پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۳-۰۶-۲۲

نگاهی به آثار انتشارات به‌نشر در مورد امام زمان(عج)

مرور آثار حوزه علوم شیعه، میزبان آثار مختلف و متعددی با محوریت اندیشه، بینش، دانش و نگرش بزرگ امام زمان(عج) در گونه‌های داستانی و پژوهشی است. انتشارات به‌نشر به مناسبت نهم ربیع الاول كه یادمان آغاز امامت ولی عصر (عج) است، مروری بر مهمترین این کتاب‌ها داشته است.

به گزارش آستان‌نیوز، ایستگاه‌های تقویمی چون نهم ربیع‌الاول که نه تنها نخستین روز امامت امام عصر(عج) است، بلكه آغاز دوره‌ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به شمار می‌آید در کنار سُرور و شادمانی که با خود برای ملت مسلمان به‌ همراه دارد؛ یادآور بزنگاهی است که طی آن می‌توان با مرور اندیشه‌ها، سبک زیست، بینش، دانش و نگرش حضرت مهدی (عج) آشنا شد. از این رو در قالب گزیده‌ای از کتاب‌شناسی‌های معتبر و متقن در گونه‌های ادبیات داستانی، آثار پژوهشی و تاریخی به معرفی کتاب‌هایی از انتشارات به‌نشر در این حوزه می‌پردازیم که در ادامه از خاطرتان می‌گذرد.

 

بازشناسی ابعاد مختلف امامت حضرت مهدی (عج) 

مجموعه کتاب ۳ جلدی «آینده شناسی و انتظار» با موضوعات «امام مهدی و آینده زندگی» و «منتظر، چشم به راهی فریادگر» نوشته محمد حکیمی و همچنین «امام مهدی (عج) طول عمر» نوشته هادی حسینی به بازشناسی ابعاد مختلف امامت حضرت مهدی (عج)، چگونگی طول عمر، غیبت و ظهور ایشان می‌پردازند.این مجموعه کتاب با اشاره به معنای منتظر و انتظار، آینده زندگی و مباحث مربوط به طول عمر حضرت قائم (عج) ما را با آرمان‌ها، اهداف انسانی و الهی و برنامه‌های امام مهدی (عج) آشنا می‌کند.
 

«شجره طوبی» و یاران حضرت مهدی(عج)

ظهور و قیام جهانی امام زمان (عج) به عنوان رخدادی مهم و مورد بشارت همه پیامبران و اولیای الهی در کانون نگاه علاقه‌مندان به مباحث مهدویت قرار دارد. علیرضا رمضانیان، با در نظر گرفتن اهمیت موضوع ظهور، حاصل ۴ سال تحقیق و پژوهش در این زمینه را در کتابی با عنوان «شجره طوبی» منتشر کرده است. این اثر پاسخگوی پرسش‌هایی است که در مباحث مهدویت مطرح می‌شود. از همین رو در فصل‌های دوازده گانه این کتاب به معرفت، ضرورت، وظایف، روایات و فرجام زندگی امام زمان (ع) اشاره شده است.به بیانی ساده می‌توان گفت؛ «شجره طوبی» با هدف آماده‌سازی منتظران و پاسخ به پرسش‌های آنان نوشته شده است.
در فصل‌های ابتدایی کتاب، معرفت امام زمان(عج)، شرایط و علائم قطعی ظهور، زمان ظهور و سپاهیان حضرت بررسی شده است: نهضتی که از کنار کعبه آغاز می‌شود و یاران و پیروانش از سراسر جهان به او می‌پیوندند. در فصل‌های هفتم و هشتم به بیعت یاران و پیروان با امدادهای غیبی در قیام حضرت مهدی (عج)برای ریشه‌کنی ستمگران از جهان می‌پردازد. در فصل نهم به حکومت حضرت پرداخته و اینکه ایشان برای اداره جهانی رهیده از فساد، ظلم، ستم و همچنین تحقق حاکمیت اسلام دولتی قوی از یاران زمان خویش و بزرگانی مانند حضرت عیسی(ع)، سلمان فارسی، مالک‌ اشتر و... تشکیل می‌دهد. فصل دهم کتاب، به فرجام زندگی امام زمان(عج)، شهادت یا رحلت آن حضرت پرداخته است. در فصل یازدهم، جهان پس از حضرت مهدی(عج) بررسی شده و پنج وضعیت برای آن جهان ترسیم شده و به وضعیت صحیح اشاره می‌شود. در فصل دوازدهم، رجعت معصومین و رویارویی انبیاء و ائمه‌ اطهار(ع) با دشمنان سرسخت خود بررسی شده است.
 

بیان مفهوم انتظار و صبر 

کتاب «پرواز اسب سفید» داستانی است پرحادثه و خواندنی که دنیای پراضطراب نوجوانی را به آرامش آبی آسمان خوبی پیوند می‌زند و به همه گلبرگها می‌آموزد چگونه در سختی‌ها راه را پیدا کنند و اسب سفید ایمان را به پرواز دربیاورند.
 این رمان روایتگر زندگی دختر نوجوانی به نام گلبرگ است که پدرش در نزاعی با یکی از همسایگان، اتفاقی او را به قتل می‌رساند و به اعدام محکوم می‌شود. گلبرگ به پیشنهاد مادرش به روستا و نزد مادربزرگش می‌رود که در آنجا ماجراهای جدیدی برای او رخ می‌دهد که با موضوعاتی از جمله انتظار و صبر پیوند دارد. درونمایه این رمان را مفهوم انتظار و صبر در برابر ناملایمات تشکیل می‌دهد و در داستان به سوالات پیرامون این مفاهیم در قالب گفت‌وگوها پاسخ داده می‌شود.
سیده عذرا موسوی نویسنده در این اثر از ابتدا تا انتهای آن کوشیده در قالب رخدادهای گوناگون و مشکلات متعدد، این مفهوم را تصویر کند. زبان و بیان کتاب بسیار روان است. «پرواز اسب سفید» تلاش می‌کند در فضاسازی باورپذیر، از امید، در دل نا امیدی و بخشش و توبه بگوید، در این کتاب، گلبرگ شخصیت اصلی داستان در حین مواجه با مسائل و مشکلات مختلف پخته و شکوفا می‌شود.
 

یک داستان دنباله‌دار با موضوع زندگی حضرت مهدی (عج)

یک کتاب «یک داستان دنباله‌دار» به قلم کلر ژوبرت از مجموعه کتاب‌های «مهربان‌ترین پدر» با یک داستان زیبا و خواندنی محتوایی است که در آثار کودک و نوجوان کمتر به آن کمتر پرداخته شده است و به دور از پیچیدگی‌های ساختاری و نوشتاری، کودک را با ویژگی‌های حضرت مهدی (عج) آشنا می‌کند. این اثر برای نخستین بار در سال ۱۴۰۱ توسط به‌نشـر منتشر شد و اکنون چاپ دوم در دسترس کتابخوانان قرار دارد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی