پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مدیر گروه فرهنگ و هنر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تشریح کرد
۱۴۰۳-۰۶-۱۶

معرفی آیین‌های حرم رضوی برای تکریم زائران و پاسداشت شعائر مذهبی

مدیر گروه فرهنگ و هنر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: آیین‌های تاریخی حرم مطهر رضوی با هدف تکریم زائران و پاسداشت شعائر مذهبی شیعی، شکل گرفته است.

به گزارش آستان نیوز، رضا نقدی در سومین نشست «نگاهی به آیین‌های تاریخی حرم مطهر رضوی» که به همت اداره اسناد آستان قدس رضوی، بعدازظهر پنج‌شنبه، 15 شهریورماه 1403، در رواق گفت وگوی نمایشگاه «گذر نور در محضر عالم آل محمد (ع)» مشهدمقدس، برگزار شد، اظهار کرد: کتابی با عنوان «آیین‌های حرم مطهر رضوی» با محوریت این آیین‌های قدیمی، منتشر کرده ام.
وی گفت: به طور نمونه، قرآن‌خوانی یکی از قدیمی‌ترین آیین‌های حرم مطهر رضوی به‌شمار می‌آید، چنان‌که در گذر زمان به شکل‌گیری مراسم «صفه»، نیز منتهی شده است. 
نقدی ، با ارائه تاریخچه مختصری درباره «تپه سلام» و نگاه زائران به آن پرداخت و افزود: درگذشته به همت یکی از شاهزادگان تیموری مراسمی به نام «آش فقرا» با محوریت توزیع آش بین نیازمندان زائر و مجاور در شب‌های جمعه در این آستان مقدس، مرسوم بوده است. 
مدیر گروه فرهنگ و هنر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از آیین‌هایی همچون آستان‌بوسی، اعتکاف، بست‌نشینی، اهدای حکم خدمت، بستن و گشودن درهای حرم مطهر، تحویل سال نو، تحویل کشیک، خلعت‌بخشی، روضه‌خوانی، زیارت‌نامه‌خوانی و...، نیز در این نشست نام برد.  
وی همچنین به همکاری مشترک میان بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در نشر آثار پژوهشی اشاره و خاطرنشان کرد: این سازمان، مرکزی غنی از منابع مطالعاتی و اسنادی است که منابع آن نقش اثرگذاری در تدوین و انتشار کتاب‌های این بنیاد دارد.

 

معرفی آیین عودسوزی
در بخش دیگری از این نشست، زهرا فاطمی‌مقدم، مسئول امور ارزشیابی اسناد آستان قدس رضوی بیان کرد: آیین های بسیاری در حرم مطهر رضوی وجود دارد که برخی از آنها به دست فراموشی سپرده شده و بعضی از این آیینها با قدمت چندصدساله همچنان برگزار می شود. 
وی از آیین «عودسوزی» به عنوان یکی از آیین های در حال اجرا نام برد و گفت: در این آیین از گیاهانی همچون صندل سفید، عود هندی و عنبر مومی استفاده می‌شده که علاوه بر خاصیت خوش بوکنندگی، خاصیت آرام‌بخشی نیز داشتند و به این ترتیب، فضای حرم را برای زیارت ناب زائران آماده می کردند. 
فاطمی‌مقدم افزود: خوش بو کردن حرم مطهر، امری بسیار مهم بوده که موقوفاتی نیز داشته است و حتی رجال سیاسی، اشیایی را برای اجرای این کار بر حرم مطهر وقف کردند که برخی از این اشیاء در موزه آستان قدس رضوی در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد. 
وی ضمن اشاره به آیین‌های دیگری همچون نخل‌بندی که در حرم مطهر به دست فراموشی سپرده شده ، گفت: آیین نقاره‌نوازی، ملموس‌ترین آیین تاریخی بوده که اجرای این سنت چند صدساله همچنان در حرم مطهر حضرت رضا (ع) ادامه دارد. 
گفتنی است، در این نشست کلیپی نیز با محوریت آیین‌های حرم مطهر رضوی از جمله معطر کردن و عودسوزی، پخش شد که مورد توجه حاضران قرار گرفت.
 همچنین این سازمان با اعطای هدیه‌ای به‌رسم یادبود از رضا نقدی در این نشست، تقدیر کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی