پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

یک طنزپرداز برجسته کشور مطرح کرد 
۱۴۰۳-۰۶-۱۹

شروع طوفانی و پایان به‌یادماندنی، رمز جذب مخاطب در حوزه نثر طنز

یک طنزپرداز برجسته کشور گفت: برای جذب مخاطب در حوزه نثر طنز، متن خود را با شروعی جذاب و به اصطلاح طوفانی آغاز کنید و پایانی به‌یادماندنی برای مخاطب رقم بزنید. 

به گزارش آستان نیوز، محسن فراهانی در پنجمین نشست تخصصی انجمن «عصر طنز» مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی که با محوریت «نثرخوانی طنز»، در مکتب هنر رضوان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در حقیقت، پارگراف اول هر متنی باید جذاب باشد تا بتواند مخاطب امروز را که حوصله خواندن متن طولانی ندارد، جذب کند. 
وی ادامه داد: برای ایجاد یک پایان به‌یادماندنی در نثر طنز نیز می‌توان از برخی تکنیک‌ها بهره برد، به‌طور مثال، بازگشت به واقعه‌ای که در متن اتفاق افتاده است یا ارجاع به تیتر متن، می‌تواند اثرگذار باشد. به‌این‌ترتیب، هر چه برای مخاطب خاطره‌سازی کنیم، متن نثر طنز برایش لذت‌بخش خواهد بود و در ذهنش خواهد ماند.
فراهانی افزود: همچنین تیتر یا عنوان متن، ویترین مطلب ما است. نویسنده با انتخاب یک تیتر جذاب برای نثر طنز خود، نیمی از مسیر جذب مخاطب را طی می‌کند. 
وی گفت: نثر طنز ممکن است موجب خنداندن مخاطب شود یا فقط زمینه نشاط او را فراهم کند. بی‌شک، برای خنداندن مخاطب باید از شوخی‌هایی که عمق، ضربه و نفوذ دارد، استفاده کرد. 

 

لزوم بهره‌گیری از تصویرهای غیرطبیعی 

همچنین این طنزپرداز بیان کرد: با ایجاد تصویرهای غیرطبیعی و مضحک، می‌توان شوخی به نثر طنز اضافه کرد. البته نه تصویرهایی که تخیلی باشد بلکه تصویرهایی که از منطق و واقعیت دور است. به‌طور مثال، به تصویرکشیدن سگی که پس از تصادف با خودرو، روی دو پا راه می‌رود. این تصویر موجب جا خوردن مخاطب و خنده او می‌شود. 
وی بر لزوم استفاده آگاهانه از واژگان، نه فقط برای قلم‌فرسایی تأکید کرد و گفت: ضرورتی ندارد که حقایق را در بیان اتفاقات طنزی که در زندگی‌تان افتاده است، بنویسید. می‌توانید اغراق کرده و حتی خاطرات طنز دیگران را در نثر طنز خود بسط و گسترش دهید. 
فراهانی ادامه داد: نوشته‌هایی که از تجربه‌های غنی ما نشأت می‌گیرد، به‌دلیل تسلط نویسنده به موضوع، متن‌های خوبی از کار درمی‌آید. دراین‌میان، فراموش نکنید که فقط نوشتن و خواندن است که طنزنویس را پخته می‌کند.
همچنین وی ضمن معرفی کتاب طنز «آبنبات هل‌دار»، افزود: شوخی کردن با ضرب‌المثل‌ها، بکارگیری کنایه و شوخی واژگانی، از دیگر تکنیک‌های مورد استفاده در نثر طنز است.
در این نشست، فاطمه ایزدپناه، عاطفه مرادی، زهرا رسولی و شادی احمدی، نیز نثرهای طنز خود را با موضوع «شغل من» خواندند که توسط فراهانی و سایر حاضران مورد نقد و بررسی قرار گرفت. 
گفتنی است، عصر طنز، از جمله انجمن‌های ادبی وابسته به مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی است که جلسات آن با حضور طنزپردازان و علاقه‌مندان، سه‌شنبه‌ها، از ساعت 16 تا 18، در مکتب هنر رضوان برگزار می‌شود. این انجمن در ادوار مختلف اقدام به برپایی نشست‌های تخصصی با دعوت از طنزپردازان برجسته کشور نیز می‌کند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی