پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گزارشی از اقدامات ۶ساله یک موکب دخترانه که باهمت دهه هشتادی‌ها برپاشده است
۱۴۰۳-۰۶-۱۷

 موکب نجمه (س) مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی خدمتگزار بانوان

 گزارش/ موکب دخترانه نجمه (س)، از سوی مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی ویژه بانوان زائر امسال هفتمین سال خدمت خود را آغاز کرد.

به گزارش آستان نیوز، موکب دخترانه نجمه (س) بزرگ‌ترین موکب اختصاصی بانوان است و حال و هوایی دخترانه دارد؛ اما تفاوتش فقط به زنانه بودن آن ختم نمی‌شود. این موکب تمام خادمانش دختران نوجوان دهه هشتادی و عضو طرح معرفتی «بی‌نهایت» هستند که با عشقی مثال‌زدنی، به زائران امام مهربانی‌ها خدمت می‌کنند. این موکب ۶ سال است در مجتمع دانشجویی امام رضا (ع) در خیابان فداییان اسلام مشهد هر ساله در ایام پایانی ماه صفر از سوی مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی برپا می‌شود و به بانوان زائر سراسر کشور خدمات مختلفی ارائه می‌کند. در ادامه با فعالیت‌های این موکب در سال هفتم برگزاری آن آشنا خواهید شد.

 
 دختران نوجوان «بی‌نهایت» 
 پیش‌ازاین به مجتمع دانشجویی امام رضا (ع) پا گذاشته بودم. حیاطی بزرگ و چند سالن برای استراحت و برگزاری همایش‌های مختلف داشت. این بار وقتی وارد می‌شوم انگار قدم به‌جای متفاوتی گذاشته‌ام. آن حیاط بزرگ دور تا دورش غرفه‌های بزرگ و کوچکی است که هر کدام اسم‌های جالب باحال و هوای نوجوانانه دارند. تمام محوطه مفروش است و با سایبان‌های پارچه‌ای و نازک، سقف آسمانی‌اش را پوشانده‌اند تا گرمای وسط روز شهریورماه کمتر زائران را اذیت کند. تعدادی از زائران وسایلشان پهن است و در حال استراحت‌اند، عده‌ای از غرفه پذیرایی، چند استکان چای گرفته و توی سینی گذاشته‌اند تا با همسفران خود با خوردن این نوشیدنی دلنشین، خستگی روز و سفر را از تنِ خود به در کنند. برخی تازه به موکب رسیده و در حال جانمایی برای اسکانشان هستند.


 اینجا تمام خدمات با دختران است
 اینجا تمام کارها توسط دختران خادم انجام می‌شود. از جاروزدن و نظافت معمول روزانه بگیرید تا انتظامات و مربیان نوجوانی که مسئولیت غرفه‌های کودک، تئاتر، پذیرایی، سینما، کتاب، اسکان و دیگر غرفه‌ها را به عهده دارند. این چند جمله را می‌شود در همان دقایق اولیه ورود به این موکب دید که مهدیه فیاض، مسئول موکب دخترانه نجمه (س) نیز این موضوع را تایید می‌کند. فیاض می‌گوید: «نکته ویژه‌ای که موکب دخترانه نجمه (س) را از دیگر موکب‌های سراسر کشور متمایز می‌کند این است که تمام خدمات توسط دهه هشتادی‌ها انجام می‌شود؛ حتی غذا را هم خودشان طبخ می‌کنند و دیگ بار می‌گذارند. سماور روشن می‌کنند. جارو می‌زنند. مربی کودک هستند. گعده‌های کتاب را به عهده دارند. بخش کارگردانی تئاتر و نمایش را انجام می‌دهند و ما هیچ خادم بزرگسالی جز در حوزه پزشکی و مشاوره خانواده نداریم».

 
 رقابت ۱۱۰۰ دختر نوجوان برای خدمت
 این بانوی فعال فرهنگی که نقش راهبری و مدیریت این خادمان نوجوان را به عهده دارد از شوق خدمت دختران نوجوانی که برای حضور در این موکب داشتند می‌گوید. این‌که نزدیک به یک هزار و ۱۰۰ نفر از اعضای طرح معرفتی «بی‌نهایت» ویژه مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی ثبت‌نام کردند و از این میان، تنها ۷۵۰ نفر توفیق خدمت یافتند. ۵۰ نفر از این تعداد خادمان نوجوان کشوری هستند که به‌قیدقرعه انتخاب شدند. فیاض درباره نحوه خدمت‌رسانی این دختران نوجوان توضیح می‌دهد: «روزانه ۴۵۰ دختر نوجوان در سه شیفت، خدمت می‌کنند و در هر شیفت ۱۵۰ خادم حضور دارد. باتوجه‌به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر حضور پررنگ دهه هشتادی‌ها در عرصه‌های مختلف اجتماعی، این نقش‌آفرینی می‌تواند حرکت عظیمی برای ساختن شخصیت نوجوانان باشد تا با مسائل اجتماعی از نزدیک برخورد داشته و آن را لمس کنند و یک حرکت تربیتی صحیح صورت گیرد».

 
 ۱۶ عنوان خدمت در موکب دخترانه نجمه
 فیاض، خدمت در این موکب را افتخار خود می‌داند و درباره خدماتی که به زائران عرضه می‌شود، می‌گوید: «۱۶ عنوان خدمت در غرفه‌های متعدد برای زائران در نظر گرفته شده که شامل خدمات رفاهی و پذیرایی، اسکان و خدمات فرهنگی می‌شود و تمام غرفه‌ها توسط دختران دهه هشتادی اداره می‌شود».نام غرفه‌هایی که دیده می‌شود برایم جالب است و گویی با نظر و ایده نوجوانان حاضر در این موکب انتخاب و طراحی شده است. کافه کتاب، دوخت‌ودوز (خدمات خیاطی)، دست و دلباز (ویژه تهیه نوشت‌افزار با کمک‌های مردمی برای کودکان حاشیه شهر)، نگارخانه (عکاسی)، مشاوره (مشاوره خانواده)، پزشکی، مشت‌ومال (طب سنتی و ماساژ)، تنورک (غرفه پخت نان سنتی توسط بانوان بندرعباس)، نمک‌گیر (غذا)، چایخانه، عاشق‌ترها (ویژه زندگی‌نامه شهدا)، رادیو موکب، سینما و تئاتر، بازارچه زیتون (فروش دست‌سازه‌ها و اکسسوری‌های مذهبی و جوان‌پسند به نفع کودکان فلسطین) از جمله این نام‌هاست که هر کدام خدمتی متفاوت را برای ساختن حالِ خوبِ زائران انجام می‌دهد.
به گفته فیاض موکب نجمه (س) علیها در بخش اسکان نیز دو خوابگاه، سالن همایش و صحن حیاط در اختیار دارد و ظرفیت آن بیش از ۳ هزار نفر ظرفیت شب‌خواب است.

 
 حال خوب خادمان نوجوان در خدمت به زائران
 نکته جالب‌توجه در این موکب این است که دختران خادم قبل از تشرف خدمت، طی سه جلسه دوره‌های «حقیقت خدمت به زائر» با محوریت ولایت‌پذیری، «اخلاق» مانند صبر، تواضع، نظم و «کار تشکیلاتی» را آموزش دیدند تا به بهترین شکل ممکن به زائران خدمت کنند و خودشان نیز بااهمیت آن آشنا شوند. همچنان که زهرا خوشرو، ۱۸ساله و یکی از دختران «بی‌نهایت» است و حرف‌هایش مصداقی از توجه به این دوره‌های آموزشی است. او در بخش خدمات ثبت‌نام کرده و مشغول جاروزدن فضای موکب است. زهرا که از بچگی عاشق امام رضا (ع) است و سال‌های گذشته نیز تجربه حضور در این موکب را دارد درباره حضورش در موکب دخترانه نجمه (س) می‌گوید: «از زمانی که به‌خاطر دارم ارتباط خوبی با امام رضا (ع) داشتم و خودم را مدیون ایشان می‌دانم. از این‌که بتوانم کاری برای زائران امام رضا (ع) انجام دهم احساس خوبی پیدا می‌کنم». این دختر نوجوان که به‌خوبی درباره اثرگذاری خدمت دختران نوجوان صحبت می‌کند ادامه می‌دهد: «حضور دختران نوجوان در برنامه‌های معنوی و مذهبی می‌تواند به تغییر نگرش هم‌سن و سالانشان و زائرانی که به این موکب می‌آیند کمک کند. چرا که نوجوان‌ها از دوستان و همسالان خود بیش از خانواده الگوپذیری دارند. وقتی یک نوجوان در لباس خادمی، به زائران خدمت می‌کند و رفتار و اخلاق شایسته‌ای داشته باشد ناخودآگاه توجه زائرها را به خود جلب می‌کند و قلبشان به‌سوی امام متمایل می‌شود».
وقت رفتن از موکب دخترانه نجمه (س) است. درحالی‌که هنوز بوی نان تازه لواش بندری بانوان بندرعباسی در مشامم می‌پیچد. بانوانی که بیش از ۲ هزار کیلومتر راه پیموده‌اند تا پای خدمت به زائران بنشینند و برای رضایت مولایشان، با پخت سمبوسه و نان محلی دل زائران را شاد کنند. نان‌هایی با طعم مهربانی از بانوان بندرعباس که در روزهای آخر ماه صفر، مهمان مشهدالرضا (ع) شده‌اند تا در سه شیفت روزانه با دست‌هایی که شمیم عشق می‌دهد کنار آتش‌داغ، نان محلی و سمبوسه را تقدیم دیگر زائران آقا کنند. صدایی از دوردست می‌خواند: «پناه هرچه دل مبتلا امام رضاست/ تمام دار و ندار گدا امام رضاست/ خوشیم، دست به دامان هیچ‌کس نشدیم/ خوشیم ذکر شب و روز ما امام رضاست...» و با خودم زمزمه می‌کنم: «کاش دل‌هایمان هر روز و هر روز مبتلاتر به این عشق شود».


گزارشگر: مریم دهقان

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی