«مردی خستگیناپذیر، اما با قلبی مهربان و دلسوز برای زائران»؛ این توصیفی کوتاه اما دقیق، از زبان خلیل اکبری شاندیز، معاون اسبق فنی، عمرانی و موقوفات آستان قدس رضوی، درباره شخصیتی است که بادقت، سرعت و دغدغهمندی به دنبال رفع مشکلات زائران بود؛ چه در صحن و سرا، چه در طرحهای کلان.
مردی خستگیناپذیر از جنس کار و خدمت
به گزارش آستان نیوز، اکبری شاندیز دراینرابطه میگوید: شهید رئیسی فقط به مسائل فوری بسنده نمیکردند. در حوزه موقوفات و عمران، طرحهایی مثل احداث اقامتگاه برای زوجهای جوان با نیت کمک به تسهیل ازدواج جوانان، در دستور کار قرار گرفت.
ایشان معتقد بودند: امام رضا (ع) باید پناه همه مردم باشد؛ چه در زیارت، چه در زندگی.
اکبری شاندیز، میگوید: اگر بخواهم ایشان را در یک جمله توصیف کنم، میگویم مرد خستگیناپذیر.
در تمام مدتی که با ایشان کار کردم، از سعهصدر، پیگیری بیوقفه و دقت عملشان درس گرفتم. برایشان، زائر اولویت اول بود، حتی اگر تصمیمی سخت بود؛ چون هدف رضای خدا و رضایت مردم بود که با توکل بر خدا، آن را دنبال میکردند.
ایشان همیشه برای کار وقت داشتند، نه وقت برای استراحت. از پروژههای کلان عمرانی تا مسائل جزئی یک خادم؛ هیچچیز از چشمشان، دور نمیماند.
وی می افزاید: در روزهای ابتدایی حضور آیتالله رئیسی در آستان، یکی از مسائل مهمی که زائران بهصورت مکرر به ایشان منتقل میکردند، کمبود سرویسهای بهداشتی و فاصله زیاد آنها در محدوده زیارتی بود.
ایشان بلافاصله این موضوع را پیگیری کردند و دستور دادند که در سریعترین زمان ممکن، در نقاطی که امکانش هست، سرویسهای بهداشتی احداث یا بازسازی شود.
اگر دقت کنید، سرویسهایی در خیابان شیخ طوسی، شیخ عاملی و شیخ بهایی، در همان دوره و با همین دستور، ساخته یا ارتقا داده شد.او، ادامه میدهد: نگاه ایشان این بود که اگر زائری سالمند، بیمار یا ناتوان وارد حرم میشود، نباید برای رفع نیاز اولیهاش راه طولانی طی کند.رفاه زائران برای ایشان، یکی از اصلیترین شاخصهای خدمت در حرم بود.
میراثی که زنده است
اکبری شاندیز، تأکید میکند: مدیریت آیتالله رئیسی، فقط در تصمیمها نبود؛ در رفتار، اخلاق، اخلاص و خدمت خالصانهاش برای مردم بود.
امیدوارم ما هم ادامهدهنده راهی باشیم که او در آستان مقدس رضوی، پایهگذاری کرد؛ راهی که مقصدش، خدمت بیمنت به زائران و مجاوران امام رضا (ع)، بود.
تولیت آستان قدس رضوی
