مدیركل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری «تعالی فرهنگی و اجتماعی دانشگاهیان»، «مسئولیت اجتماعی دانشگاهیان» و «پایش و آیندهنگری وضعیت فرهنگی اجتماعی دانشگاهیان» را سه مأموریت اصلی فرهنگی این وزارتخانه دانست.
تشریح 3مأموريت اصلی وزارت علوم در حوزه دانشگاه
به گزارش آستاننیوز، دكتر محمدمهدی ذوالفقارزاده، مدیركل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست «هماندیشی، سیاستگذاری و آیندهپژوهی فرهنگی» كه با حضور رئیس، معاونان، مدیران، اعضای هیئت علمی، كارشناسان و دانشجویان فعال فرهنگی دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) در سالن شهید چمران واحد برادران این دانشگاه برگزار شد، از اجرای سه مأموریت فرهنگی در دانشگاهها خبر داد و گفت: با تدوین این سه مأموریت تاكید داریم دانشگاهیان در قبال مسائل و نیازهای اجتماعی فعالانه وارد میدان شوند.
دكتر ذوالفقارزاده عنوان كرد: ذیل این سه مأموریت اصلی 20 طرح پیش بینی شد ودر سه سال اخیر 19 طرح تعریف شده، اجرایی شد و تنها یك طرح باقی مانده است كه در آستانه تحولات اخیر وزارت خانه قرار گرفت و نیازمند تایید وزیر جدید علوم است.
وی در تشریح جزئیات سه مأموریت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاهها، گفت: مأموریت اول این است كه پاسخ بدهیم انتظارات از كار ویژه فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها چیست؟ این امر شامل تعالی فرهنگی و اجتماعی دانشگاهیان و به طور خاص اخلاق دانشگاهیان است.
انتظار از كار ویژه فرهنگی دانشگاه ها
مدیركل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینكه اگر عینك فرهنگ را به چشم بزنیم و از منظر فرهنگی محیط داخلی دانشگاه را نگاه كنیم، انتظار ما از كار ویژه فرهنگی چیست؟ توضیح داد: تعالی تربیتی و فرهنگی دانشگاهیان اعم از اساتید، مدیران، كاركنان و دانشجویان كه در محیط دانشگاه زیست می كنند، جزو الویت هاست.
وی افزود: اجرای سند جامع اخلاق دانشگاهیان نیز ذیل این مأموریت تعریف شده و شعار این راهبرد، دانشگاه اخلاقی و فاضل است.
دكتر ذوالفقارزاده سندنویسی صرف را یكی از آسیبهای جدی در حوزههای كلان مدیریتی عنوان كرد و گفت: تأكید و تلاش ما در حوزه مأموریتهای اصلی فرهنگی این بود كه سیاستگذاری در این عرصه تقلیل به سیاستنویسی و ابلاغیه های مداوم به دانشگاهها نشود، بلكه تلفیقی از آرمانها و واقعیتهای حال حاضر دانشگاهها باشد.
مدیر كل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تأكید كرد: مأموریت دوم ما این است پاسخ دهیم كار ویژه فرهنگی اجتماعی در تعامل دانشگاه با محیط چه نقشی دارد و ذیل این مأموریت بحث مسئولیت اجتماعی دانشگاهیان را تعریف كردیم و اینكه دانشگاهیان در قبال مسائل و نیازهای اجتماع فعالانه و داوطلبانه وارد میدان شوند و نقش و مسئولیت خود را نشان دهند.
وی افزود: باید این فرهنگ نهادینه شود كه دانشگاهیان مسئولیتپذیر باشند و داوطلبانه برای حل مسائل مجدانه تلاش كنند.
در واقع راهبرد اساسی برای تحقق مسئولیت اجتماعی دانشگاهیان، نوآوری اجتماعی است و بسیاری از طرح هایی كه در دوره اخیر اجرا شد، ذیل راهبرد نوآوری اجتماعی بوده است
اولویت حل مسائل اجتماعی بر منافع و سود
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با بیان اینكه نوآوری را صرفاً در عرصههای فناورانه محدود نكنیم، خاطرنشان كرد: منظور از نوآوری اجتماعی آن است كه همه ذینفعان یك مسئله اجتماعی دور هم جمع شوند و با خلاقیت و نوآوری برای حل آن مسئله تلاش كنند و خیر عامه و حل مسائل اجتماعی را بر منفعت و رسیدن به سود الویت قرار دهند.
مدیركل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در خصوص مأموریت سوم فرهنگی در دانشگاه ها گفت: مأموریت سوم بر اساس اینكه وضعیت را در حوزه فرهنگی اجتماعی بهتر بشناسیم، موقعیت مطلوب چیست و فاصله ما در وضعیت موجود با موقعیت مطلوب چیست، «پایش و آینده نگری وضعیت فرهنگی اجتماعی دانشگاهیان» تعریف شد.
وی یكی از نقاط ضعف را عدم تدوین شاخص های ارزیابی عملكرد فرهنگی و اجتماعی دانشگاه عنوان كرد و گفت: پیش از این در حوزه آموزش و پژوهش شاخص ها به صورت دقیق و بر اساس معیارهای مشخص شده، ارزیابی می شد اما در حوزه فرهنگی فقدان تدوین این شاخص ها وجود داشت از این رو با تلاش جمعی از دانشجویان؛ پروژه ارزیابی شاخص عملكردی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در دستور كار قرار گرفت و برای اولین بار این در هشت بُعد، 40 مؤلفه و 130 شاخص تعرف گردید.
سهم ۱۵ درصدی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در ارزیابی
دكتر ذوالفقارزاده تصریح كرد: با رایزنیهای صورت گرفته با isc، معیارهای جدید رتبهبندی ملی دانشگاه های كشور در 6 حوزه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری، مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری، دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی و مدیریت و بهرهوری معرفی شد و 15 نمره از 100 امتیاز رتبهبندی دانشگاهها به فعالیتهای فرهنگ و اجتماعی، اختصاص داده شد.
وی اظهار كرد: شهید رئیسی در بازدید ستادی كه از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشت نسبت به ارزیابی عملكرد فرهنگ و اجتماعی دانشگاه تأكید ویژه داشت و معتقد بود رتبه دانشگاه ها هم از نظر علمی و فرهنگی باید به صورت دقیق مشخص شود.
گفتنی است، در ادامه این جلسه نمایندگان انجمنهای علمی و كانونهای فرهنگی، اساتید و مدیران دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) ضمن آسیبشناسی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی، دغدغههای خود را بیان كردند.