پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در گفت‌وگو با نویسنده کتاب عنوان شد
۱۴۰۳-۰۷-۲۸

ترسیم و نمادسازی سیره قدسی و معنوی ثامن الحجج(ع)، در کتاب «امام رضا(ع) دانای خاندان»

مصاحبه / کتاب «امام رضا(ع)، دانای خاندان»  تألیف پژوهشگر بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی به تازگی از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان به زبان صربی ترجمه شده است. به همین بهانه با نویسنده این اثر، دکتر مرتضی انفرادی، مدیر گروه مطالعات اعتاب مقدس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی گفت وگویی داشتیم که در ادامه می خوانید. 


مطلع شدیم کتاب «امام رضا(ع) دانای خاندان» به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان به زبان صربی ترجمه شده است، لطفا در این خصوص توضیح دهید.

خدا را شاکرم، این خبر مسرت‌بخش هم باعت خوشحالی و انگیزه بیشتر برای تلاش و سعی در ترویج فرهنگ و سیره رضوی و انجام پژوهش‌های امام رضایی(ع) شد.
با توجه به منزلت علمی، اجتماعی، معنوی و رهنمودهای هشتمین ستاره پرفروغ آسمان ولایت و امامت، به عنوان یگانه امامی که ایرانیان مفتخر به حضور نورانی و پر برکت ایشان در سرزمینشان هستند و نماد گفت وگو در فرهنگ اسلامی به شمار می‌روند، این مساله می‌تواند برای مخاطبان صرب به ویژه پژوهشگران آزاداندیش و علاقه‌مند به اسلام شیعی سودمند باشد و آن ها شناخت بهتری نسبت به میراث و آموزه‌های تشیع به دست آورند.


ظاهرا این کتاب به زبان‌های دیگر اروپایی نیز ترجمه شده است در این مورد نیز اگر نکاتی لازم است بفرمائید.
بله. این کتاب تا کنون به زبان‌های انگلیسی و فرانسه نیز ترجمه شده که با استقبال فراوانی مواجه شده است؛ به گونه‌ای که هم اکنون نسخه‌های انگلیسی این کتاب که توسط بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی انتشار یافته ، به کلی نایاب شده است.
یکی از اهداف تولید آثاری از این دست و بازتولید آثار پژوهش شده به زبان‌های دیگر، برقراری ارتباط با خارج از کشور از سوی مرکز امور بین‌الملل است، چرا که همواره این تمایل و احساس نیاز به برقراری تعامل با خارج از کشور مشاهده می شود، مردم در دیگر کشورها متاسفانه با منابعی صحیح برای آشنایی و شناخت تاریخ امام رضا(ع) روبه رو نیستند.


 لطفا در خصوص نحوه تالیف این اثر نیز توضیحاتی بفرمائید.
این کتاب در سال 1395 که شهر مشهد از سوی آیسکو isesco  به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی معرفی شده بود تدوین شد، در آن سال به بنیاد پژوهشهای اسلامی پیشنهاد شد تا اثری مختصر برای شرکت‌کنندگان در اجلاسیه نهایی، تدوین شود و این موضوع سبب شد تا از بین آثار انتشار یافته بنیاد در موضوع مباحث رضوی، کتاب «امام رضا(ع) ،دانای خاندان» گردآوری شود.


کتاب «امام رضا(ع) دانای خاندان» دربردارنده چه مباحثی است؟ 
محتوای این کتاب همان طور که پیش تر گفته شد از آثار رضوی بنیاد، گردآوری شده است. این کتاب به نام مبارک امام هشتم(ع) دارای 8 فصل است که موضوعاتی همچون، زندگینامه، شخصیت معنوی، سیره، شخصیت علمی، زندگی سیاسی، شهادت و احادیث  زیارت را در بردارد.
این کتاب درصدد ترسیم و نمادسازی سیره قدسی و معنوی حضرت رضا(ع) است، طبیعتاً تبیین ویژگی‌ها و شخصیت آن حضرت کمک می‌کنند تا ارادتمندان به سبک و سیاق زندگی حضرت به ایشان نزدیک‌تر شوند.
 درواقع در این اثر علاوه بر این که گوشه‌ای از تاریخ و سیره رضوی ترسیم شده ارتباطی میان مخاطبان و جامعه از طریق معرفی فضای حرم مطهر و تبیین ارکان و اساس زیارت برقرار شده است.با تبیین زیارت به عنوان یک نماد در این اثر، سعی شده تا دل‌های عاشقان امام رضا(ع) در سراسر دنیا به حریم قدسی نزدیک تر شود.


از ویژگی‌های ظاهری این کتاب برایمان بگویید. 
متن این اثر روان، حجم مختصر، ارجاع به منابع معتبر و متعدد، صفحه آرایی زیبا و طراجی جلد از ویژگی های این اثر است.
طرح جلد کتاب مزین به گنبد طلایی حرم رضوی است که همچون خورشیدی می‎درخشد و تصویرکبوتر به عنوان نماد صلح نشان داده شده است.
این کتاب از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان به عنوان کتاب برگزیده معرفی شده است و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد که از تاریخ ۲۸ مهر تا ۶ آبان1403 برگزار می‌شود با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران، رایزن فرهنگی کشورمان، مترجم کتاب و علاقه مندان رونمایی خواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی