به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، در یازدهمین نشست از سلسله نشستهای «فلسفه زمانهاندیش» به موضوع «تاملی فلسفی در برابری و نابرابری اجتماعی» پرداخته شد.
تأملی فلسفی در برابری و نابرابری اجتماعی در نشست «فلسفه زمانه اندیش»
به گزارش آستاننیوز، دکتر احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، در این نشست که صبح امروز 24 اردیبشهت ماه، در محل تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: فلسفه زمانهاندیش نیاز مبرم جامعه ما در عصر معاصر و کنونی و مطالبه به حق مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید دارد که چرا اندیشههای فلسفه در بن مایه امور جامعه وجود ندارد؟
وی ادامه داد: از همین رو به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، 10 نشست با موضوع فلسفه زمانهاندیش، برگزار شده و سر فصلهای این موضوع بررسی شده است، امروز نیز یازدهمین دوره از این نشستها به بررسی فلسفی برابری و نابرابری اجتماعی پرداخته شد.
عدالت اجتماعی و عدالت توزیعی
حجتالاسلام و المسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی و عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی، نیز در این نشست گفت: اصل برابری و نابرابری، ذیل عدالت توزیعی مطرح میشود و این سوال مطرح است که آیا عدالت اجتماعی همان عدالت توزیعی یا گسترده تر از آن است.
وی با بیان اینکه عدالت اجتماعی گستردهتر از عدالت توزیعی است، با طرح این سوال که خیرات، مواهب و امکانات اعم از ثروت، رفاه ، شغل و... بر چه اساسی توزیع شود تا عدالت برقرار شود؟ افزود: برابری و نابرابری یک حوزه مطالعاتی است که شامل مطالعات تاریخی، جامعهشناسی، سیاسی، روانشناسی اجتماعی، دینی، فقه اسلامی، اندیشه اسلامی و.... میشود.
اصل برابری ذاتی انسانها
واعظی در ادامه با بیان اینکه در بحث برابری و نابرابری این نکته مطرح است که آیا برابری و نابرابری ارزش ذاتی و مطلق است و اصل برابری آیا همان اصل عدالت بوده و عدله الزام آور آن چیست؟ گفت: ارزشمندی به سه بخش فردی، کارکردی و اخلاقی تقسیم می شود.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی و عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی، ادامه داد: اصل برابری یک اصل الزامآور است؛ منظور از برابری ذاتی، ذاتگرایی نیست، بلکه مراد این است انسانها در اصل انسانیت، نسبت به یکدیگر برتری ندارند.
وی خاطر نشان کرد: در واقع ما چند گونه انسان نداریم، بلکه انسانها ارزش برابری دارند؛ به این معنا که تفاوت طبیعی انسانها در رنگ، قوم، نژاد، ملیت و زبان موجب نمیشود یک عده از انسانها، ارزشمندتر از یک عده دیگر باشند و ثمره آن این است که نباید به واسطه این تفاوتها، رفتار تبعیضآمیز و نابرابر با انسانها داشته باشید.
تولیت آستان قدس رضوی
