نشست آموزشی سواد رسانه، ویژه کادر اجرایی مدارس ابتدایی امام رضا(ع)، با ارائه حسین مدبر عزیزی، کارشناس و محقق حوزه رسانه برگزار شد.
افزایش سواد اطلاعاتی والدین، تنها راه مواجهه با پیچیدگیهای دنیای رسانه
به گزارش آستان نیوز، مدبر عزیزی در این نشست با استناد به کتاب «موج سوم» نوشته اولین تافلر به سه موج آینده جهان اشاره کرد و گفت: گروهی در مواجهه با موج رسانهای، با آن همراه و همسو میشوند و با مهارت آن را میپذیرند.
دسته دوم، صبر میکنند، نتیجه و تأثیر رسانه روی گروه اول را ببینند و اثرات عدم آمادگی با موج رسانهای را متحمل شوند.
اما دسته سوم، غالباً کشورهای توسعهنیافته هستند که موج، از روی آنها میگذرد و متوجه اثرات مخرب آن نمیشوند تا راهکار بهموقعی برای مضرات رسانه، پیدا کنند.
وی با ابراز تاسف از بخشی از کتاب «موج سوم» که می گوید«کسانی که سوار بر موج تکنولوژی به سوی آینده در حال حرکت هستند، اگر خود در این مسیر حرکت نکنند، سالهای آینده بازار هدف مصرف محتواها و ابزارهای رسانهای کشورهای توسعهیافته خواهند شد»، اظهار کرد: کشور ما در شمار اولین کشورهای استفادهکننده از محصولات رسانهای و بازیهای رایانهای غرب است، چرا ما تلاش نکردیم بازی مانند «کلش آف کلنز» بسازیم؛ در حالیکه از تولید چنین بازی توانستند سالانه به درآمد 2 میلیارد دلاری دست یابد.
تنها راهکار نجات آینده
این کارشناس رسانه با اشاره به کتاب «فهم رسانه» از مارشال مک لوهان، تأکید کرد: همانگونه که تافلر بر کسب سواد رسانهای تأکید داشت؛ مک لوهان بر کسب سواد اطلاعاتی پافشاری کرد.
راهکار نجات اولیا و دانش آموزان ما از سردرگمی چگونگی مواجهه با دنیای رسانه، سواد رسانهای برای فرزندان و سواد اطلاعاتی برای والدین است.
وی با اشاره به ویژگیهای عصر ارتباطات و اطلاعات ادامه داد: ارتباطات، بهسهولت، سرعت، تعاملی و چند جانبه شده است. وقتی ارتباطات تعاملی میشود، یعنی بالاترین تأثیرگذاری رخ میدهد.
به دلیل تنوع ابزارها و راههای راتباطی، مخاطب انتخابگر و پرسشگر شده و محیط اجتماعی، رقابتی و پویاست.
مدبر عزیزی، یک قانون نانوشته در دنیای رسانه را «اجازه تسلط بر مخاطبان» دانست و دلیل آن را این طور تشریح کرد: هر کس مهارت بیشتری دارد، توان و جواز تسلط بر دیگران را دارد.
در دنیای مدرن امروز، دیگر سخت کار کردن مهم نیست، هوشمند کار کردن اهمیت دارد.
لزوم آشنایی با قوانین فضای مجازی
مدبر عزیزی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تصریح مجدد بر کسب سواد اطلاعاتی والدین، آن را پیش فرض شناخت قوانین و قواعد فضای مجازی، شبکههای اجتماعی و بازیهای رایانهای دانست و در ادامه تسلط فرزندان به سخت افزاری و نرم افزاری تلفن همراه و رایانه و امثالهم را مایه خسران و نگرانی والدین عنوان و ابراز کرد: اولیا باید بدانند که هر وقت فرزندتان به محیط رسانهای بیشتر از شما آشنایی و آگاهی دارد، نشان افتخار برای ما نیست، باید آغاز نگرانی شما باشد ، با شناخت قواعد این دنیای جدید، مشکلات شما حل میشود.
به گفته این مدرس امور رسانهای، والدین با دانستن سه قانون؛ نظام شناسی، کنسول شناسی و سبک شناسی میتوانند اجازه بازیهای رایانهای را به فرزندشان بدهندوگرنه مجوز دست زدن به بازیها را نباید به آنها در هر سنی که باشند، بدهند.
آسیبشناسی و ظرفیتشناسی فضای مجازی، اولین گامهای والدین در این مسیر است تا با اطلاع از عیوب و مزیتهای این فضا بهترین بهرهبرداری را از آن کنند.
وی در ادامه سه آسیب عمده فضای مجازی را اخاذی کردن، تخلفات اخلاقی و اعتیادآور بودن بیان کرد و گفت: زورگویی و اخاذی در فضای مجازی در دو حوزه سوء استفاده مالی و بیشتر برای پسرها و سوء استفاده اخلاقی از دخترها اتفاق میافتد.
مدبر عزیزی در توضیح فضای بدون اخلاق به عنوان دومین چالش فضای مجازی، گفت: دهه 80، دوره یکهتازی سایتهای غیر اخلاقی در کشورمان بود که یک دهه بعد تبعات آن را در کشورمان شاهد بودیم.
اگر والدین و معلمان، در دوره کودکی نسبت به قواعد رسانه مطلع شدند، میتوان از چالشهای دوره نوجوانی، پیشگیری کرد.
وی همچنین راهکار کشورهای دیگر برای عدم استفاده فرزندانشان از اینترنت و فضای مجازی را حفاظت اینترنت برای کودکان عنوان کرد و با اشاره به برخی راهکارهای شناخته شده در کشورمان، گفت: والدین ما باید «کنترل والدین» یا «قفل کودک» روی گوشی خود نصب کنند تا از آسیبهای آینده فرزندشان پیشگیری کنند.
از آنجایی که فضای گوگل اصلاً مناسب بچهها نیست. راهکار دیگر، استفاده از موتورهای جستجوی خارجی نظیر Thin Ga،Kid rex ،Search kids ، Yahoo kids …و جستجوگرهای وبگردی ایرانی؛ پارسیجو، پارسیک، سلام، ریسمون، یوز و امثال اینها،برای انجام امور تحقیقی دانش آموزان است.
تولیت آستان قدس رضوی
