معاون تولید انتشارات بهنشر،گفت: رمان «جان فیروزه جان» اثری درباره کشف حجاب و حوادث اجتماعی دورۀ پهلوی اول میپردازد که توسط مریم بصیری به صورت موضوع محور، تالیف شده است.
«جان فیروزه جان»، رمانی پرمخاطب درباره دوران کشف حجاب رضاخانی
به گزارش آستاننیوز، مهدی سیم ریز در گفت وگو با آستاننیوز با اشاره به اینکه نوشتن از مقولۀ مهمی همچون «حجاب» که در دهههای اخیر از مسائل مهم اجتماعی و اعتقادی ایران اسلامی بوده و همواره با مبانی سیاسی نظام نیز پیوند محکمی داشته، با حساسیتهای زیادی روبه روست، اظهار کرد: رمان «جان فیروزه جان» اثری تازه منتشر شده انتشارات بهنشر با محوریت حجاب است، و مریم بصیری که نویسندهای معتقد و پایبند به موازین ملی و مذهبی است و این دغدغهمندی پیش تر در آثار او بهوضوح به چشم میخورد، در خاصترین شرایط دهههای اخیر، نوشتن از حجاب را در دستور کار خود قرار داده و با انتخاب دورهای از تاریخ ایران که این مقوله به مانند امروز، مسئلهای جدی است، پای در مسیری ارزشمند گذاشته است.
رمان «جان فیروزه جان» که با خوشاقبالی به سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران رسید و در همان بازۀ کوتاه با استقبال قابلتوجه مخاطبان نیز مواجه شد، اثری است که برخلاف ظاهر زندگینامهمحورش بهویژه در نیمۀ آغازین، بسیار حسابشده و دقیق، به صورت موضوعمحور تألیف شده است.
وی افزود: شاید خواننده در اولین مواجهه با صفحات نخستین این رمان، احساس کند که اثری سرگذشتنامهطور از مرحوم شیخمحمدتقی گنابادی معروف به بهلول را میخواند؛ اما رفتهرفته متوجه میشود که هدف نویسنده، پرداختن صرف به زندگی شیخ بهلول نیست و به دنبال بیان مطلبی بسیار مهمتر از یک شرح حال صرف است. این مطلب در نیمۀ دوم کتاب که زاویۀ دید به صورت کامل از روی محمدتقی متوجه فیروزه میشود، کاملاً برای مخاطب مشهود و واضح رخ مینمایاند.
فصل مشترک محمدتقی و فیروزه، دغدغۀ اصلی نویسندۀ اثر است که رمان را از یک ساختار سیاسی و حکومتی و در کشاکش اصلاحات رضاخانی تا عمق روابط احساسی میان یک مادر و دختر با یک خط سیر واحد پیش میبرد.
ممکن است در نگاه خواننده، این تفاوت ساختار در نیمۀ اول و دوم کتاب، همچون یک شکاف خودنمایی کرده و اثر را متهم به دوپارگی کند؛ اما با کمی دقت نظر، بهراحتی میتوان پذیرفت که علیرغم تمرکز قصه بر این دو نفر، اثر شخصیتمحور نیست و در حقیقت در قالبی رویدادمحور به مسئله مهمتری پرداخته است.
سیمریز تصریح کرد: نیمه دوم کتاب با پرداختن به حوادث اجتماعی دورۀ پهلوی اول و ترسیم مظاهر تجدد و سکولاریسم در حال شکلگیری جامعۀ ایرانی، ضرباهنگ بیشتری پیدا کرده و مخاطب را بیش از پیش درگیر قصه میکند.
معاون انتشارات بهنشر، یادآور شد: شاید نویسنده عمدا تلاش کرده تا به مخاطب خود بفهماند که حجاب در هر دورهای از تاریخ که باشد اولین مسئله یک زن مسلمان است.