در تقویم ملی ایران، با هدف فرهنگسازی، گفتمانسازی، تشویق و هدایت متقاضیان به سمت کسب و کارهای خانگی، از امسال 22 اردیبهشت به عنوان «روز مشاغل خانگی و تولید خانوادهمحور» نامگذاری شده است.
22 اردیبهشت نقطه عطفی در پرداختن به موضوع مشاغل خانگی است
به گزارش آستان نیوز، بدون شک، نقش بانوان بهخصوص آنها که سرپرست خانوار هستند در رابطه با مشاغل خانگی، انکارناپذیر است. مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی وابسته به آستان قدس رضوی، سالهاست در این زمینه اقدامات حمایتی موثری انجام میدهد و مولد مشاغل خانگی بسیاری برای این قشر از جامعه است. معصومه باعدی رییس اداره امور اجتماعی این مرکز درباره اهمیت مشاغل خانگی، نقش سازنده بانوان در این حوزه و اقدامات موثر مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی، صحبتهای حائز اهمیتی دارد که در ادامه میخوانیم.
از مشاغل خانگی تا تولید ملی
چندین سال است رهبر معظم انقلاب روی بحث تولید ملی، تاکید فراوان میکنند و یکی از مسائلی که تولید ملی را به دنبال دارد بحث مشاغل خانگی است. بانوان قشری از جامعه هستند که میتوانند در بحث تولید ملی بسیار موثر باشند. آنها برای جلوگیری از مصرفگرایی، نقش مهمی در جامعه ایفا میکنند. اگر بتوانیم به واسطه بانوان، فرهنگ مصرفگرایی را تبدیل به فرهنگ تولید کنیم و این قشر، با استفاده از خانواده خود یعنی همسر و فرزندان به اشتغال دست یابند، هم کمکخرج خانواده خواهند بود و هم در بحث تولید ملی و بحث کلان جامعه اثرگذار هستند. نامگذاری 22 اردیبهشت میتواند نقط عطفی در پرداختن به مشاغل خانگی باشد. امید داریم بتوانیم شاهد موفقیتهای بیشتری در این حوزه به خصوص نقش پررنگ بانوان در مشاغل خانگی باشیم.
مادرانی که ارزش میآفرینند
در بحث زیرساختهای ایجاد این مشاغل خانگی، در وهله اول نیاز به مجوزهایی داریم. سهل کردن این مسیر میتواند از اولین گامهای بنیادین باشد. یعنی بتوانیم مجوزهای مشاغل خانگی را برای خانوادهها آسان کنیم تا جهت سرمایهگذاری در بحث مشاغل، وامهایی بگیرند و کارهای بزرگی انجام دهند. به اعتقاد من، سهل کردن این مسیر میتواند بسیار موثر باشد. مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی آستان قدس، به واسطه دغدغهمندیهایش در این زمینه، حدود پنج، شش سال است که جهت توانمندسازی و اشتغال زنان سرپرست خانوار طرحی را اجرا میکند که «طرح مادران ارزشآفرین» نام گرفته که این طرح با نگاه به مشاغل خانگی و تأکید بر خانوادهمحور بودن این مشاغل ایجاد شده است. در این طرح، تأکید بر این بوده زنان سرپرست خانواده را از خانه دور نکنیم تا کنار فرزندان خود به یک درآمد پایدار برسند. این طرح با سطوح مختلفی تعریف شده است. از بانوانی که هنوز وارد این فضا نشدهاند و بیانگیزه هستند تا آنهایی که علاقه به کار دارند ولی روش را نمیدانند. سطح بعدی بانوانی هستند که وارد فضای کار شدهاند اما هنوز نتوانستهاند آن را گسترش دهند و بالاخره کارآفرینان حرفهای و پیشرفتهای که میتوانند در این مسیر به بقیه بانوان خدمت کنند و خودشان هم نیاز به حمایت دارند. مرکز بانوان برای هرکدام از این سطوح اقداماتی را پیشبینی کرده است. خدا را شکر در این چند سال گامهای بلندی توسط مرکز برداشته شده است. از برگزاری جلسات انگیزشی برای بانوان تا تشکیل جلسات مهارتی برای اینکه نه تنها مهارت را آموزش ببینند بلکه در کنار کارآفرینان حرفهای مشغول به کار شوند. فراهم کردن بازارهای فروش برای کارآفرینان مبتدی و حمایتهای مالی و تبلیغ برند برای کارآفرینان حرفهای که انشاالله چه در سطح ملی چه بینالمللی فعالیت خود را گسترش دهند، همه و همه از اقدامات جدی مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی آستان قدس در راستای حمایت از مشاغل خانگی بانوان بوده است.
آگاهی، آموزش، کارآفرینی
از بزرگترین موانع بر سر راه مشاغل خانگی بانوان، عدم آگاهی این قشر و زنان سرپرست خانوار از فرآیند تولید است و اینکه بتوانند هنری را که دارند به مرحله اشتغال برسانند. ترسی که بانوان دارند تا مبادا وارد فضای کاری شوند و به مشکل بخورند باعث میشود قادر نباشند مشاغل خانگی را توسعه دهند. آموزشهای این مرکز در حوزه کسب و کار مختلف و مهارتهای متفاوت، میتواند برای بانوان کارگشا باشد، فرآیند را برای آنها تسهیل کند و در این مسیر یاریگرشان باشد. طی سالهای اخیر، علیرغم تبلیغ دشمنان در حوزه اقتصادی و بحث تحریمها، فعالین دغدغهمندی در حوزه تولیدات ملی داشتهایم که اقدامات مهمی انجام دادهاند. همانطور که شاهد هستیم در اطراف هر یک از ما، تولیدات ملی در کارگاههای مختلف خرد و کلان ایجاد میشود که هر یک به نوعی شغل خانگی محسوب خواهد شد. وارد شدن بانوان در فضای کار بهخصوص فضای کار خانگی خوشبختانه روزبهروز بیشتر میشود و با رفع موانع تولید میتوانیم در این حوزه، رشد روزافزون مشاغل خانگی را ببینیم.
از دورههای مجازی تا محلهمحور بودن آموزشها
آگاهیبخشی و توانمندسازی بانوان باید در محلات و مکان زندگی آنها اتفاق بیفتد. یکی از موانع این است که مثلا خانمی که درگیر مسایل زندگی و فرزند و همسرش شده قادر نیست برای یک آموزش، مسافتی طولانی را طی کند و به جاهای دور برود. آموزشهایی که در فضای مجازی وجود دارد و یا محلهمحور بودن آموزشها و توانمندسازیها میتواند در این زمینه کارساز باشد. در همین راستا، مرکز امور بانوان برای فعالیتهای امسال، طرح مادران ارزشآفرین را گستردهتر در نظر گرفته است. طوری که در محلات بیشتری از مشهد آن را بسط دهیم و همچنین توسط دبیرخانههای خدمت رضوی در استانها و کانون تخصصی بانوان و خانواده این طرح را در استانهای مختلف به اجرا دربیاوریم. در میان زنان سرپرست خانوار، بیانگیزه و بیعلاقه بودن در حوزه اشتغال معضلی اساسی است که مانع توانمندسازی و خودباوری آنها میشود. اشتراکگذاری تجربههای بانوان موفق از شروع کارشان میتواند برای این گروه، مثمر ثمر باشد. شنیدن اتفاقهایی که برای کارآفرینان افتاده و بالاخره آنها را به این درجه از موفقیت رسانده است برای آنها که فکر میکنند اشتغالزایی امری دست نیافتنی است، الهامبخش خواهد بود.
تحریمهای اقتصادی؛ مانع یا رشد
اگر بخواهیم نقش تورم و شرایط سخت اقتصادی را در بحث مشاغل خانگی بررسی کنیم، این مشکلات از یک طرف میتواند مانعی بر سر راه مشاغل خانگی باشد و از طرف دیگر باعث رشدشان شود. وقتی خانوادهای احساس میکند شرایط خرید برایش دشوار شده ممکن است به این سمت برود که خودش تولید داشته باشد. شاید بتوان گفت یکی از نکات مثبت تحریم، روی آوردن مردم به سمت تولید ملی است. مرکز امور بانوان نیز در این شرایط دشوار اقتصادی، در راستای حمایت از این افراد، علاوه بر آموزشهای لازم که در اختیارشان قرار میدهد، بازارهای فروش را پیدا کرده و مراکزی را که از تولید ملی دفاع و حمایت میکنند را به کارآفرینان متصل خواهد کرد. همچنین آستان قدس رضوی تا حدی که ظرفیت در اختیار داشته باشد، حمایتهای مالی برای کارآفرینان حرفهای در نظر دارد. با این امید که تمام این فعالیتها مورد عنایت حضرت رضا(ع) قرار بگیرد.
تولیت آستان قدس رضوی
