نویسنده و پژوهشگر مطالعات فرهنگی مشهد، در کارگاه آموزشی، «روایتشناسی و کاربست امروزین آن» گفت: روایت قلب تپنده داستان است و کمک میکند مخاطب با دنیای خیالی نویسنده ارتباط برقرار کند.
روایت، قلب تپنده داستان است
به گزارش آستان نیوز، محمدجواد استادی، در سومین کارگاه آموزشی «روایتشناسی و کاربست امروزین آن»، بهعنوان صد و بیست و نهمین نشست عصرانه داستاننویسان رضوی که در فروشگاه مرکزی کتاب و محصولات فرهنگی انتشارات «به نشر» برگزار شد، به تعریف روایت مدرن، تأثیرات انتخاب درست روایت بر شخصیتهای داستانی، اهمیت درک روایت برای نویسنده و خواننده و عوامل پیدایش روایت مدرن پرداخت و گفت: روایت قلب تپنده داستان است و کمک میکند مخاطب با دنیای خیالی نویسنده ارتباط برقرار کند.
نقش راوی در داستان
وی ادامه داد: راوی از عناصر کلیدی روایت است و زاویه دید، زمان، سبک و لحن از دیگر مؤلفههای روایت است، روایتهای خطی، غیرخطی و چندصدایی از انواع مهم روایت هستند که روایتهای چندصدایی از انواع مهم روایتهای مدرن، محسوب میشوند.
استادی با اشاره به این که تعلیق یکی از اصول مهم در داستاننویسی است، افزود: روایت میتواند بین داستان و مخاطب ایجاد تعلیق و درگیری کند، اگر روایت در داستان بهدرستی شکلگرفته باشد تعلیق در داستان ایجاد و بهتبع آن داستان دارای جذابیت و برای مخاطب سرگرمکننده خواهد بود و اگر روایت در داستان درست انتخاب نشود، شخصیتها سطحی میمانند.
روایت، محمل انتقال معناست
نویسنده و پژوهشگر مطالعات فرهنگی مشهد، تصریح کرد: روایت محمل انتقال معناست. درک روایت برای آفرینشگر و هم برای مخاطب مهم است. روایتهای خطی معمولاً در داستانهای پلیسی و جنایی کاربرد دارند و رمانهایی که جنبه فلسفی دارد از روایت غیرخطی استفاده میکنند و روایتهای چندصدایی معمولاً در رمانهای حماسی به کار گرفته میشوند.
نویسنده و پژوهشگر مطالعات فرهنگی مشهد اضافه کرد: برای ساخت روایت داستانی خوب، صرف آموختن مطالب تئوریک کمک نمیکند بلکه باید این آموزشها باتجربه و ممارست همراه باشد.
استادی با تأکید بر این که شخصیت یکی از مؤلفههای اصلی در روایت است، افزود: شخصیتپردازی درست در داستان باید بهگونهای باشد که داستان باورپذیر و جذاب باشد، شخصیت عمق داشته و انگیزه و نقاط ضعف و قوت آن نیز مشخص باشد.
اهمیت طرح داستانی منطقی
وی خطاب به نویسندگان نوقلم تأکید کرد: برای خلق یک داستان خوب باید طرح داستانی منطقی و منظم داشته باشید و مکان و زمان در داستان بهدرستی انتخاب شود چرا که سبک و زبان به داستان هویت میدهد.
وی اضافه کرد: ایدهپردازی، داشتن ساختار مناسب داستان و دیالوگنویسی یک تکنیک است که از لحاظ نظری و آموزشی در کشور ما کم به آن پرداخته میشود، تکنیک، پیشبینی، ایجاد تضادهای مدام و نمادها، از تکنیکهای روایت است.
وی در پایان، ساختن روایت را به یک سفر پر هیجان تعبیر کرد که از ایده شروع میشود، ایده اولیه باید توسعه پیدا کند به معنای این که جزئیات و پرسشهای متفاوت طرح شود که طرح این پرسشها به توسعه داستان کمک میکند.