دومین همایش تحلیل سیاسی اجتماعی سیره حضرت معصومه(س)، به همت نمایندگی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، با حضور پژوهشگران تاریخ و سیره اهل بیت(ع)،روز گذشته در قم برگزار شد.
هجرت حضرت معصومه (س)، قیام حق در برابر باطل بود
به گزارش آستان نیوز، در این همایش، عضو پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم اظهار کرد: هجرت حضرت معصومه (س) قیام حق در برابر باطل بود و یکی از اهداف هجرت حضرت معصومه(س) از مدینه به خراسان این بود که اگر اتفاقی برای امام رضا(ع) رخ داد، با پردهپوشی از سوی حکومت عباسی مواجه نشود.
حجتالاسلام والمسلمین قاسم خانجانی، افزود: هجرت حضرت معصومه(س) ارتباط لاینفک با هجرت اجباری امام رضا (ع) دارد.
این پژوهشگر، با اشاره به این که هجرت حضرت معصومه (س) حرکت عادی نبود، بلکه قیام بود، ادامه داد: در منابع ذکر شده است که کاروان حضرت معصومه (س) با ۲۰ نفر حرکت کرد؛ اما زمانی که ایشان به ساوه رسیدند ۴۰۰ نفر بودند که این امر نشان میدهد، این هجرت تبدیل به قیام شده بود.
حجتالاسلام خانجانی اضافه کرد: حضور امامزادگان متعدد در مسیر ساوه، تفرش و آشتیان به خاطر کشته شدن اعضای کاروان هجرت حضرت معصومه(س) در این مسیر است.
وی ادامه داد: قم از زمان هجرت اشعریها به قم، مرکزیت علمی داشت، اما با حضور حضرت معصومه (س) این مرکزیت بی بدیل شد.
از جمله اهداف هجرت حضرت معصومه(س)، روشنگری بود که همه بدانند اگر حضرت رضا(ع) به شهادت رسید به خاطر مخالفت باحکومت عباسی بوده است.
حضرت معصومه(س) در طول مسیر روشنگری میکردند که ولایت عهدی اجباری بوده است و هیچ وجه اشتراکی بین حاکم و ولیعهد ندارد.
حجتالاسلام والمسلمین خانجانی با تأکید بر این که حکومت وقت اگر احساس میکرد یک حرکت نقطه آغاز قیام است در نطفه از بین میبرد، اظهار کرد: حرکت احمد بن موسی (شاهچراغ) نیز در شمار حرکت سایر امامزادگان است که بدون سرباز و قیام بوده است اما حکومت همین قدر را هم تحمل نکرد و نگذاشت حرکت ایشان شکل بگیرد.
استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم تأکید کرد: حرکت حضرت معصومه (س) به دلیل این که نظامی نبود، حکومت در ابتدا اقدامی نکرد؛ اما وقتی متوجه شد که تأثیر حرکت حضرت معصومه (س) بیشتر از قیام مسلحانه است، ایشان را از بین برد.
تحلیلی بر رفتار حضرت معصومه (س)
در ادامه این نشست،عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در رابطه با «تحلیل رفتارهای حضرت معصومه (س) ناظر به شرایط سیاسی زمانه ایشان» عنوان کرد: حضرت معصومه (س) رفتار و سیرهای داشتند که هم سو و متناسب با رفتار و سیره با اهل بیت (ع) بوده و خروجی آن نیز در همان منطق بوده است.
حجتالاسلام والمسلمین سجاد ایزدهی گفت: برای بررسی فضای رفتاری و عملکردی حضرت معصومه (س) باید سه ویژگی ایشان یعنی بانو بودن، مجرد بودن و جوان بودن را در شرایط جامعه آن دوران بررسی شود، زیرا این ویژگیها در جامعه، دارای اقتضائات خاص خودش است.
حضرت معصومه(س)، الگویی کامل برای دختران امروز
ایزدهی، افزود: دین اسلام یک دین جامع و کامل است و برای همه شئون زندگی برنامه مدونی داردو الگویش کامل است.
حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) برای بانوان و حضرت معصومه (س) برای دختران امروز الگو هستند.
این پژوهشگر، بیان کرد: عالمه، فقیهه، راوی حدیث بودن و... از ویژگیهای همه دختران امام موسی کاظم (ع) است و دختران ایشان دارای وجاهتی بودند که به آنها رجوع میشده و در سلسله سند حدیث قرار دارند.
حضرت فاطمه معصومه (س) با این که یک دختر جوان هستند ویژگیهای خاصی دارند ودر جایگاهی قرار دارند که شخصیت ایشان مرجع اجتماعی تلقی میشود.
وی اضافه کرد: با توجه به این که امام رضا(ع) از مسیر مشخص با شرایط ویژه به مرو برده شدند، حضرت معصومه(س) در مسیر حرکتشان به خراسان مسیر متفاوتی را انتخاب کردند تا تبیین کنند که مسیر اصلی امامت کدام است و تزویر عباسیان را آشکار کنند.
حجتالاسلام ایزدهی افزود: حضرت معصومه(س) حق و باطل را شناخت و متوجه شد در زمان حاضر باید وارد میدان شود و در حالی که میتوانست در گوشهای راحت در مدینه بماند و در کنار خاندانش به روشنگری و تبیین بپردازد، هجرت کرد،در حالی که هر کسی حاضر به دوری از راحتی و خانواده نیست.
وی گفت: وقتی این سه ویژگی در راستای نظام ولایت باشد نتیجه این میشود که قم مرکز تبیین دین با محوریت حضرت معصومه(س) قرار میگیرد و همه جوامع در همه اعصار از برکات آن بهره مند میشوند.