پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در پیش نشست علمی چهارمین اجلاس ملی «مهدویت و انقلاب اسلامی» عنوان شد
۱۴۰۳-۰۹-۲۵

نگاه راهبردی و تحول آفرین انقلاب اسلامی به مساله مهدویت

با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، پیش نشست علمی چهارمین اجلاس ملی «مهدویت و انقلاب اسلامی» برگزار شد.

به گزارش آستان‌نیوز، در ابتدای این نشست که در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، برگزار شد، معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، با ارائه گزارشی از سه اجلاس گذشته، گفت: این اجلاس دولت تراز انقلاب اسلامی با نگاه به آرمان های مهدویت را دنبال می‌کند.
حجت‌الاسلام نصوری، با بیان اینکه آموزه‌های رضوی و مقاومت، به عنوان دو محور ویژه در این همایش مورد توجه قرار گرفته است، افزود: انقلاب اسلامی موجب تحول در روش‌شناسی و رویکرد آموزه مهدویت شده و مهدویت را از نگاه فرعی، به یک نگاه راهبردی و تحول‌آفرین تبدیل کرده است. همچنین الگویی برای ظلم‌ستیزی شده و با نظریه نیابت عام، ساختار سیاسی را متحول ساخته است.
حجت‌الاسلام نصوری انقلاب اسلامی را موجب ابطال قرائت ناصحیح آموزه‌های مهدویت دانست و تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مهدویت در مسیر درست خود قرار گرفته به گونه‌ای که مدل مهدویت قبل از انقلاب، مدل منفعلانه و انزواگرایانه بود. همچنین انقلاب اسلامی موجب شده است که استراتژی که اهل بیت(ع) برای عصر غیبت داشته‌اند، رشد یابد.
 

مهدویت کاملاً عقلانی و منطبق بر فطرت و نیاز بشر است
مدیر گروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نیز در ادامه این نشست علمی، به تبیین موضوع انقلاب اسلامی و مهدویت، از دو زاویه مبانی و اهداف دارای اشتراک پرداخت و گفت: فرهنگ و مکتب مهدویت، موجب قیام‌های مختلف تاریخ شده است که چند نکته اساسی دارد، نخست اینکه بشریت حق این را دارد که از رهبری و امامت صحیح برخوردار باشد. این مدیریت و امامت توسط انسان صالح یا همان انسان کامل انجام می‌شود.
حجت‌الاسلام مهدی شریعتی ‍‌تبار ادامه داد: نکته دوم اینکه انسان‌ها و به ویژه مومنین و معتقدین در راستای تحقق این آرمان مسئولیت دارند و آیه ۵۵ سوره نور و آیه ۵ سوره قصص، موید این مضمون است.
وی با اشاره به اینکه این حقیقت در قالب اراده و وعده خدا در قرآن تجلی پیدا کرده خاطر نشان کرد: تعلق اراده خدا موجب قطعیت می‌شود و مانعی هم برای این اراده وجود ندارد. چه این مانع درونی و چه بیرونی باشد..
شریعتی‌تبار افزود: مکتب و فرهنگ انسان، تلاش و مجاهدت همراه با صبر و استقامت برای فرد منتظر است، مقاومت یک فرهنگ، مکتب و ایمان است و قابل شکست نرم‌افزاری نیست. در بحث اهداف نیز ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی، قسط و عدل، حاکمیت انسان‌های صالح، تمکن دین و تحقق امنیت، از اهداف دولت تراز اسلامی و اهداف حکومت مهدوی است.
این پژوهشگر در ادامه، بیان کرد: هیچ اقدام موثری نمی‌توان انجام داد مگر اینکه نیاز به معرفت داشته باشد. ما پرچم توحید را می‌بینیم که همه جا به حرکت درآمده، مهدویت کاملاً عقلانی و منطبق بر فطرت و نیاز بشر است. 
وی در موضوع ولایت فقیه بیان داشت: شعار دهه ۶۰ این بود که بی عشق امام خمینی(ره) نمی‌توان عاشق حضرت مهدی(عج) شد، در واقع پرنده انقلاب دو بال عاشورا و انتظار را دارد و موتور محرک آن ولایت فقیه است. عمدتاً تهاجمات دشمن بر بحث ولایت فقیه است و شناخت و اطاعت‌پذیری از ولایت، بهترین تلاش عملی است.
حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار، گفت: نمی‌شود در تقابل حق و باطل بگوییم مشتبه است بلکه لازم است فتنه و شبهه را رفع کرد و به تبیین معرفت برای جامعه پرداخت.
 

انقلاب اسلامی مقدمه بنیادین برای ظهور است

عضو هیئت علمی و مدیر گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نیز در این نشست پیرامون موضوع «دولت تراز انقلاب اسلامی با نگاه به نظریه‌های رقیب در افق تمدنی و نگاه به آینده» سخن گفت. حجت الاسلام دکتر نوروزی، چهار مولفه‌ اساسی دولت تراز انقلاب اسلامی را این گونه برشمرد: ایده نظریه بُعد فکری و ایدئولوژی؛ عنصر رهبری و کارگزاران؛ بُعد مردم پایگی که تلاش می‌کند قافله بشریت را به سمت افق تمدنی ببرد و چهارم ساختاری که تلاش می‌کند مطابق ظرفیت‌ها ایده و مردم پیش رود.
نوروزی نظریه‌های رقیب در نگاه افق آینده و آرمانی را نظریاتی مثل نظریه افلاطون دانست که چون با ظرفیت‌های انسانی تطابق ندارد و بسیار انتزاعی است، قابل تحقق نیست. 
وی نظریه انقلاب اسلامی را شکست بزرگی برای گفتمان سکولاریم در بلوک شرق و غرب خواند که بعد از گذشت ۴ دهه بر اساس بُعد ایده دولت تراز، اندیشه آن عرصه جهانی را درنوردیده و مخاطب خودش را در لایه‌های مختلف تشیع، اسلام و جهان مستضعفین، پوشش می دهد.
وی پیام انقلاب را دارای مؤلفه‌هایی همچون عقلانیت، اخوت و استقلال دانست که همه ابناء بشر به آن علاقه‌مند هستند و گفت: با توجه به باز تعریف سکولار یسم، نظریات دیگر تلاش در افق آینده دارد ولی ما به پوچی و بن‌بست لیبرالیسم رسیدیم و در تحولات لبنان و غزه و سوریه آن را مشاهده می‌کنیم.
نوروزی نظریه دیگر را نظریه فوکویاما نامید و گفت: نظریه فوکویاما برخورد تمدن‌هاست. نظریه‌های رقیب به زعم ایدئولوژی، رو به هزیمت است. لیبرالیسم پوسیده، قابل قیاس با نظریه اسلامی نیست به همین دلیل فوکویاما که دهه ۹۰ نظریه می‌دهد با توجه به تحولات آسیا و خود آمریکا باصراحت می‌گوید: مدنیت غرب به افول و پایان خط خود رسیده است.
وی راهبرد گذار به دولت تراز در دولت آرمانی مهدوی را فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی دانست و ادامه داد: مهم‌ترین عبرت سوریه این است که این مکانیزم محقق نشد و افراد جان‌فدایی که در بحران جامعه فعال باشند و از مردم صیانت کنند، شکل نگرفت. 
 وی اضافه کرد:در گذار از فرد به جامعه و تمدن، تاکید بر عنصر فطرت است و در عرصه جهانی تلاش می‌کند ایده‌هایی برآمده از فطرت را مطرح کند و در بعد مردمی ،به دنبال گسترش‌ عدالت است.
 اصلاح کارگزاران، امنیت و آسایش عمومی، عمران و آبادانی‌، شکوفایی علم و دانش و عقلانیت است.
مدیر گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: دولت تراز انقلاب اسلامی در لایه‌های ایده، مردم، ساختار، رهبری و کارگزاران دارای ویژگی‌هایی است که از نظریه رقیب ممتاز می‌شود و گمشده ابناء بشریت است و بیان علمی آن، پذیرش فطرت بشری را به‌همراه دارد و موجب جهانی سازی آموزه مهدویت می شود.
نوروزی افزود: برای گام برداشتن به سمت دولت عدالت‌گستر جهانی، همان‌گونه که غیبت صغرایی داشتیم که وصل به غیبت کبری شد، گفتمان انقلاب اسلامی جامعه را نزدیک به عصر ظهور می‌کند.
وی نظریه ولایت فقیه را نظریه امامت دانست که هدایت جامعه به ظهور را در عصر غیبت به عهده دارد؛ یعنی مردم با رهرویی نسبت به امام جامعه و امام جامعه نیز با مدیریت کلان جامعه در عرصه جهانی، هر چند در جغرافیای مقاومت، تلاش می‌کند تفکر بشری را با آموزه‌های عقلانی مهدوی آشنا کند.
نوروزی هدایت محوری را از شاخصه‌های ولایت فقیه، دانست و تاکید کرد: سخنرانی‌های رهبر انقلاب در این چهل و اندی سال بسیار متنوع متعدد و کارگشا بوده است؛ گفتمان انقلاب در تلاش برای استخراج راهبرد از جملات رهبری است چون تنزل یافته دولت آرمانی است.
وی در پایان تصریح کرد: انقلاب اسلامی چون بر اساس عقلانیت، هدایت محوری و آگاهی قافله بشری برای رهروی آگاهانه حرکت می‌کند، واکنش خاصی در موضوع مقاومت و سوریه نشان می‌دهد و این سیاست توحیدی و هدایتی است که فقط چنین کنشی را اقتضا می‌کند و نکته مهم این است که روایات ولایت فقیه برای تایید این نگاه عقلانی است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اتحاد ملی و جهاد تبیین رمز مقابله با تفرقه افکنی‌های دشمن است
تولیت آستان قدس رضوی اتحاد ملی و جهاد تبیین را رمز مقابله با تفرقه افکنی های دشمن دانست.

تلویزیون اینترنتی