در دلِ مشهد، شهر مقدس امام رضا(ع)، جایی که هر قدم در کوچههای آن به سوی نور و رحمت حضرت میرود، آستان قدس رضوی نه تنها به عنوان نگینی درخشان در تاریخ و فرهنگ ایران، بلکه به عنوان پیشگام در عرصههای فرهنگی و رسانهای در حال درخشش است.
ارادت به امام رضا(ع) در هر گوشه از ایران جاری است
در شرایطی که همهگیری فناوری و تغییرات سریع در دنیای تبلیغات به چالشهای جدیدی دامن زده، این آستان مقدس، نشانهها و آرایههای اسلامی و اسلیمی حرم مطهر را به ابزارهای نوینی تبدیل کرده تا محاسن کلام حضرت رضا (ع) را در اقصی نقاط کشور و جهان، منتشر کند.
در این مسیر، نه تنها در زمینه طراحی و گرافیک آثار مکتوب، بلکه در تبلیغات شهری و محیطی نیز آستان قدس با بهرهگیری از همت عالی و همکاریهای گسترده با نهادهای مختلف و... با تکیه بر یک خط مشی و هویت بصری مختص به خود ، توانسته است پیام و محبت امام هشتم (ع) را به گوش هر ایرانی و مسلمان برساند. در ادامه به بررسی اقدامات آستان قدس در عرصههای تبلیغاتی و انتشاراتی پرداختهایم، جایی که تلاش برای حفظ هویت ایرانی و مذهبی در کنار نوآوریهای دیجیتالی در هم آمیخته است.
نمایش ارادت قومیتهای مختلف به امام رضا(ع) در عرصه تبلیغات محیطی
در زمینه تبلیغات محیطی، مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی امسال با همکاری نزدیک و تعامل با شهرداری مشهد، اقدامات متنوع و وسیعی را در عرصه فضاسازی محیطی شهری و فراتر از آن، تدارک دیده است.
با توجه به انتخاب شعار "ایرانِ امام رضا(ع)" ،به عنوان شعار محوری دهه کرامت سال جاری، مجموعه تلاشهای این مرکز در عرصه طراحی هویت بصری بر آن بوده است تا اصل همهگیر بودن محبت و ارادت قومیتها، اقوام و فرهنگهای مختلف ایرانی به ساحت علیبنموسیالرضا علیهآلافتحیتوالثناء ،مورد تأکید ویژه قرار گیرد.
در این راستا، از ظرفیت کانونهای خدمت و خادمیاران استانی در سوژهیابی و طراحی مفاهیم تبلیغاتی مرتبط با این پروژه، استفاده شده، که این مشارکت از جمله وجوه ممیزه این پویش ملی اکران محیطی نسبت به سال گذشته است.
لازم به ذکرست، این مشارکتها ضمن افزایش بعد مردمی کار، با واقعگراتر نمودن محصولات گرافیکی تولید، تأثیرگذاری تبلیغات را، دوچندان کرده است.
ماحصل این همکاری و همافزایی، اکران چند ده هزار متر مربع تبلیغات محیطی شامل استرابوردها، بیلبوردها، عرشه پلها و ... ذیل شعار محوری #ایران_امام_رضا در شهرهای مختلف ایران اسلامی است.
گستره این تبلیغات علاوه بر شهر مشهد، کلانشهرها همچون تهران و برخی شهرستانهایی را نیز، شامل میشود.
پیشرو بودن آستان قدس رضوی دراستفاده از فناوریهای نوین در عرصه تبلیغات محیطی
در طراحی تبلیغات محیطی، بهجز استفاده از تصاویر واقعی و پرترههای محلی، از فناوری هوش مصنوعی برای طراحی برخی از المانهای و حتی بازطراحی چهرههای برخی از شخصیتها استفاده شده است.
این نوآوری در طراحی بهویژه در نمایش تنوع قومی و فرهنگی ایران، بهعنوان یکی از جلوههای ویژه این اکرانها بهشمار میرود.
استفاده از گویشهای محلی در متون به کار رفته در طرحها، نیز یکی دیگر از ویژگیهای برجسته اکرانهای شهری امسال سال است.
این گویشها مضمون عرض ارادت به امام رضا (ع) را در قالبی اصیل و محلی به نمایش میگذارند و مخاطبان از اقوام مختلف میتوانند با آن ارتباط معنوی عمیقی، برقرار کنند.
در نهایت، این پویش تاکنون توانسته است بازخوردهای مثبت زیادی از فعالان رسانهای و تماسهای مردمی دریافت شده از طریق سامانههای ۱۳۸ آستان قدس رضوی و ۱۳۷ شهرداری مشهد را به خود اختصاص دهد.
این بازخوردها نشاندهنده استقبال بالای مردم از طرحها و اکرانهای شهری است و تأکید میکند که مردم در سراسر ایران، از اقوام و گویشهای مختلف، نسبت به تبلیغات و فعالیتهای آستان قدس رضوی، ارادت ویژهای دارند.
گزارشگر:محدثه رضایی
تولیت آستان قدس رضوی
