هم زمان با سی و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی، مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی(به نشر) با حضور در برنامه زنده «رواق خدمت»، در بستر تلویزیون اینترنتی رضوی تیوی، به تشریح برنامه های متنوع این انتشارات، در جهت توسعه و ترویج معارف رضوی و فرهنگ کتاب و کتابخوانی پرداخت.
چاپ 33 میلیون نسخه کتاب، دستاورد به نشر از ابتدای تاسیس تاکنون
مسعود فرزانه با اشاره به بیش از ۱۰۰ سال فعالیت آستان قدس رضوی در حوزه چاپ کتابهای قرآن و ادعیه ومتون دینی گفت: نخستین فعالیتهای آستان قدس رضوی در حوزه چاپ کتاب به سال1305 بر میگردد که در یکی از حجرههای صحن آزادی حرم مطهررضوی کتابهای ادعیه و زیارات زائران و مجاوران به شیوه چاپ سنگی انجام میشد.
آستان قدس رضوی طی هزاران سال یار دیرین کتاب و همراه اندیشمندان، فرهیختگان و کتابخوانان بوده است و برخی از دوستداران حضرت رضا(ع)، با تقدیم کتاب و نسخ خطی به کتابخانه حرم مطهر رضوی به این آستان مقدس ارادت خود را به حضرت رضا(ع) نشان میدادند.
وی با اشاره به وجود 27 عنوان کتاب چاپ سنگی در آستان قدس رضوی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تاسیس موسسات نوظهور چاپ و نشر کتاب در آستان قدس رضوی در راستای نشر و ترویج آموزهها و معارف رضوی و ائمه معصومین(ع) سرعت وشتاب بیشتری گرفت.
مدیرعامل انتشارات به نشر با اشاره به انتشار 18 هزار عنوان کتاب در بیش از 80 میلیون جلد در آستان قدس رضوی،اظهار کرد: این آثار برای عموم مردم و علاقهمندان به کتاب در سطح منطقهای، ملی و بینالمللی تولید شده که قریب به 50 درصد از آن ها، توسط انتشارات به نشر تولید و منتشر شده است.
ناشری تخصصی در حوزه ادبیات دینی
فرزانه افزود: انتشارات به نشر از ابتدای تاسیس تا سال 1403، بیش از 8 هزار عنوان کتاب درشمارگان 33 میلیون نسخه منتشر کرده است.
وی اضافه کرد: به نشر در ابتدا یک ناشر عمومی بود بدین معنا که در عموم موضوعات از علوم مهندسی، روانپزشکی تا ادبیات و ... برای مخاطبان، کتاب تالیف میشد اما از سال1396 این انتشارات به ناشری تخصصی در حوزه ادبیات دینی، تغییر رویکرد داد.
فرزانه تصریح کرد: در حال حاضر این انتشارات، با تمرکز موضوعی در موضوعات مورد نیاز مخاطبان وماموریت جدید انتشارات به نشر در راستای اهداف نظام مقدس اسلامی از جمله ترویج معارف دینی و اسلامی، سنت و سیره اهل بیت(ع)به ویژه سنت و سیره رضوی، ادبیات پایداری و انقلاب اسلامی، سبک زندگی اسلامی وتوجه به اولویت و تقدم آثار ادبی بر آثار پژوهشی در یک فرایند کاملا علمی و حرفهای فعالیت میکند.
وی اضافه کرد: این انتشارات در راستای نیل به اهداف و افزایش معرفت وآگاهی زائران نبست به امام رضا(ع)، تولید کتاب در حوزه ارتباط با زیارت، اهداف، آداب، آثار و نتایج آن، چگونگی زیارت متعالی و با معرفت در قالب آثار ادبیات دینی از جمله رمان و داستان برای مقاطع سنی مختلف از کودک تا بزرگسال را، در اولویت قرار داد.
فعالیت برند پروانه
فرزانه، در ادامه به آغاز فعالیت برند «پروانه» ویژه چاپ کتاب برای مخاطبان کودک و نوجوان در سال1380 گفت: واحد کودک و نوجوان انتشارات به نشر با همکاری 190 مولف،200 تصویرگر کودک و پدیدآوردن شبکهای از تصویرگران، نویسندگان، مولفان و فعالان حوزه کودک ونوجوان، تامین کننده جامع نیازهای سنی قشر کودک و نوجوان است. برخی از آثار تولید شده این انتشارات حائز کسب جایزه و مقام در جشنوارههای کودک و نوجوان، آل احمد، هدهد سفید و ... شدهاند.
وی افزود: در طراحی چشم انداز به نشر، مطالعه مفید، یکی از مهمترین و عناصر ارکان توجه به مخاطب است بدین معنا که ما باید بهترینهای نشر را از میان خیل عظیم آثار در راستای نیازهای معرفتی،تربیتی و اخلاقی مخاطبان تولید و منتشر کنیم تا خانوادها، نوجوانان و جوانان، زائران و مجاوران با خیالی آسوده و اطمینان خاطر، آثار را انتخاب و مطالعه کنند.
وی با اشاره به فعالیت کتابفروشیهای این انتشارات در مبادی ورودی حرم مطهر رضوی، تصریح کرد: انتشارات بهنشر با توجه به انتساب به آستان قدسی حضرت رضا(ع)، از فروشگاههای زنجیرهای در اطراف حرم مطهر رضوی برخوردار است که با فعالیت این فروشگاهها به صورت یکپارچه در نقاط مختلف حرم مطهر، امکان بی نظیر و بی بدیلی برای ارتباط با مخاطبان وجذب مخاطبان با محوریت کتاب فراهم شده است. یکی از محورهای فعالیت انتشارات به نشر این است که منابع این مراکز فروش کتاب را به صورت پر بار و غنی با رعایت شئونات اسلامی تامین کنیم.
همچنین توجه به هویت بصری یک واحد، ایجاد فضای کتابمحور زیبا، ارائه متنوع کتابهای منتشرشده و چیدمان زیبای کتاب سبب میشود کتاب بیشتر خریداری و مطالعه شود.
ارائه 100 اثر انتشارات به نشر در خارج از مرزها
وی افزود: انتشارات به نشر برخلاف سایر ناشران در کشور در عرصه ترجمه معکوس قدم برداشته بدین نحو که حدود 100 اثر از بهترین آثار این انتشارات با محتوای اخلاقی و تربیتی در حوزه کودک ونوجوان در قالبهای رمان و داستان به زبانهای خارجی از جمله عربی، انگلیسی، مالایی و... ترجمه شده و در نمایشگاههای بینالمللی کتاب، عرضه شده است.
وی ادامه داد: توجه به عنصر زیبایی اثر از جمله طراحی، گرافیک به عنوان عنصر پیش برنده کتاب با ایجاد شبکهای از تصویرگران حرفهای و تراز اول کشور، فعالیت در حوزه تولید کتاب الکترونیک و کتاب صوتی، تولید پادکست، برگزاری نشستهای کتاب محور از جمله نقد، بررسی و رونمایی آثار، توسعه فروشگاهها و شعب عرضه کتاب فروشگاهی در مشهد و سراسر کشور، بخشی از فعالیتهای تبلیغی ترویجی انتشارات به نشر در راستای ترویج کتاب خوانی است.
مدیرعامل انتشارات به نشر با اشاره به فعالیت این انتشارات در سال1403 اذعان کرد: در سال 1403، بیش از 620 عنوان کتاب منتشر خواهد شد که از این تعداد ، 120 اثر چاپ اول و مابقی تجدید چاپ است.
وی خاطر نشان کرد: در سال جاری تولید اثر با محتوای به روز و نفیس بر حسب ضرورت جامعه، در اولویت است و با توجه به تحولات اخیر، انتشارکتابهای با موضوع جنگ و مقاومت در دستور کار قرار دارد.
تقریظ مقام معظم رهبری به کتاب «آخرین فرصت»
فرزانه با اشاره به تقریظ مقام معظم رهبری به کتاب «آخرین فرصت» تاکید کرد: این اثر به قلم سمیرا اکبری نوشته شده و به بیان زندگی شهید علی کسایی میپردازد.
فرزانه افزود:تولید سریال «حکایتهای کمال» از اثری با همین عنوان نوشته محمد میرکیانی با همکاری صدا و سیما، توسعه نشر دیجیتال و توجه به تولید کتابهای جذاب و زیبا برای مخاطب کودک و نوجوان، ارائه آثار چاپ شده در مناسبتهای مختلف با بسته بندی متنوع از مهمترین اقدامات به نشر در سال 1403 است.