پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۶-۱۷

رضایت زائران از اقدامات رفاهی و فرهنگی مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی در دهه آخر صفر

 بروبیایی در محوطه مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی برپا بود. در همان بدو ورود پرچم سیاهی با نام متبرک امام مهربانی‌ها به چشم می‌خورد. کافی است کمی دقیق‌تر پرچم را نگاه کنید تا دست و دلتان با نوشته «ما با شما سربلندیم» بلرزد و در پس ذهنتان افتخار کنید که زیر سایه حضرت ثامن‌الحجج (ع) زندگی می‌کنید.

به گزارش آستان نیوز هر سال در روزهای پایانی ماه صفر مشهدالرضا (ع) آماده میزبانی از زائرانی می‌شود که کوله‌بار سفر می‌بندند و از راه‌های دور و نزدیک برای عرض ارادت راهی این شهر می‌شوند. اماکن مختلفی در سطح شهر برای اسکان زائران آماده می‌شود. اما اسکان در مکانی که به نام حضرت رضا (ع) گره‌خورده است لذت دیگری دارد. یکی از این مکان‌ها محوطه مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی بود که در پنج‌روز پایانی ماه صفر افتخار میزبانی از زائران را داشت.
 

 دعای خیر زائر
 در گوشه‌ای از صحن حیاط مؤسسه جوانان چند موکب برای ارائه خدمات رفاهی به زائران دایر شده بود. یکی از این موکب‌ها چایخانه حضرت رضا (ع) نام داشت.
چند پسر نوجوان و جوان سخت در موکب مشغول کار بودند. یکی سماور را چک می‌کرد که آب کافی داشته باشد و دیگری در حال پر کردن ظرف قندان بود. سهیل مصباح ۱۸ سال دارد و دو سالی می‌شود که با مؤسسه جوانان آستان قدس آشنا شده است. او که امسال داوطلب خدمت به زائران در محیط مؤسسه شده بود، می‌گوید: سال گذشته در تلویزیون تبلیغ دوره بی‌نهایت مؤسسه جوانان را دیدم. به نظرم طرح جالبی بود برای همین در آن شرکت کردم و از همین طریق به مؤسسه جوانان وصل شدم. الان نیز در بخش جوایز طرح بی‌نهایت با مؤسسه همکاری دارم. وی از حضورش در این موکب نیز برایمان تعریف می‌کند: «سال گذشته در این موکب چای می‌دادم. همان‌جا نیت کردم که به یکی از خواسته‌های قلبی‌ام برسم و امام رضا (ع) خواسته مرا اجابت کرد. امسال تا فهمیدم دوباره قرار است موکب را دایر کنیم سریع اعلام داوطلبی کردم». سهیل با وجودی که پیش‌ازاین هم در ایام محرم و صفر در جاهای مختلف خدمت کرده است اما انگار حال دلش در این موکب خوش‌تر است: «حدود ده، دوازده‌نفری هستیم که بین خودمان شیفت‌بندی کردیم تا در پنج‌روز آخر صفر که موکب ۲۴ ساعته فعال است دست زائر و مجاور چای بدهیم و دعای خیر زائر را بدرقه زندگی‌مان تا سال آینده کنیم».


 توفیق خدمت
 جاروی دسته‌بلندش را بر روی زمین می‌کشد تا برگ‌های خشک درختان را از روی موکتی که در صحن حیاط پهن شده دور کند. زیر لب با خودش زمزمه می‌کند. کمی که نزدیک‌تر می‌شویم صدای صلوات فرستادنش را می‌شنویم. نامش محمدجواد شعبان است و از تربت‌جام برای زیارت آمده است. جوانی ۲۱ساله است و پر انرژی. دو شبی می‌شود که در یکی از چادرهای صحن حیاط مؤسسه جوانان اسکان دارد. می‌گوید: «همراه خانواده برای زیارت آمده‌ایم. وقتی فهمیدم در این مکان جوانانی هم سن‌وسال خودم به زائر خدمت می‌کنند. دلم نیامد مانند یک مهمان رفتار کنم.» هنگامی که برای استراحت در محیط مؤسسه حضور دارد با اصرار خودش جارویی برمی‌دارد و قسمتی را که برای استراحت زائران و اقامه نماز جماعت موکت شده است را جارو می‌کند: «خدمت به زائر امام رضا (ع) توفیق می‌خواهد و نصیب هر کسی نمی‌شود حالا که برای زیارت آمده‌ام خوب است به‌اندازه توانم خادمی امام رضا (ع) را هم انجام دهم». محمدجواد فضای مؤسسه را بسیار دلچسب و امکانات رفاهی را مطلوب عنوان می‌کند و می‌افزاید: «بسیار تمیز و همه چیز در دسترس است. با وجودی که ناهار و شام به زائر داده می‌شود اما برای رفاه ما قسمتی برای آشپزی‌کردن هم گذاشته‌اند».


 به این میزبانی دعوت شدم
 دور یک میز کوچک نشسته‌اند، یکی از آن‌ها با مدادرنگی نقاشی می‌کشد. دیگری طرحی از گنبد و بارگاه امام مهربانی‌ها را رنگ‌آمیزی می‌کند و دو سه نفرشان در حال نشان‌دادن نقاشی‌هایشان به یکدیگر هستند. اینجا غرفه پردیس کودک است. مریم واسعی مربی کودک است و بچه‌های زائرانی را که برای زیارت به حرم مطهر رفته‌اند، با نقاشی و کاردستی و بازی سرگرم می‌کند. چند سالی است که هنگام شهادت امام رضا (ع) به‌عنوان مربی با آستان قدس رضوی همکاری دارد. امسال خودش بچه کوچک داشته اما تا به او پیشنهاد حضور در این غرفه داده می‌شود بلافاصله قبول می‌کند: «از صمیم قلب از آقا و مولایم می‌خواستم تا زمینه حضور من را برای خدمت‌رسانی فراهم کند. به نظرم آقا خودش من را دعوت کرد تا باز هم این توفیق نصیبم شود.» مریم خانم می‌گوید: «برکات خدمت به آقا را در زندگی‌ام بی‌شمار دیده‌ام. دست و دلم نمی‌رفت امسال در خانه بمانم و از این محیط معنوی دور باشم».


 شناخت امام مهربانی‌ها
 در کنار این غرفه، غرفه خانه کتاب به چشم می‌خورد. در این غرفه کتاب‌های انتشارات برترین آرزو با محتوای معارفی با تخفیف ویژه به مخاطبان معرفی وارائه می‌شود، امیرعلی وطن‌خواه زائری از بجنورد است که از این غرفه خرید کرده است. او می‌گوید: «به نظرم باید علاوه بر ارادتی که به حضرت رضا (ع) داریم و در مراسم عزاداری ایشان شرکت می‌کنیم، شناخت و معرفتمان نسبت به حضرت را هم افزایش دهیم. بهترین راه برای این کار مطالعه کتاب‌هایی با همین مضمون است.» ادامه می‌دهد: «این غرفه دسترسی ما برای خرید را راحت‌تر کرده است. ضمن این که خودشان هم معرفی و راهنمایی می‌کنند».
 

رضایت زائران از اقدامات رفاهی و فرهنگی مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی در دهه آخر صفر


 برپایی ۱۱۰ چادر اسکان
 یکی از مکان‌هایی که برای اسکان زائران در روزهای پایانی ماه صفر از سوی آستان قدس رضوی تعریف شده صحن حیاط مؤسسه جوانان در خیابان کوهسنگی بود. مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی دررابطه‌با این اقدام توضیح می‌دهد: «نام این موکب شهید چمران است که با همکاری هلال‌احمر برپا شد». مجتبی مختاری با بیان این که در حیاط مؤسسه ۱۱۰ چادر برای اسکان زائران نصب شد، می‌گوید: «باهدف ارائه خدمات رفاهی بهتر در کنار اسکان، امکانات فرهنگی رفاهی همچون مطبخ، غرفه چایخانه، پردیس کودک و مشاوره نیز برپا شد».
وی با اشاره به این که هر روز سه وعده‌غذای اصلی بین زائران به‌صورت رایگان توزیع شد، بیان می‌کند: «باتوجه‌به این که یکی از رسالت‌های اصلی مؤسسه جوانان معرفت افزایی است، غرفه نمایشگاه کتاب را نیز دایر کردیم تا با معرفی کتاب و عرضه آن به زائر بتوانیم خدمت‌رسانی فرهنگی و معنوی را توامان با هم به زائر ارائه دهیم».

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی