پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

با تلاش‌های سریع و بی وقفه پرسنل بیمارستان صورت گرفت 
۱۴۰۳-۰۶-۲۴

نجات جان بیمار دارای عارضه «پارگی قوس آئورت» از مرگ حتمی در بیمارستان رضوی

 در پرتو عنایت حضرت رضا (ع) و به همت تیم پزشکی بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی، یک بیمار مشهدی که مبتلا به عارضه نادر پارگی قوس آئورت (دایسکشن آئورت) شده بود، در این بیمارستان از مرگ حتمی نجات یافت.

دکتر غزاله خادمیان، رئیس بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) قلب باز بیمارستان رضوی در خصوص نجات جان این بیمار در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: این بیمار، مردی ۵۶ساله است که با کاهش سطح هوشیاری توسط اورژانس ۱۱۵ به بخش اورژانس بیمارستان منتقل و مورد بررسی دقیق قرار گرفت.وی ادامه داد: تیم پزشکی بیمارستان تشخیص داد که بیمار دچار پارگی قوس آئورت شده است که میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن، بالای ۴۰ درصد است و هر ساعت تأخیر در تشخیص این ضایعه به درصد مرگ‌ومیر ناشی از آن، یک تا سه درصد می‌افزاید.
فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه بالغین بیمارستان رضوی گفت: تیم پزشکی این بیمارستان فقط در مدت چند ساعت موفق به تشخیص این ضایعه در بیمار شدند که پس از آن، در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد، بیمار بلافاصله به اتاق عمل منتقل و توسط دکتر محمود حسین‌زاده ملکی، فوق‌تخصص جراحی قلب و عروق، به مدت پنج ساعت تحت عمل قرار گرفت.
دکتر خادمیان با اشاره به این که بیمار در ساعت ۵/۵ صبح به بخش مراقبت‌های ویژه قلب باز بیمارستان منتقل شد و تحت‌نظر قرار گرفت، افزود: در حال حاضر، ۱۵ روز از انجام عمل بیمار گذشته و فرد مورد اشاره به طور کامل هوشیار است و تغذیه می‌شود.


 اهمیت زمان طلایی رسیدگی به بیمار
 دکتر خادمیان با تأکید بر نادر بودن بروز این بیماری، گفت: مدت‌زمان رسیدگی تیم پزشکی به این بیماران در نجات جان آنان و بروز عوارض ناشی از بیماری، بسیار مهم است. به عبارتی، نباید زمان طلایی رسیدگی به بیمار را از دست داد.
وی تصریح کرد: تشخیص به‌موقع بیماری توسط تیم پزشکی بیمارستان رضوی، سرعت بالای انتقال بیمار به اتاق عمل، انجام عمل جراحی وی در مدت‌زمان کمتری نسبت به عمل‌های سنگین مشابه و مراقبت‌های پزشکی و پرستاری در این بخش، از جمله عوامل اثرگذار در نجات جان این بیمار بود.
رئیس بخش مراقبت‌های ویژه قلب باز بیمارستان رضوی افزود: حضور جراح مقیم در این بخش نیز موجب شد تا بیمار پس از خونریزی در بخش، بلافاصله تحت بررسی قرار گیرد و با گشودن قفسه سینه وی در همان بخش، اقدامات موردنیاز انجام شود.
وی از فشارخون کنترل نشده، به‌عنوان مهم‌ترین عامل بروز این ضایعه نادر نام برد و گفت: نارسایی عروقی که ممکن است عوامل ژنتیکی موجب بروز آن باشد و همچنین بیماری‌های بافت هم بند، از دیگر عواملی است که منجر به پارگی قوس آئورت می‌شود.
دکتر خادمیان در پایان خاطرنشان کرد: این بیمار مشهدی به بیماری فشارخون مزمن مبتلا بود، اما دارو مصرف نمی‌کرد و فشارخونش کنترل نشده بود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی