پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی
۱۴۰۳-۰۶-۲۵

بایسته‌های «فلسفه زمانه اندیش» بررسی شد 

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، نشست تخصصی «فلسفه زمانه اندیش» برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در این نشست که صبح 25 شهریور در محل تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به «چیستی فلسفه زمانه‌اندیش» اشاره کرد و گفت: مقوله چیستی فلسفه زمانه اندیش بحث دشواری است و برای حل این مشکل راهکارهایی وجود دارد.
دکتر احد فرامرز قراملکی  با اشاره به درنگی بر دلالت فلسفه زمانه اندیش، به تبیین موضوعاتی همچون نزاع لفظی، دشواریاب بودن بحث از چیستی، تعریف‌های مصداقی؛ سهل ممتنع، تعریف به اضداد یا اغیار، اقتراح (پیشنهاد) جسارت‌آمیز و طلب نقد  و گفت‌وگوی علمی برای دست‌یابی به مفهوم‌سازی، پرداخت.
وی گفت: اهالی فلسفه به دلایلی همچون تبعید و زندانی‌شدن فلسفه در دپارتمان‌های دانشگاهی، عدم زنده‌بودن فلسفه، مقایسه مقولات ۱۰ گانه ارسطو و مقالات دوگانه اندرسون فلسفه، گفت‌‍وگو گریز بودن فلسفه، گزافه‌گویی به‌جای گفت‌وگو، دور تدریس و تعلم فلسفه و... از وضعیت موجود فلسفه دل‌خوشی ندارند و شاکی هستند. 
دکتر قراملکی تصریح کرد: نخستین مفهوم برای فلسفه زمانه اندیش این است که این فلسفه زنده است وهمان گونه که حیات علائم دارد، فلسفه نیز علائم حیاتی دارد که کارکرد و تاثی، خصلت‌ پویشی، معاصر بودن، حساس‌بودن، ماجرای مبانی طبیعی تکنولوژی، اصالت و... از علائم حیات فلسفه است.
وی تأثیر در زیست بشر، فلسفه به‌مثابه مشی زندگی، فلسفه تکیه‌گاه بشر در جهان، نقش در تحول توسعه، نقش راهبردی در مطالعات میان‌رشته‌ای و نقش گفت‌وگویی فلسفه را از کارکردها و تأثیرات فلسفه برشمرد.
رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در تعریف فلسفه زمانه اندیش گفت: فلسفه زمانه اندیش، فلسفه حساس به مسائل فلسفی روزگار خود و تحلیل راهگشا از آن‌ها و دارای نقش تحولی در زیست بشر و برخوردار از اصالت است.

برادران دروغین در کمین فلسفه زمانه اندیش

وی گفت: برادران دروغین اصطلاح دوره ساسانی برای زوج‌های فریبنده است این زوج‌های فریبنده شامل، عمومی‌سازی فلسفه و عوام‌زدگی در فلسفه، کاربست خام و کاربست تحلیلی و سنجش‌گرایانه، نقش میان رشتگی و درآمیختگی چند رشتگی، اصالت نظام فلسفی و خود بنیان بودن آن، گفت‌وگوی فلسفی و وراجی و نقش راهبردی در توسعه و نقش سلبریتی و بت‌سازی می‌شود.

مقایسه وضعیت فلسفه اسلامی با فلسفه غرب

استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در ادامه این نشست، به تبیین موضوع «مقایسه وضعیت فلسفه اسلامی با فلسفه غرب» پرداخت و به سؤالاتی همچون فلسفه غرب و اسلامی از منظر دین و فلسفه غرب چه نسبتی با دین، چه نسبتی با تنوع و تکثر و چه نسبتی باکمال و حقیقت‌جویی مکاتب دارد؟ پاسخ داد.
محمد رضا اسدی، تصریح کرد: در فلسفه غرب، پرسش و در فلسفه اسلامی پاسخ موضوعیت دارد، اما مراد این نیست که در فلسفه اسلامی پرسش وجود ندارد. 
وی ادامه داد: پرسش برای متفکر موضوعیت دارد؛ یعنی به دنبال پاسخ نیست و متفکر به‌قصد پاسخ به پرسش حرکت نمی‌کند، اگر چه پرسش با پاسخ درگیر و موتور پاسخ فعال می‌شود.
اسدی ادامه داد: متأسفانه امروزه به معنای واقعی گفت‌وگویی انجام نمی‌شود، زیرا پرسش اصیل و مخاطب اصیل نداریم و دیگران را نادان و خود را فهیم می‌دانیم. در نظام آموزشی ما، آموزش عقیم است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی