پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به مناسبت هفته دفاع مقدس معرفی و خوانش شد،
۱۴۰۳-۰۷-۰۶

کتاب "داوِت"؛ جدال انتخاب‌ها در دوران جنگ

درهفته دفاع مقدس، بخشی از کتاب "داوِت" به قلم زهرا سلحشور در رواق کتاب صحن قدس معرفی و خوانش شد.

به گزارش آستان نیوز، این هفته نیز یکی دیگر از برنامه‌های "رواق کتاب" در صحن قدس با حال و هوای دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و نام شهدا برگزار شد. 
معرفی و خوانش کتاب "داوِت" با حضور نویسنده اثر زهرا سلحشور، سیدعلیرضا مهرداد، نویسنده و منتقد ادبیات داستانی و جمعی از زائران و مجاوران برگزار شد. 
"داوِت" اثری داستانی در حوزه ادبیات پایداری است که به معرفی زندگی رمضانعلی خردمند، رزمنده جنگ تحمیلی می‌پردازد. 
زهرا سلحشور در این مراسم درباره عنوان این کتاب گفت: هر نویسنده‌ای برای انتخاب عنوات کتاب، به شخصیت اصلی کتاب و ویژگی‌های او توجه می‌کند.
 رمضانعلی خردمند نیز یکی از کردهای کرمانج شمال خراسان است که همه مردم روستا به او احترام می‌گذارند و او نیز خدمات ارزنده‌ای به روستا و روستاییان داشته است. 
وی افزود: داوت در لغت به معنای حامی روستاست. همچنین معنای دور آن، به معنای داماد خوشبخت است و اشاره به بخش مهمی از زندگی شخصیت اصلی داستان دارد و رابطه عاشقانه رمضانعلی با همسرش می‌پردازد که امروز نیز به خوبی در کنار هم زندگی می‌کنند.
سلحشور تاکید کرد: معتقدم واقعیت وجودی انسان‌هایی که در جنگ حضور داشتند و شهید شدند را باید روایت کرد و در کتاب‌های داستان باید نشان داد تا مخاطب آنها را بشناسند.
وی ابراز کرد: آنچه شهدا را از دیگر افراد متمایز می‌سازد انتخاب های آنها در زمان‌های حساس است، این انتخاب‌هاست که به این افراد ارزش می‌دهد.
رمضانعلی نیز دقیقا زمانی که می‌توانست زندگی خودش را عاشقانه ادامه دهد در فضای جنگ انتخابی کرد که به او ارج و قرب داد.
سیدعلیرضا مهرداد، منتقد و نویسنده داستان در حوزه ادبیات پایداری نیز در این نشست با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه داستان‌نویسی وقایع جنگ، اظهار کرد: دو نوع نگاه در ادبیات جنگ وجود دارد. یکی روایت تحلیلی است که شامل گزارشی از جنگ، تعداد سربازها، حملات، مهمات و از این قبیل است.‌ نوع دیگر، روایت تبیینی است که به چگونگی، چیستی و چرایی جنگ می‌پردازد. 
مهرداد در ادامه گفت: روایت عشق پاک و علاقه واقعی رمضانعلی خردمند با معرفی سنت‌های قدیمی مثل ملاقه‌زنی از نکات قابل توجه داستان است که نویسنده این بخش را به خوبی به تصویر کشیده است.
 باید دانست که رزمنده‌ها نیز بر خلاف تصور غالب، عاشق می‌شدند، فرزندانشان را دوست داشتند، به همسرشان ابراز علاقه می‌کردند و مثل مردم عادی بودند که اینها مربوط به بخش تبیینی جنگ است که این وجه در کتاب داوت به خوبی دیده می‌شود.
وی اضافه کرد: اهمیت کتاب داوت در این است که به روایت‌های تبیینی و روزمرگی زندگی رزمنده‌ها پرداخته تا شبهاتی که نسبت به آنها بوده را پاسخ دهد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی