن نوجوانان و جوانان به‌عنوان خادمان از زائران با نوشیدنی‌ها و میان‌وعده‌ها پذیرایی می‌کنند. بخش دیگر تعاملی است که در آن فضایی تعاملی با محوریت عشق به امام رضا (ع) و جایگاه و اسرار زیارت طراحی شده است. این فضا به‌صورت محتوایی و تعامل مستقیم با مخاطب برنامه‌ریزی شده تا بتوانیم مفاهیم مرتبط با زیارت را در راستای تعمیق و تعالی موضوع زیارت، به مخاطبان به‌ویژه برای نوجوانان و جوانان ارائه کنیم. در این فضا بازخوردهای مخاطبان جمع‌آوری و تعامل دوستانه‌ای بین نوجوانان و زائران برقرار می‌شود».


 مشارکت ۱۲۰ نوجوان


 مختاری می‌افزاید: «برپایی نمایشگاه کتاب دیگر بخش موکب تعاملی شباب‌الشمس است که در این بخش علاوه بر معرفی کامل کتاب‌ها، پیشنهادات ویژه با تخفیف ۴۰ درصد برای بسته‌های مطالعاتی و کتاب‌های مؤسسه جوانان به مخاطبان معرفی و ارائه می‌شود».
وی از فعالیت موکب شباب‌الشمس از دهم تا شانزدهم شهریورماه خبر می‌دهد و می‌گوید: «از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ شب نوجوانان به‌صورت شیفتی در این موکب خدمت‌رسانی می‌کنند».
 مدیرعامل مؤسسه جوانان با اشاره به حضور ۱۲۰ نوجوان برای خدمت در این موکب عنوان می‌کند: «نوجوانان در این موکب نقش محوری داشته و تمامی برنامه‌های این موکب توسط این عزیزان اجرا می‌شود».

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی