پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

رئیس انجمن فلسفه دین ایران مطرح کرد؛
۱۴۰۳-۰۶-۳۰

شفاف سازی اثبات وجود زندگی پس از مرگ با تبیین تجربه نزدیک به مرگ

رئیس انجمن فلسفه دین ایران گفت: شفاف سازی اثبات وجود زندگی پس از مرگ و خداوند با تبیین تجربه نزدیک به مرگ امکان پذیر است. 

رضا اکبری در حاشیه افتتاحیه مدرسه تخصصی میان رشته ای "تجربه نزدیک به مرگ توهم یا واقعیت" در گفت‌وگو با خبرنگار آستان نیوز گفت: تجربه نزدیک‌ به مرگ پدیده‌‌ای نیازمند تبیین است؛ لذا استفاده از عبارت تبیین به جای عبارت شبهه توصیه می‌شود از همین رو با تبیین تجربه نزدیک به مرگ، شفاف سازی لازم در خصوص اثبات وجود نفس، زندگی پس از مرگ می‌تواند صورت پذیرد.

وی بیان کرد: واقعیت‌مندی تجربه‌های نزدیک مرگ می‌تواند در سه سطح حقیقی بودن تجربه به عنوان امری گذرا در ذهن فرد، واقعیت داشتن مرتبط سازی فرد با بیرون از خود به عنوان امری گذرا در خارج از ذهن او و یا ارتباط فرد با عالم ماورا مطرح شود.

اکبری اشاره کرد: به نظر می‌رسد که تجربه نزدیک به مرگ، در سطح اول حقیقی و در سطح دوم نیز قابلیت تبیین دارد، به گونه‌ای که آن را واقعی بدانیم؛ اما در سطح سوم، تبیین تجربه نزدیک به مرگ، به عنوان امری حقیقی نیازمند تلاش بیشتری است.

وی تصریح کرد: ما در جهت تبیین بخش سوم، نیازمند توجه به چارچوب نظری هستیم که این چارچوب می‌تواند برآمده از متون دینی یا شاخص‌های فلسفی باشد لذا این چارچوب‌ها مواردی همچون پذیرش آگاهی به عنوان امری مجرد، نقش مغز و اعصاب در تحقق آگاهی و نظایر آن را دارد.

رئیس انجمن فلسفه دین ایران افزود: باتوجه به این مطالب، می‌توان گفت که تجربه نزدیک به مرگ در سطح اول واقعی است و در سطح دوم می‌تواند واقعی باشد اما در سطح سوم، چالش‌های فراوانی وجود دارد؛ به عنوان مثال اگر کسی تمام این تجارب را در سطح سوم، واقعی بداند، لازم می‌آید تناسخ را بپذیرند، زیرا در برخی از این تجارب، تناسخ تجربه می‌شود بنابراین در این خصوص، توجه به چارچوب‌های فلسفی لازم است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی