پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

پیامبری در کلاس درس  
۱۴۰۴-۰۲-۱۷

گفت‌وگوی صمیمی با معلم قرآن کریم دبستان امام رضا (ع)

معلمی را، شغل انبیا می‌خوانند. همان‌طور که انبیای الهی، انسان‌ها را از تاریکی جهالت‌ها، به نور دانایی و صراط مستقیم هدایت می‌کنند، معلمان نیز راه درست را به دانش‌آموزان، ‌ نشان می‌دهند. 

به گزارش آستان نیوز، مریم عباس‌پور، یکی از معلمان متعهد و مجرب قرآن کریم است که سال‌هاست، توفیق تدریس کلام الهی به دانش‌آموزان دبستان دخترانه امام رضا (ع) واحد 5 را دارد. 
با او درباره ماجرای معلم شدنش و همه فراز و فرود یک عمر تلاش و عشق‌ورزی به تدریس و دانش آموزانش گفت‌وگو کردیم که گوشه‌ای از آن را می‌خوانید: 

وقتی عشق به تدریس گره می‌خورد

خانم عباس‌پور تدریس قرآن را از جمع‎های خانوادگی و فامیلی، با آموزش مبانی تجوید و روخوانی شروع کرده است. 
 از آن روزها، برایمان تعریف کرد: ازآنجایی‌که علاقه خاصی به آموختن و تدریس قرآن کریم داشتم، سال 89 دوره تربیت مدرس قرآن را گذراندم و بحمدالله روزی من شد که از همان دوره کارورزی، در مدارس امام رضا(ع) مشغول به کار شوم و تا امروز، 9 سالی هست که این توفیق دوام داشته است.
 تحصیلات دانشگاهی را هم در مقطع لیسانس رشته علوم قرآن و حدیث شروع کردم و هم‌اکنون، در مقطع ارشد این رشته در دانشگاه امام رضا(ع) در حال تحصیل، هستم. 
آن‌قدر عشق و علاقه به تدریس قرآن کریم دارد که همه‌وقت روزش پر است. در کنار مدارس امام رضا (ع)، در مدارس دیگر شهر مشهد و نیز دانشگاه فردوسی سابقه تدریس دارد. 
او تأکید کرد که این پرمشغلگی، صرفاً به‌خاطر کسب درآمد بیشتر و حقوق و مزایا نبوده و در ادامه گفت: من عاشق بچه‌ها و تدریس بوده و هستم.   

معلمی قرآن کریم، دشوار و حساس
عباس‌پور معتقد است، معلمی یکی از دشوارترین کارها است و برای آن دلیل هم دارد: وقتی بخواهی یک مفهوم دینی را به بچه‌ها منتقل کنی، چون به باورهایش گره می‌خورد، عشق و تلاش و توان مضاعفی، می‌طلبد. 
این معلم قرآن کریم، اضافه کرد: هرچند معتقدم، حرکت‌کردن در مسیر تبیین مبانی دینی به هر اندازه‌ای باشد، به لطف خدا در دل‌ها اثر می‌گذارد، ولی واقعاً معلمی قرآن، خیلی کار دشوار و حساسی است. 
از طرفی، برای تدریس هر درسی، سرفصل‌های آن، دقیق در کتاب آمده و مطابق آن تدریس می‌شود؛ ولی تدریس قرآن و علوم دینی، گستردگی به‌اندازه سوال و جواب‌های ذهن بشر از خلقت انسان تا معاد و خداشناسی دارد که منِ معلم همیشه باید آمادگی ذهنی و روحی برای پاسخ به این سؤالات متنوع، داشته باشم. 
از طرف دیگر، دانش‌آموز فقط به گفته‌های و آموزش‌های زبانی من توجه نمی‌کند، به همه رفتار و کردار من نگاه می‌کند که چقدر باورهایم با گفته‌هایم تطابق دارد. 
اگر دورنگی ببینند، خدای‌نکرده شاید زمینه بی‌اعتقادی و لغزش‌های آینده دانش‌آموزان فراهم کند، و بالعکس، اگر بین آموزه‌های معلم قرآن و رفتارش پیوند برقرار کند، مسیر خداباوری بچه‌ها، هموارتر می‌شود.   

روزهای تلخ، با خاطرات شیرین 
از عباس‌پور درباره خاطرات تلخ‌وشیرین تدریس جویا شدم. در جوابم برگشت به روزهای تلخ کرونایی و یک خاطره شیرین تعریف کرد. 
 دوران کرونا بود. کلاس‌های ما مثل همه‌جا، به‌صورت آنلاین برگزار می‌شد. هیچ‌وقت یادم نمی‌رود، ماه رمضان رسیده بود، به دانش‌آموزانم پیشنهاد دادم، از اولین روز تا آخر ماه مبارک، نفری یک صفحه انتخاب کنند و قرائت کنند. 
وی ادامه داد: به برکت قرآن کریم، استقبال به حدی رسید که بچه‌ها، پدر و مادر و دیگر اعضای خانواده و بستگان را هم در این تلاوت‌های روزانه، شریک کردند. پیام‌های زیادی به من می‌رسید که خانم معلم، امروز برای مامانم هم یک صفحه بنویسید، برای پدرم هم کنار بگذارید، امروز برای پدربزرگم، برای مادربزرگم و... هر روز، به نیت شفای همه مردم قرآن می‌خواندیم. 
 قرآن را که ختم می‌کردیم، تلاوت‌ها را به ساحت مقدس پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) و شهدا، تقدیم می‌کردیم. 

معلم؛ هادی انسان به نور دانایی 

از او درخواست کردم که جایگاه معلمی را از منظر آیات نورانی قرآن مجید و نیز از نگاه خود برایم تعریف کند، گفت: معلمی، به‌ویژه معلمی قرآن از منظر آیات، از جایگاه رفیعی برخوردار است و در جای‌جای قرآن کریم، خداوند متعال خود را به‌عنوان مربی و تعلیم‌دهنده، معرفی می‌کند. 
وی در ادامه کلامش تصریح کرد: امام خمینی (ره) هم عبارت زیبا و نغزی درباره معرفی شأن معلمی دارند: «معلمی شغل انبیاست». در قرآن کریم هم آمده؛ «وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَة» از جمله‌ خصوصیات پیامبران، تعلیم است. همان‌گونه که انبیای الهی، انسان‌ها را از تاریکی جهالت‌ها، به نور دانایی و صراط مستقیم هدایت می‌کنند، معلمان نیز راه درست را به دانش‌آموزانشان نشان می‌دهند تا افراد مؤثرتری برای جامعه خود باشند. 
اما به نظر من، زیباترین جای معلمی آن است که موفقیت و سربلندی و پیشرفت دانش‌آموزانم را ببینم، آن وقت احاحسن افتخار و سربلندی می‌کنم و انگیزه‌ای می‌شود که در این مسیر، بهتر از پیش، قدم بردارم.  
گفت وگو از سارا صالحی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

سیره امام رضا(ع) الگوی حفظ کرامت در خدمات اجتماعی آستان قدس است
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه خدمات اجتماعی آستان قدس باید با تمرکز بر حفظ کرامت انسان‌ها باشد، حفظ کرامت انسانی…

تلویزیون اینترنتی