دومین کارگاه آموزشی راهنمایان کتاب انتشارات به نشر، با حضور جمعی از مدیران و فروشندگان فروشگاهها و شعب فروش کتاب انتشارات به نشر در سالن شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
مهمترین مؤلفه فروش کتاب، تولید اثر خوب متناسب با نیاز مخاطب است
در این نشست رئیس دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) با اشاره به این که کتاب بهعنوان یک کالای فرهنگی مخاطبان زیادی دارد، عنوان کرد: دستهبندی مخاطب کتاب از حیث بازاریابی و فروش نیز بسیار مهم است گاهی اوقات اثری ویژه کودکان و نوجوانان طراحی میشود.
ما فکر میکنیم صرفاً مصرفکننده کتاب، کودک و نوجوان است درصورتیکه درصد بالاتری از مشتری کتاب، والدین هستند؛ چرا که والدین همواره انتظار دارند محتوای کتاب بر فرزند تأثیر عمیق تربیتی بگذارد و فرزند شاید با محتوای کتاب ارتباط برقرار نکرده و تحتتأثیر طرح روی جلد، تصاویر، قطع و ساختار کتاب قرار گیرد.
مرتضی رجوعی تصریح کرد: ما در حوزه فروش و بازاریابی کتاب، باید هر دو قشر مخاطب را در نظر بگیریم، بدین صورت که باید نیاز والدین در حوزه محتوا و هم نیاز کودکان و نوجوانان در حوزه ساختار و ویژگی ظاهری کتاب تأمین شود، ازاینرو بسیار حائز اهمیت است که مدیران و فروشندگان فروشگاههای کتاب بر اساس نوع و نیاز مخاطب روشهای فروش را طراحی کنند.
وی در ادامه مهمترین مؤلفه فروش کتاب را تولید یک اثر خوب متناسب با نیاز مخاطب عنوان کرد و افزود: درست است که بازاریابی پس از تولید است؛ ولی بازاریابی و فروش قبل از تولید اتفاق میافتد. نویسنده اثر باید بسنجد جامعه مخاطب امروزی چه نیازی دارد و متناسب با آن نیاز شروع به نگارش کند.
هدف ما در انتشارات آستان قدس رضوی صرفاً فروش کتاب و کسب درآمد نیست، گاهی اوقات صرف این که اثر توسط دیگران استفاده شود برای ما ارزشمند است و بهتبع آن میتواند ارزشهای اعتقادی و تربیتی جامعه را ارتقا دهد.
رجوعی با تاکید بر این که هم فروشنده و هم محیط عرضه کتاب، بر یک فروش موفق، اثرگذار است، اظهار کرد: در وهله اول فروشنده کتاب خودش باید یک کتابخوان باشد تا بتواند اثری را به فروش برساند تفاوت آثار را بشناسد و از لحاظ فنی بر ساختار کتاب آشنا باشد؛ زیرا خریدار کتاب در فروشگاه، به فروشنده بهعنوان مشاور فروش نگاه میکند.
وی تصریح کرد: محیط عرضه کتاب صرفاً محلی برای فروش کتاب نیست؛ بلکه باید محلی برای نقد و بررسی آرا و تضارب اندیشهها در مورد صاحب اثر و کتاب باشد.
محیط فروش کتاب باید خوب طراحی شود که برخورداری فروشگاه از ظاهری مناسب و جذابیتهای بصری و امکانات لازم در فروش موفق کتاب مؤثر هستند.
رئیس دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) اذعان کرد: فروشندگان و مدیران فروشگاههای کتاب باید روشهای مدیریت فروش را بیاموزند، از تکنیکهای فروش آگاه باشند و بر مبنای آن سیستم فروش را طراحی کنند و در این زمینه باید بهصورت حرفهای، عالمانه و مبتنی بر تجربه عمل کنند، در غیر این صورت در فروش موفق نخواهند بود.