دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در افتتاحیه چهل و یکمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم، گفت: قرآن نسخه کمال است و با سیر شان نزول قرآن از اولین تا آخرین سوره میتوان به تناقضات حاصل از نظریه حکمرانی، پاسخ داد.
مطابق آیات قرآن کریم، خودسازی مقدمه جامعه پردازی و تمدن سازی است
به گزارش آستاننیوز، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهل و یکمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم که شامگاه ۷ بهمن با شعار "قرآن نسخه کمال" در جوار حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: برگزاری این دوره از مسابقات در جوار مضجع مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) فرصتی است که از حضور و تلاوت قرآن قاریان برتر ایران و کشورهای اسلامی، بهرهمند شویم.
وی با اشاره به اینکه یکی از پرسشهای مهم دهههای اخیر در جهان چه در آسیا، اروپا، آفریقا و استرالیا "حکمرانی" است، تصریح کرد: درباره حکومت بشری سخنان زیادی از قرنها پیش مطرح شده است.
فیلسوفان و عالمان نظریه حکومت را بیان کردند؛ اما نظریه حکمرانی یک پرسش جدیدی است که از دهه ۱۹۸۰ آغاز شده و روزبهروز پیرامون آثار جدیدی نوشته میشود و مکاتب و نظریههای مختلفی در این ۴ دهه از جمله نظریههای نهاد گرایی، تفسیر گرایی، فراحکمرانی و ... ایجاد شده است.
حجت الاسلام خسروپناه ادامه داد: اما گفته میشود نظریه حکمرانی مسئله جدید و نویی است زیرا بشر بعد از تجربههای مختلف در باب حکومت با تناقضهایی از جمله پیوند دولت با ملت مواجه شده است.
اینکه دولت اختیار داشته باشد و مردم نیز آزادی داشته باشند جمع این دو در ایدئولوژیهای دنیا نیز حل نشده است.
وی بیان کرد: عدهای در این ۴ دهه مسئله حکمرانی را مطرح کردند که به گمان خود به این تناقضات پاسخ دادهاند، اما هیچ یک از ایدئولوژیهای رایج نتوانسته به این پارادوکس پاسخ دهد و این تناقضات را حل کنند.
وی با تاکید بر اینکه، قرآن نسخه منحصر کمال است، اظهار کرد: با سیر نزول سوره های قرآنی، از اولین تا آخرین سوره میتوان به تناقضات حاصل از نظریه حکمرانی پاسخ داد.
حجتالاسلام خسروپناه با اشاره به اینکه در سورههای قرآن از سوره علق تا نصر، حکمرانی و مسائل مربوط به آن از جمله سیاستگذاری، تصدیگری و نظارت و ارزیابی بیان میشود، افزود: سوره علق و قلم الگوی حکمرانی پیامبر(ص) را بیان میکند که حکمرانی ایشان مصداق حکمرانی فرهنگی، انسان ساز بوده و مقابل جهالت است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در سوره قلم حکمرانی پیامبر اسلام(ص)، حکمرانی علم و معرفت و اخلاق است و به تکرار بیان شده که این نوع از حکمرانی برای پیامبر نیز،سنگین بوده است.
وی ادامه داد: در سوره مزمل، خداوند میفرماید: باید پیامبر اعظم(ص) و اصحاب او شب زندهداری کنند و با قرآن و تلاوت قرآن انس بگیرند و این نافله شب خواندن،ذوق و عشق مناجات با خدا را به انسان میدهد.
وی با تاکید بر اینکه مطابق آیات قرآن کریم، خودسازی مقدمه جامعه پردازی و تمدن سازی است و در بیانیه گام دوم انقلاب نیز این امر مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: در سوره فاتحه نیز مسیر حکمرانی مشخص میشود و میگوید صراط، ایجابی و سلبی چیست. سوره مسد اشاره به دشمنان پیامبر دارد و در آن تفاوت حکمرانی صراط مستقیم و حکمرانی طاغوت بیان میشود و راه را،نشان میدهد.
وی ادامه داد: در سوره انشراح نیز بیان شده که خداوند برای حمل بار سنگین حکمرانی به پیامبر، سعهصدر میدهد که محصول اتصال به مقام حق و بریدن از خلق است.
حجتالاسلام خسروپناه افزود: در سوره کوثر و تکاثر مطرح میشود که حکمرانی کثرت صحیح است و در این نوع حکمرانی هم کثرت و هم برکت وجود دارد و در سوره اعلی پیوند دین و دنیا و دو الگوی زندگی دنیوی و اخروی مطرح میشود و اینکه همه انبیا حکمرانی آخرتگرایانه، داشتهاند.
وی با اشاره به اینکه سوره مائده ولایت سلبی را برای مومنان تشریح میکند که درد امروز جامعه اسلامی است، یادآور شد: در این سوره تاکید میشود که کفار را اولیا قرار ندهید.
در سوره نصر نیز حکمرانی فرهنگی و انسان ساز مطرح میشود که باید حکمرانان از اولیای الهی درس بگیرند و ولایت الهی را قبول و ولایت طاغوت را کنار بگذارند.