پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بررسی شد
۱۴۰۳-۰۶-۲۵

واکاوی «راهکارهای مقابله با رویکردهای سوگیرانه شناختی با فلسفه اسلامی» 

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، راهکارهای مقابله با رویکردهای سوگیرانه شناختی با فلسفه اسلامی بررسی شد.

به گزارش آستان نیوز، استاد دانشگاه علامه طباطبائی در نشست تخصصی «فلسفه زمانه اندیش» که صبح 25 شهریور در محل تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به بررسی راهکارهای مقابله با رویکردهای سوگیرانه شناختی با فلسفه اسلامی پرداخت و در تعریف سوگیری شناختی عنوان کرد: هر کس به اقتضای کار و زندگی‌اش، همواره در معرض قضاوت و تصمیم‌گیری بوده و ذهن آدمی مستعد بسیاری از خطاها، انحرافات و سوگیری‌ها است. 
حوران اکبرزاده، ابراز کرد: سوگیری‌های شناختی، خطاهای ذهنی هستند که به‌صورت نظام‌مند منجر به گرایش، نگرش، وهم یا باور غلط شده و بر فرایند استدلال، ارزیابی، یادآوری، ادراک و تصمیم‌گیری افراد تأثیر می‌گذارند.
وی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه می‌توان هدایت این سازوکارهای ذهنی را به دست گرفت؟ افزود: آگاهی بیشتر از سوگیری‌های شناختی می‌تواند بسیاری از تصمیم‌ها، واکنش‌ها و قضاوت‌های پیش‌تر ناخودآگاه را به سمت هدایت خودآگاه ببرد، به زبانی دیگر ذهن اسیر ما خواهد بود نه ما اسیر ذهن.
اکبرزاده در ادامه، به پیشینۀ فلسفه اسلامی از کِندی (فیلسوف عرب) تا اکنون اشاره و به تبیین دغدغه‌های فیلسوفان مسلمان و دشمنان فلسفه اسلامی در هر عصری و نسلی، شناخت مخالفان و ارزیابی سنخ مخالفت‌های آنها و دسته‌بندی آن به مخالفت مغرضانه و عامدانه و مخالفت غیرمغرضانه و جاهلانه پرداخت.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باتوجه‌به ظرفیت بالای فلسفه اسلامی و ضرورت بالابردن میزان عقلانیت در بین افراد اجتماع، پیشنهاد می‌شود، فلسفه اسلامی از جایگاه نظری به جایگاه عملی و به سطح زندگی مردم سوق داده شود و به‌جای توقف بر مبانی نظری، بر پیامدهای انسان‌شناسانه که محفوف (پیچیده شده) در مبانی هستی‌شناسانه است، تأکید شود.
وی همچنین سبک زندگی شامل، اخلاق فردی و اجتماعی، تکریم انسان و ارتباط کریمانۀ بین‌فردی در خانواده و اجتماع، هم‌پوشانی اخلاق برگرفته از فلسفه اسلامی بااخلاق انسانی، نظم اجتماعی و... فرهنگ و تصحیح باورهای ایرانی و اسلامی، سیاست (عدالت سیاسی)، اقتصاد (عدالت اقتصادی) و معناداری زندگی را از پیامدهای مهم فلسفه اسلامی در زندگی فردی و اجتماعی انسان مبتنی بر مبانی برشمرد.
 

تفاوت نسل‌ها

استاد دانشگاه علامه طباطبائی، در ادامه با اشاره به این که هر نسلی متفاوت به مسائل نگاه خواهد کرد، گفت: سوگیری شناختی هر نسلی می‌تواند نسبت به نسل دیگر در یک مسئله واحد متفاوت باشد. 
وی ادامه داد: نسل آلفا فرزندان هزاره هستند و اولین نسلی‌اند که به طور کامل در قرن بیست و یکم و زمان کاهش جمعیت و فراگیری کرونا به دنیا آمده‌اند و با درک ذاتی از فناوری ممکن است سبک‌های کاری، انتظارات و ترجیحات ارتباطی متفاوتی را نشان دهند، به‌جای خواندن مقاله ترجیح می‌دهند ویدئویی را که خلاصۀ یک موضوع است، تماشا کنند، ازاین‌رو تزاحم، سوءتفاهم و درگیری بین دو نسل ضد و آلفا در محیط کار و جامعه بسیار زیاد است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی