پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی در گفت‌وگو با آستان نیوز تشریح کرد
۱۴۰۳-۰۷-۱۴

 مهم‌ترین اقدامات و شاخص‌های تربیت دینی کودکان در مدارس پایه امام رضا (ع)

  بنیاد فرهنگی رضوی به‌عنوان ستاد راهبردی مدارس امام رضا (ع)، در طول بیش از سه دهه فعالیت خود، فرهیختگانی مؤمن و متعهد را به جامعه اسلامی تقدیم کرده است. در این راستا مدارس امام رضا (ع)، باهدف تربیت و آموزش نیروهای انسانی متدین، کارآمد و انقلابی، برنامه‌های متنوعی را در مقاطع پیش‌دبستانی و دبستان به اجرا می‌گذارند. سید محمدصادق علی پرست،

مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی، در این گفت‌وگو، مهم‌ترین شاخصه‌ها و برنامه‌های مدارس امام رضا (ع) در حوزه تربیت دینی کودکان را تشریح کرد.

 
 تقویت روحیه دینی کودکان
 مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی با تأکید بر اهمیت مبحث تربیت دینی کودکان در مدارس پایه امام رضا (ع) اظهار کرد: اصل ولایت‌پذیری و پیروی از اهل‌بیت (ع)، پرورش فهم و تعقل در مواجهه با مسائل دینی و اجتماعی، تقویت ایمان و تقوای الهی در دانش‌آموزان، ترویج وحدت و همبستگی میان مسلمانان، تقویت فضایل اخلاقی و ازبین‌بردن رذائل، ارتقای سطح معنویت و ارتباط باخدا و آموزش خویشتن‌داری، مهم‌ترین اصول و شاخص‌هایی است که ما باتوجه‌به سند تحول بنیاد آموزش‌وپرورش، برای تربیت کودکان در مدارس امام رضا (ع) مدنظر داریم.
وی یکی از برجسته‌ترین برنامه‎های مدارس پایه امام رضا (ع) را تشرف به حرم مطهر رضوی برشمرد و افزود: کودکان در جریان زیارت حرم نورانی امام هشتم (ع) با استفاده از برنامه‌های متنوعی مانند رواق کودک، بازدید از موزه، زیارت اماکن متبرکه و مشاهیر مدفون در حرم مطهر رضوی، استفاده از نذورات و مهمان‌سرای حرم و... با آداب زیارت، آیین‌های مذهبی و سنن دینی آشنا می‌شوند.
علی پرست ادامه داد: یکی از جلوه‌های پررنگ تربیت دینی دانش‌آموزان مدارس امام رضا (ع) با محوریت حرم مطهر رضوی، نقش‌آفرینی در قامت خادم‌یار در بخش‌های قرائت، اذان‌گویی، مکبری و مداحی در مراسم و ویژه‌برنامه‌های مختلف حرم رضوی، مهمان‌شدن در قاب برنامه‌های تصویری آستان قدس رضوی از جمله «چهارشنبه‌های امام رضایی»، تولید و اجرای سرودهای آیینی با محوریت عرض ارادت به امام هشتم (ع) و ائمه اطهار (ع) است.
وی اضافه کرد: مراسم و جشن‌های مذهبی به مناسبت‌های مختلف مانند ماه رمضان، محرم و اعیاد اسلامی، باهدف تقویت روحیه دینی و معنوی دانش‌آموزان در واحدهای پیش‌دبستانی تا دوره دوم ابتدایی برگزار می‌شود تا کودکان با شرکت در آن‌ها، با آداب‌ورسوم دینی و مذهبی آشنا شوند.

 
 برگزاری کلاس‌های آموزشی
 مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی در ادامه گفت: همچنین به‌منظور رشد توأمان علمی و اخلاقی کودکان، در طول سال برخی کلاس‌های آموزشی در زمینه‌های دینی، اخلاقی و علمی برای ارتقای سطح دانش و تربیت دانش‌آموزان برگزار می‌شود.
علی پرست با بیان این که کودکان با آموزش مفاهیم ابتدایی و حفظ‌کردن سوره‌های کوتاه، با قرآن مجید آشنایی پیدا می‌کنند، افزود: این آموزش‌ها به‌صورت بازی و فعالیت‌های جذاب ارائه می‌شود. همچنین کودکان به‌صورت گروهی نماز را اقامه می‌کنند تا بااهمیت نماز و آداب آن آشنا شوند. این فعالیت‌ها منجر به تقویت روحیه جمعی و انس با نماز می‌شود.
 وی با تبیین این موضوع که آموزش احکام اسلامی به کودکان با استفاده از روش‌های متناسب با سن و توانایی‌های ذهنی آن‌ها، انجام می‌شود، اظهار کرد: برای انتقال مفاهیم پیچیده فقهی به کودکان، از روش‌های گوناگونی مانند بیان قصه‌های زندگی پیامبران و ائمه هدی (ع) و نمایش‌های عروسکی و نمادین استفاده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در مقاطع مختلف ابتدایی امام رضا (ع)، کودکان با سیره، سبک زندگی و فضائل اخلاقی حضرت رضا (ع) آشنایی پیدا می‌کنند واین آموزش‌ها در قالب داستان‌گویی، نمایش‌های عروسکی، فعالیت‌های هنری و مسابقات متنوع ارائه می‌شود. مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی با اشاره به این که رسیدن به سن بلوغ و مراسم جشن تکلیف دانش‌آموزان، یکی از مهم‌ترین رویدادهای زندگی فردی، مذهبی و دینی نوجوانان تازه مکلف محسوب می‌شود، اظهار کرد: بنیاد فرهنگی رضوی با برگزاری جشن‌های تکلیف در حرم مطهر رضوی سعی دارد با بهره‌گیری از فضای معنوی حرم مطهر، خاطره‌ای دل‌انگیز و اثرگذار برای دانش‌آموزان رقم بزند، این برنامه‌ها شامل بخش‌های مختلفی از جمله سخنرانی تبیینی، آموزش احکام، اجرای نمایش و...است.
وی یکی دیگر از فعالیت‌های انجام شده در این مدارس را راه‌اندازی پویش‌های خیرخواهانه ذکر و تصریح کرد: با شرکت دانش‌آموزان ابتدایی در انواع پویش‌ها از جمله تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، ویژه خانواده‌های نیازمند، حس همدلی و مسئولیت‌پذیری در کودکان تقویت می‌شود.


 اردوهای تربیتی یکی از قالب‌های جذاب تربیتی دینی
 علی پرست در ادامه یکی از بسترهای رشد معنوی و اجتماعی کودکان در مدارس امام رضا (ع) را مشارکت آن‌ها در اجرای برنامه‌ها برشمرد و افزود: بنیاد فرهنگی رضوی در مناسبت‎های ملی و مذهبی، با کمک دو هیئت بنات‌الرضا (ع) ویژه دختران دانش‌آموز و نیز ابناءالرضا (ع) با محوریت فعالیت پسران دانش‌آموز، برنامه‌های متنوعی را در حوزه‌های گوناگون مذهبی و فرهنگی از جمله تشییع پیکر شهدا در مدرسه، جشن‎های ولادت امام هشتم (ع) و سوگواری‌های دهه آخر صفر، برگزاری مراسم شب‌های قدر و ایام محرم، برپایی مواکب خدمت‌رسانی به زائران، توزیع انواع نذری‌ها بین زائران و مجاوران، فعالیت‌های خداپسندانه در حاشیه شهر، برپایی ایستگاه صلواتی و... سروسامان می‌دهد و در اجرای این برنامه‌ها بر مشارکت اولیا، به‌عنوان یکی از اضلاع تربیتی تأکید می‌شود.
 این مقام مسئول در بنیاد فرهنگی رضوی، ضمن تأکید بر اهمیت برگزاری اردوهای تربیتی و آموزشی و مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی در مدارس امام رضا (ع)، افزود: اردوهای تربیتی یکی از قالب‌های جذاب تربیتی دینی، در مدارس امام رضا (ع) است که باهدف تقویت روحیه همکاری، همبستگی و آموزش‌های عملی برگزار می‌شوند، همچنین در این مدارس انواع مسابقات و جشنواره‌های دینی و فرهنگی نیز به‌منظور رشد و ارتقای سطح آگاهی و بصیرت دانش‌آموزان و ایجاد انگیزه در آنان ترتیب داده می‌شود.
 مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی در پایان یکی از محورهای پرکاربرد در رویکرد تربیت دینی مدارس امام رضا (ع) را استفاده از فعالیت‌های هنری با موضوعات دینی دانست و یادآور شد: کودکان با راهنمایی مربیان و معلمان در انواع فعالیت‌های هنری مانند نقاشی و کاردستی با موضوعات دینی و مذهبی شرکت می‌کنند. این فعالیت‌ها به تقویت خلاقیت و درک مفاهیم دینی کمک می‌کند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی