با شروع فرایند ثبتنام پایههای ورودی مدارس امام رضا(ع)، سنجش مهارتهای زبانی حدود یک هزار و 300 دانش آموز پایه اول مدارس امام رضا(ع) آغاز شده است.
آغاز سنجش مهارتهای زبانی بیش از 1000 دانش آموز پایه اولی مدارس امام رضا(ع)
به گزارش آستان نیوز، هر ساله به منظور سنجش تواناییها و پیشینه زبانی دانش آموزان تازه وارد ابتدایی، ایستگاه مهارتهای زبانی دایر میشود تا سطح دانش و اطلاعات دانش آموزانی که پیش از ورود به مدرسه، دوره دیدند، مشخص شود.
بر اساس نتایج آماری پایش سال گذشته، دانش آموزانی که در پیش دبستانی سابقه زبانی پیدا نکردند، نمیتوانند از پس سنجش و ارزیابی زبانی برآیند. مهارتهای زبانی دانش آموزان پایه اولی که در پیش دبستانی امام رضا(ع) آموزش دیدند، تفاوت معنادار دو برابری با دیگر دانش آموزان تازه وارد دارد.
امسال در مجموع حدود یک هزار و 300 دانش آموز دختر و پسر تازه وارد پایههای ابتدایی مدارس امام رضا(ع) واحدهای،2 ،5 و 8 مورد سنجش و ارزیابی قرار میگیرند. در مدت مشابه سال گذشته نیز یک هزار و 273 دانش آموز پایه اولی پایش شدند.
فرایند سنجش دانش آموزان پایه اولی با سایر مقاطع متفاوت است و به دلیل سن کم دانش آموزان، مصاحبه در جریان بازی انجام میشود. مصاحبهگر بعد از ارتباطگیری اولیه به زبان فارسی و پرس و جوی اولیه از دانش آموز، وارد پرسش های اصلی میشود.
مباحث ارزیابی نیز از مفاهیم مشترک کتابهای آموزشی زبان مانند رنگها، آب و هوا، پوشش و لباسها، اشکال و... مورد استفاده قرار میگیرد. در کنار کمک گرفتن از بازی، فلشکارتها نیز از دیگر ابزار سنجش توانایی زبانی بچهها است.
در طول این فرایند، دو مهارت؛ درک زبانی و توانایی تولید زبانی دانش آموزان سنجیده میشود.