پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۶-۲۲

سیره امام حسن عسکری(ع) از تکریم زائر رضوی تا صلوات خاصه امام رضا(ع)

یادداشت/دکتر مرتضی انفرادی پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس: در سیره امام حسن عسکری(ع) پدرگرامی امام زمان(عج) نقاطی وجود دارد که در پیوند با علی بن موسی‌الرضا(ع) است.

ابن‌الرضا(ع) لقبی است که برای فرزندان امام رضا(ع) به کار می‌رود. مشهورترین این بزرگواران امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) هستند؛ البته برای سایر فرزندان پسر از نسل امام رضا(ع) نیز این لقب به کار برده می‌شد. از این القاب، شیعیان و یاران معصومین(ع) و حتی دشمنان آنان، برای حضرات استفاده می‌کردند.

علت شهرت به این لقب آن است که امام رضا(ع) پس از مناظرات علمی با فرقه‌های مذهبی و کلامی در میان گروه‌ها و فرقه‌های مختلف، دارای شهرت ویژه‌ای شده و به همین دلیل فرزندان ایشان به ابن‌الرضا(ع) مشهور شدند.

 

امام عسکری(ع) و تکریم زائر جد بزرگوارش

 

در احادیث آمده است روزی دو نفر از شیعیان قصد شرفیابی به محضر امام عسکری(ع) را داشتند. حضرت برای تکریم آن‌ها شخصاً و به صورت پیاده به استقبالشان رفتند و آن‌ها را تا در منزل همراهی کردند. آن حضرت به این دو نفر نگاه می‌کردند و می‌گریستند به حدی که خدمت ایشان عرض شد ای پسر رسول خدا، علت گریه شما چیست؟ حضرت جواب داد: علت گریه من این دو زائر هستند که یکی زائر خراسان و دیگری زائر کربلاست، وقتی به زائر خراسان نگاه می‌کنم به یاد جدم امام رضا(ع) و وقتی به زائر کربلا نظر می‌کنم به یاد جدم سیدالشهدا(ع) می‌افتم. هر کس به زائران ما کمک و همیاری کند مانند این است که ما را یاری کرده است.

 

صلوات خاصه امام عسکری(ع) برای امام رضا(ع)

 

علاوه بر صلوات خاصه مشهوری که برای حضرت رضا(ع) خوانده می‌شود، در کتب روایی صلواتی متفاوت، از امام عسکری(ع) برای جدشان نقل شده که بدین شکل در منابع آمده است: «اللَّهُمَّ صَلِ‏عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الَّذِي‏ ارْتَضَيْتَهُ‏ وَ رَضِيتَ‏ بِهِ مَنْ شِئْتَ مِنْ خَلْقِكَ اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَى خَلْقِكَ وَ قَائِماً بِأَمْرِكَ وَ نَاصِراً لِدِينِكَ وَ شَاهِداً عَلَى عِبَادِكَ وَ كَمَا نَصَحَ لَهُمْ فِي السِّرِّ وَ الْعَلانِيَةِ وَ دَعَا إِلَى سَبِيلِكَ‏ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ إِنَّكَ جَوَادٌ كَرِيمٌ».

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی