بنیاد فرهنگی رضوی بهمنظور علاقهمندی و انس دانش آموزان از دوران کودکی با کتاب و مطالعه، طرح و برنامههای متنوعی را در طول سال تحصیلی به اجرا میگذارد.
تشریح اقدامات فرهنگی مدارس امام رضا(ع) در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه
به گزارش آستاننیوز، هم زمان با آغاز هفته کتاب و کتابخوانی، گذری بر مجموعه اقدامات صورت گرفته در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در مدارس امام رضا(ع) از طریق تخصیص اعتبار به موضوع کتابخوانی، افزایش آمار خرید کتاب، اجرای طرحهای متنوع به منظور کتابخوان کردن دانش آموزان، روزآمدی و تکمیل منابع کتابخانهای داشتیم که اهم آن مورد بررسی قرارگرفته است.
بهروزرسانی و تجهیز کتابخانهها
در طول سه سال اخیر، با هدف پایش، تجهیز، بهروزرسانی و نیز همسانسازی کتابخانههای مدارس امام رضا(ع)، بودجهای به ساماندهی امور کتابخانهای اختصاص پیدا کرد که از سال نخست تاکنون ، روند روبهرشدی داشته و امسال نیز ۱۱۰ میلیون تومان به این امر تعلق پیدا کرده است.
امسال با خرید مستقیم از هفت ناشر مطرح از استانهای تهران و قم، با تخفیف ۳۵ درصدی، نزدیک به ۲۰ هزار جلد کتاب جدید و جذاب در زمینههای مختلف تهیه و تأمین شد که بعد از طی مرحله تخصیص، کتابها به مدارس تحویل داده خواهد شد.
آکادمی نوقلمان دانش آموز
از ابتدای سال تحصیلی 03-1402، آکادمی نوقلمان مدارس امام رضا(ع) با عنوان «نُما» به همت پژوهشسرای امام رضا(ع) و با هدف ترویج مطالعه و کتابخوانی در مدارس و پرورش استعداد دانش آموزان علاقهمند به نویسندگی تشکیل شد.
فعالیت این آکادمی با استعدادیابی دانش آموزان، با هدف آشنایی دانش آموزان مستعد، توانمند و علاقهمند با حوزه نویسندگی در مدارس امام رضا(ع) آغاز شد.
از میان 4 هزار و 500 دانش آموز دختر و پسر مقاطع دبستان و دوره اول دبیرستان، ۲۹۲ دانش آموز نامنویسی کردند که بعد از سنجش و آموزش مجازی، ۳۴ دانش آموز منتخب در قالب کارگاهی آموزش دیدند.
در نهایت، ۱۸ دانش آموز به مرحله پیشرفته داستاننویسی راه پیدا کردند و دو کارگاه با حضور فاطمه سلیمانی نویسنده کتاب «یک روز بعد از حیرانی» برای آنها برگزار شد. درادامه،هماکنون چهار داستان آماده چاپ و پنج داستان در حال تولید است ودرتوافق انجام شده با بهنشر، قرار است داستانها در دو نشریه کودک و نوجوان «نقاره خانه» و «گلدسته» هم چاپ و منتشر شود.
خوانش کتاب در رادیو
با رایزنیهای انجام شده با شبکه رادیویی «ایران صدا»، دانش آموزان دبستانیِ علاقهمند و مستعد در حوزه صدا، استعدادیابی و از فروردینماه امسال در حوزه خوانش کتاب مشغول فعالیت شدند.
دانش آموزان منتخب، پس از آموزش کوتاهی در فضای مجازی، توانستند با حداقل امکانات در منزل، کتابهای برگزیده در حوزه داستان و شعر را خوانش کنند.بخشی از پادکست توسط کودکان و بخشی توسط مجری اجرا شد و در نتیجه، در سایت ایرانصدا بارگذاری شد.هماکنون ۲۰ دانش آموز مدارس ابتدایی امام رضا(ع) از واحدهای 2، 5، 8 در حال فعالیت در این شبکه رادیویی هستند.
شبکه کتابخوانی «شکر»
شبکه کتابخوانان رضوی ویژه دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) در بستر کانالی با عنوان «شِکر» از آغاز هفته کتاب و کتابخوانی، شروع به فعالیت کرد. این شبکه با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در محورهای مختلفی نظیر معرفی کتابهای خوب، ذکر بخشهای جذاب یک کتاب، برگزاری مسابقه و پویش، شناخت مسائل فردی و اجتماعی، معرفی کتاب در راستای کتابدرمانی و همچنین معرفی کتابخوانان مدارس و بارگذاری آثار دانش آموزان مستعد و علاقهمند، طراحی شده است. مخاطب محتوای این کانال، میتواند از دانش آموزان پایههای مختلف دبستان، دبیرستان دوره های اول و دوم تا کادر مدارس و مدیران و حتی والدین باشند.
برگزاری اردوهای فرهنگی
واحدهای مختلف مدارس امام رضا(ع) از دبستان تا دبیرستان به مناسبتهای گوناگون اقدام به برگزاری اردوهای فرهنگی بازدید از کتابخانهها، انجمنهای ادبی و فروشگاههای کتاب در سطح شهر مشهد می کنند و در قالب دورهمیهایی با محوریت کتاب، ملاکهای انتخاب کتاب خوب، نویسندگان حرفهای و نوقلم و نیز تازههای حوزه نشر آشنا میشوند.