رییس اداره پاسخگویی به سوالات دینی حرم امام رضا(ع)، گفت: با هدف ارائه خدمات دینی و فرهنگی به تمام اقشار جامعه، از طریق نرمافزارنسیم رضوان، به سؤالات شرعی ناشنوایان، با حضور کارشناسان مسلط ، پاسخ داده میشود.
پاسخگویی به سوالات شرعی ناشنوایان به صورت برخط در حرم رضوی
به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام محمود عامری، در این باره گفت: در قالب نرمافزار نسیم رضوان، در قسمت خدمات حرم مطهر رضوی، بخشی ویژه به نام «خدمات ناشنوایان» ایجاد شده است که در حال حاضر در روزهای پنجشنبه، از ساعت ۱۰ تا ۱۴، فعال است.
وی، افزود: در این سامانه، ناشنوایان میتوانند از طریق تماس تصویری یا ارسال ویدیو به زبان اشاره، پرسشهای شرعی خود را مطرح کرده و پاسخهای لازم را از حجت الاسلام اژدرمحمدی، نماینده سازمان بهزیستی، دریافت کنند.
حجت الاسلام عامری، با بیان اینکه این طرح از اواسط فروردین ۱۴۰۴ آغاز به کار کرده و تاکنون استقبال خوبی از آن شده است، تصریح کرد: افراد دارای معلولیت شنوایی در زمینه مسائل فقهی و احکام مذهبی با مشکلات بسیاری مواجه هستند.
از طرفی برنامههای تدوین شده در زمینه احکام، مسائل فقهی و مذهبی نیز به دلیل مفاهیم انتزاعی و نامانوس برای افراد ناشنوا قابل استفاده نیستند و بسیاری از اصطلاحات فقهی برای ناشنوایان، نیاز به مناسب سازی، دارند.
وی خاطرنشان کرد: این خدمت جدید، گامی دیگر در جهت گسترش خدمات دینی به عموم زائران بهویژه اقشار خاص است که امیدواریم با اطلاعرسانی گسترده، تعداد بیشتری از عزیزان ناشنوا، از این امکان، بهرهمند شوند.
وی بیان کرد: از طریق همکاری سازمان بهزیستی با آستان قدس رضوی، دو اقدام اساسی در این زمینه صورت پذیرفته؛ در مرحله نخست، کلیپهای مناسب سازی شده برای ناشنوایان تهیه شده و در گام بعد، پاسخ گویی به صورت برخط به سوالات شرعی ناشنوایان، انجام شده است.
رییس اداره پاسخگویی به سوالات دینی حرم امام رضا(ع) ، در پایان ،اضافه کرد: این همکاری فرصتی استثنایی برای تقویت دسترسی برابر و حمایت از توانمندیهای افراد ناشنوای جامعه و گامی مهم در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی، است.
تولیت آستان قدس رضوی
