عضو هیئتعلمی دانشگاه هنر ایران در همایش «هماندیشی ملی بازخوانی مفهومی مکتب هنر رضوی» گفت: باید توجه داشته باشیم که در طرح بحث از مکتب هنر رضوی به کدامین وجوه توجه شود، نخستین طرح این است که خود حضرت منشأ یک مکتب باشند به طور مثال میتوان نگارش قرآن کریم را بهمثابه هنر قدسی یا مکتب حکمی، حکمت نام گذاشت یا زبان که در بیان حقایق الهی و تحقیق حیات طیبه انسانی برای هدایت جامعه بشری به کار گرفتهاند.
سخنان حضرت رضا (ع)، بهترین منبع نظریهپردازی برای مکتب هنر رضوی است
به گزارش آستان نیوز، ایرج داداشی در این همایش که به همت مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی، در بنیاد پژوهشهای این آستان مقدس برگزارشد،خاطرنشان کرد: آثار منسوب به حضرت رضا (ع) در حوزههای مختلف مصداقی برای مکتب رضوی است. آثار عمدهای که بهعنوان هنر شناخته میشود به طور مثال نسخه خطی قرآن با دستخط حضرت رضا (ع) میتواند بهعنوان یک الگو منشأ تولید اثر قرار گیرد و مصداقی برای مکتب هنر رضوی باشد.
وی ادامه داد: از مکتب حکمی که از آن بهعنوان حکمت رضوی یاد میکنیم نیز میتوان بهعنوان مصداقی برای مکتب هنر رضوی بهره جست. در منابعی همچون عیون اخبار الرضا (ع)، اخبار، احادیث و روایاتی از امام نقل میشود یا سایر منابع روایی تا تاریخی که در زمان حضرت نوشته شده، میتوان گزارش دقیقی از مذاکرات، مناظرات حضرت با سایر اندیشمندان دیگر مذاهب بهعنوان یک منبع حکمت رضوی استفاده کرد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه هنر ایران تصریح کرد: سخنرانیهای حضرت رضا (ع) نیز میتواند مبنای نظریهپردازی برای مکتب هنر رضوی باشد، همچنین کسانی که بنا به ارادتی که به حضرت رضا (ع) داشتهاند، آثاری در باب تکریم حضرت یا در شان ایشان ایجاد کردند.
این استاد دانشگاه افزود: معماری حرم مطهر، کتیبهنگاریها، و... همگی توسط استادان ردهبالای معماری و خوشنویسی انجام شده است و میتوان این آثار را مورد مطالعه قرارداد و به آن الگوی واحدی که بر اساس آن اثر تولید شده است در مکتب هنر رضوی توجه کرد.
در ادامه همایش، محمد خزایی هنرمند و عضو هیئتعلمی دانشگاه تربیتمدرس گفت: شناخت هنر رضوی نیازمند تحقیق بسیار در حوزههای گوناگون است و در این زمینه میتوان از منابعی همچون احادیث رضوی، عرفان اسلامی، ادبیات و شهر، تاریخ، نجوم، ادبیات عامه و قصه، سفرنامهها، فالنامه و عکسها بهره جست.
در میان این منابع شواهد مهمی برای درک هنر رضوی بهخصوص نمادهای متافیزیکی و مذهبی وجود دارد که درک و فهم مضامین دینی را در هنر رضوی برای مخاطب آسان میکند.
وی در پایان، با اشاره به این که بخش تاریخی مهمترین منبع برای شناخت هنر رضوی است، اظهار کرد: در حوزه هنر رضوی باید تمام دورههای تاریخی مورد بررسی قرار گیرد، چرا که در دورههای مختلف تاریخی اقدامات بسیاری در حوزه معماری و هنر اسلامی حرم مطهر رضوی انجام شده است به طور مثال از تمام احادیث حضرت رضا (ع) بهخصوص حدیث سلسله الذهب در معماری حرم مطهر رضوی بسیار استفاده شده است.