پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

ایثار و فداکاری پرسنل دارالشفای امام(ع) برای خدمت به زائران و مجاوران حد ومرزی ندارد  
۱۴۰۳-۰۸-۱۶

خدمت زینب‌گونه فرشتگان سفیدپوش سلامت بر بالین بیماران  

گزارش/ روز و شب، زمستان و تابستان، برایشان فرقی ندارد. از همان لحظه‌ای که پا به آستان حضرت رضا(ع) می‌گذارند، می‌دانند وظیفه‌شان کمک برای نجات جان دلدادگانی است که نفسشان در این حریم قدسی به شماره افتاده و نبضشان تندتر از همیشه می‌زند. از این ‌رو، همیشه گوش به زنگ و آماده هستند که در کمترین زمان ممکن، زینب‌گونه بر سر بالین بیماران اورژانسی در صحن‌ها و روا‌ق‌ها حاضر شده و به‌عنوان پرستار این آستان مقدس، آلام زائران و مجاوران حضرت دوست را کاهش دهند.

به گزارش آستان نیوز، دارالشفای امام(ع) از دیرباز مأمن بیماران زائر و مجاور آقا علی‌بن موسی‌الرضا(ع) بوده و فعالیت ها وخدمات متنوع آن، اهمیت ارائه خدمات حوزه سلامت را در اماکن متبرکه رضوی نشان می‌دهد. امروزه به پشتوانه توجه ویژه آستان قدس رضوی به حفظ سلامت و آرامش زائران و مجاوران، شاهد گسترش روزافزون ارائه خدمات اورژانس حرم مطهر با فعالیت پایگاه‌های ثابت فوریت‌های پزشکی هستیم که این امر با همکاری خادمان سفیدپوش محقق شده است. در این مجال، به مناسبت «روز پرستار»، گوشه‌ای از حال و هوای خدمت پرستاران مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی را روایت می‌کنیم.
 

فعالیت 700 پرستار رسمی و افتخاری

دارالشفای امام(ع) در جوار بارگاه ملکوتی رضوی مثل همیشه مملو از بیماران زائر و مجاور است و کادر درمان این مرکز درمانی به صورت شبانه‌روز در تکاپوی راهنمایی و خدمت به مراجعان خود هستند. تنی چند از زائران نیز مشخص است که ایرانی نیستند و از کشورهای منطقه برای زیارت، مهمان مشهدالرضا(ع) شده اند. 
به سراغ مجید طاحونه‌ساز، مسئول بخش پرستاری مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی می‌روم و دقایقی در دارالشفا با وی به گفت‌وگو می‌نشینم. طاحونه‌ساز بیان می‌کند: این مؤسسه ارائه خدمات درمانی به بیماران را در دو حوزه دارالشفای امام(ع) و پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی حرم مطهر رضوی با همکاری کادر درمان از جمله بیش از 700 پرستار انجام می‌دهد.
وی می‌افزاید: بخش اعظم پرستاران مؤسسه از خادمین سلامت آستان قدس رضوی هستند که طبق پیگیری‌های خود و گذراندن مراحل جذب خادمیاران، به جمع نیروهای پرستار ما پیوستند و در شیفت‌های مشخص به بیماران خدمت می‌کنند.
مسئول بخش پرستاری مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی با تشریح روند جذب سایر پرستاران مؤسسه و اهمیت سطح علمی و اخلاقی آنان در این امر، می‌گوید: خدمت در اماکن متبرکه رضوی با خدمت در سایر مراکز درمانی و بیمارستانی بسیار تفاوت دارد. در این آستان مقدس، تکریم ارباب رجوع اهمیت خاصی دارد، چون مراجعان ما زائران بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الائمه(ع) هستند و حتی اگر حق با پرستار هم باشد، باز هم باید تکریم زائر را به بهترین شکل ممکن به‌جا آورد.
از وی درباره سطح ارائه خدمات پرستاری در اماکن متبرکه رضوی نیز می‌پرسم که با ذکر مثالی پاسخ می‌دهد: در ایام پایانی ماه صفر امسال، شاهد حضور چند میلیونی زائران در حرم مطهر رضوی بودیم. زائرانی که مثل سفر حج، مراحل پایش سلامت را پشت سر نگذاشته بودند، با این وجود خدا را شاکر هستیم که فقط یک احیای قلبی و ریوی در این ایام داشتیم که آن هم موفقیت‌آمیز بود. سایر بیماران نیز از خدمات پزشکی به‌موقع بهره‌مند شدند.
 

خدمت صادقانه به زائران بیمار

در ادامه، به بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) مشرف شده و به پایگاه فوریت‌های پزشکی صحن امام حسن مجتبی(ع) می‌روم که دارای تخت‌های بستری موقت است و از آن به‌عنوان پایگاه مرکزی اورژانس حرم مطهر نام برده می‌شود. وقتی وارد پایگاه می‌شوم، خادمیار سفیدپوش حاضر در بخش ورودی پایگاه با خوش‌رویی، دردم را می‌پرسد. وقتی برایش توضیح می‌دهم برای تهیه گزارش آمده‌ام، من را به خدیجه یونسی زرین‌آبادی، از پرستاران رسمی مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی معرفی می‌کند. 
این بانوی پرستار، 52ساله، اصالتاً اهل خطه شمال کشور و دارای مدرک کارشناسی پرستاری است و در مجموع، 23 سال سابقه خدمت پرستاری دارد.
وی با اشاره به این‌که از سال 1388 در این آستان مقدس به بیماران خدمت می‌کند، درباره ویژگی‌های حرفه پرستاری می‌گوید: اگرچه پرستاری با واژه‌های صبر و ازخودگذشتگی پیوند خورده است، اما نباید فراموش کنیم که یک پرستار تا عاشق کارش نباشد، نمی‌تواند به خوبی به بیماران خدمت کند. خدمت در اماکن متبرکه رضوی لیاقت می‌خواهد، یعنی پرستار باید عشق لازم را برای ارائه خدمتی صادقانه به زائران داشته باشد.
این بانوی پرستار می‌افزاید: به‌طور معمول تمام بیماران پایگاه پس از درمان، برای ما دعای سلامتی و عاقبت به خیری می‌کنند. نتیجه این دعاها را در زندگی‌ خود به عینه دیده‌ام.
وی خاطرات شیرین بسیاری از دوران خدمتش در آستان قدس رضوی دارد؛ از تشکرها و نگاه‌های پر مهر و محبت بیماران 

تا دعوت‌های خالصانه آنان به شهر و دیارشان. از یونسی زرین‌آبادی می‌خواهم یکی از خاطراتش را برایمان تعریف کند که می‌گوید: «چند سال قبل در دهه آخر ماه صفر که در پایگاه اورژانس حرم مطهر شیفت شب بودم، زائری کرمانی با وجود آن‌که بیماری دیابت داشت، پای پیاده به مشهد آمده بود. من پای زخمی او را پانسمان کردم. سال بعد که دوباره این زائر به حرم مطهر مشرف شده بود، به پایگاه اورژانس محل خدمت ما آمد. من او را نشناختم، اما این بانوی زائر برای عرض تشکر از من آمده بود که برایم بسیار جالب بود».
وی بیان می‌کند: «در ایام پایانی ماه صفر امسال، با توجه به حضور پرشور زائران در حرم مطهر رضوی، پس از چهار روز و نیم توانستم از حرم مطهر به منزل بازگردم. اگر حمایت و همراهی خانواده‌ام نبود نمی‌توانستم به زائران در چنین ایامی که پیک کاری من است ، خدمت کنم». در ادامه این بانوی پرستار، یکی از آقایان پرستار پایگاه را صدا می‌کند تا دقایقی هم با وی هم‌صحبت شوم. خودش نیز بلافاصله به سراغ بانوی زائری می‌رود تا فشارش را در بخش بانوان پایگاه کنترل کند.
 

 رأفت مثال‌زدنی پرستاران

محسن سهرابی، 56ساله، اهل مشهد و کارشناس پرستاری است که در حال حاضر در دوران بازنشستگی خود به‌سر می‌برد. وی از سال 1389 به‌عنوان یکی از خادمین سلامت رضوی در پایگاه فوریت‌های پزشکی صحن امام حسن مجتبی(ع) خدمت می‌کند. 
در خصوص چگونگی پیوستنش به جمع خادمین سلامت رضوی، می‌گوید: «دورانی که در بیمارستان خدمت می‌کردم و بازنشست نشده بودم، شاهد خدمت افتخاری گروهی از دوستان و آشنایانم به زائران بودم که منجر به تحولاتی در زندگی آنان شده بود. این موضوع تلنگری به من زد و باعث شد برای خدمت در بارگاه ملکوتی رضوی درخواست بدهم». 
همچنین سهرابی بیان می‌کند: «وقتی روز شیفت خدمت یک خادم به زائران فرا می رسد، حس روحانیت خاصی زندگی و وجودش را در بر می‌گیرد. وقتی خدمتش را انجام می‌دهد هم تار و پود وجودش، مالامال از حال و هوای حرم مطهر می‌شود، بنابراین این حس خوب همیشه همراه با این خادم است و انرژی مثبت بالایی به او می‌بخشد».
وی می‌افزاید: «خادمان به خصوص خادمان سلامت، این تغییر و تحول روحی خود را به دیگران از جمله اعضای خانواده هم منتقل می کنند وبه تبع این حس خوب به جامعه روایت و منتقل می شود و به‌این‌ترتیب، جامعه نیز آن فضای مذهبی و روحانی خود را حفظ می‌کند». از سهرابی درباره ویژگی‌های یک پرستار موفق می‌پرسم که پاسخ می‌دهد: «یک پرستار با رأفت به یک بیمار نگاه کرده، حس درد او را در ذهن خود مجسم می‌کند و می‌داند باید مشکل  بیماران را حل کرده و به او کمک و خدمت کند. لذا انتخاب این شغل، مایه آرامش‌خاطر پرستار می‌شود». همچنین وی خاطرنشان می‌کند: «در مناسبت‌های خاص و خارج از شیفت موظفی خدمت خود، به‌گونه‌ای بسیجی‌وار برای خدمت به زائران آقا به حرم مطهر می‌آیم. همین‌که امام رضا(ع) درِ بارگاه خود را به روی من نبسته و برای خدمت به زائرانش قبولم کرده، افتخار بزرگی نصیبم شده است. بنابراین باید قدرِ این موهبت را بدانم و کاری کنم که امام هم از خدمتم خوشحال شوند». 

گزارشگر: آرزو مستأجر حقیقی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

بزرگترین دروغ‌ و فریب غرب، شعار دفاع از حقوق زن است
تولیت آستان قدس رضوی صیانت از کرامت زنان را ضامن حضور مؤثر اجتماعی آنان دانست و گفت: تمدن غرب از طرفی کرامت زنان را از…

تلویزیون اینترنتی