به همت تالار محققان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، نشستی با موضوع «25 سال تلاش امیرالمؤمنین علی(ع) برای حفظ دین مبین اسلام» در این کتابخانه برگزار شد.
آگاهی از راهبردهای امام علی(ع) برای حفظ اسلام بامطالعه نهجالبلاغه
به گزارش آستان نیوز، این جلسه بهعنوان سومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی «نهجالبلاغهشناسی» تالار محققان کتابخانه رضوی، با حضور جمعی از محققان و کارشناسان سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در محل اتاق کنفرانس این کتابخانه در حرم مطهر حضرت رضا(ع) برپا شد.
سیدمحسن هاشمی، استاد دانشگاه ملی مهارت شهید منتظری که بهعنوان سخنران در این نشست حضور داشت، اظهار کرد: دو نشست نخست با محوریت «نگاهی به اطلاعات تاریخی نهجالبلاغه» و«عرصههای جهادی حضرت امیرالمؤمنین(ع) در نهجالبلاغه» در یک سال اخیر، برگزار شد.
وی با تأکید بر اهمیت و جایگاه نهجالبلاغه پس از قرآن، گفت: هر فردی که جویای علم در حوزه علوم انسانی همچون علوم سیاسی، اجتماعی، تربیتی و تاریخی باشد، پس از قرآن کریم میتواند به بررسی نهجالبلاغه بپردازد.
هاشمی بیان کرد: نخستین سرفصل از مطالعه نهجالبلاغه، به ما راهبرد 25 سال تلاش امیرالمؤمنین علی(ع) برای حفظ دین اسلام را نشان میدهد.البته برخی هجمهها روایتگر این مطلب است که ایشان را پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) و ماجرای سقیفه، 25 سال خانهنشین کردند.
وی افزود: این امر در حالی است که مطالعه سیره امام علی(ع) و نهجالبلاغه که بیانات این امام بزرگوار است، روایتگر نقطه مقابل این هجمه است.
این استاد دانشگاه گفت: اگرچه حضرت علی(ع) پس از رحلت پیامبراکرم(ص) از جایگاه خلافت که رسول خدا(ص) برای ایشان تعیین کرده بودند، عزل شدند، اما منصب امامت را ایشان همچنان داشتند ، بنابراین در آن زمان، نگهبانی از جامعه نوپای اسلامی وظیفه فردی به جز حضرت امیرالمؤمنین(ع) نبود.
وی در ادامه با معرفی و خوانش بخشهایی از نهجالبلاغه و تعریف روایتهای تاریخی همچون مسئله امر معروف و نهی از منکر حضرت امیرالمؤمنین(ع) و دفاع از ابوذر، از اصحاب رسول خدا، تبیین کرد که امام علی(ع) چگونه پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) برای حفظ اسلام و قرآن صبر پیشه کردند تا جامعه مدینه که همچون انبار باروت بود و خطر حملات مختلف آن را تهدید میکرد، دچار جنگ نشود. هاشمی از «احتجاج»، بهعنوان گام دیگر حضرت علی(ع) در این دوران نام برد و افزود: ایشان در موقعیتهای مختلف برای احقاق حق خود،با خلفا سخن میگفتند.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از متفکران بر این باور هستند که اسلام همان تاریخ اسلام است و اگر بخواهیم اسلام را بفهمیم، باید تاریخ اسلام را مطالعه کنیم. در حالی که دقیقاً باید نقطه مقابل آن را در نظر بگیریم.