پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

وزیر سابق آموزش و پرورش:
۱۴۰۴-۰۳-۰۱

گفتمان شهید رئیسی در آموزش‌وپرورش، «مدرسه قوی، ایران قوی» بود

 وزیر سابق آموزش‌وپرورش، گفت: شهید رئیسی  باورداشت راه قوی‌شدن ایران از مدرسه می‌گذرد. او به‌درستی آینده ایران را در مدرسه اکنون می‌دید و  معلم را کانون مرکزی این تحول می‌دانست.

به گزارش آستان نیوز، رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش‌وپرورش دولت شهید رئیسی، در نخستین کنگره بین‌المللی «الگوی حکمرانی شهید حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی» که روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، به تبیین ابعاد مختلف شخصیت، اندیشه و رویکردهای مدیریتی شهید رئیسی پرداخت.

تأکید شهید رئیسی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی

وزیر پیشین آموزش‌وپرورش با اشاره به دیدگاه تربیتی شهید رئیسی افزود: ایشان تعلیم‌وتربیت اسلامی را اساس تحول کشور می‌دانست و معتقد بود که در آموزش‌وپرورش صاحب‌نظر هستیم و به  الگوی وزینی در تربیت دست‌یافته‌ایم که نمود آن، سند تحول بنیادین است.
صحرایی با تأکید بر اینکه شهید رئیسی تعلیم‌وتربیت را مهم‌ترین عنصر حکمرانی می‌دانست، افزود: آنچه که دولت شهید رئیسی را با دیگر دولت‌ها متمایز می‌کند، تفاوت دیدگاه او در حوزه سیاسی و نظام تعلیم‌وتربیت، بود. 
وی اضافه کرد: برای شهید رئیسی تعلیم‌وتربیت مسئله اول بود و همان‌گونه که امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کرده‌اند، مسئله اول نظام مقدس اسلامی تربیت است، شهید رئیسی نیز این اصل را محور حکمرانی خود قرار داده بود.
صحرایی تأکید کرد: در دولت شهید رئیسی باور به تحول شکل گرفت. او معتقد بود که تحول سه مرحله شناختی، فرایندی و ساختاری دارد. تحول شناختی مبنایی تحول حقیقی است.

برجسته‌ترین ویژگی مدیریتی شهید رئیسی

وی برجسته‌ترین ویژگی مدیریتی شهید رئیسی را «تصمیم‌گیری قاطع و بن‌بست شکن»، عنوان کرد و افزود: شهید رئیسی اهل تصمیم بود و در برابر تردیدها و بن‌بست‌ها نمی‌ایستاد. نمونه بارز این ویژگی، تصمیم ایشان درباره اجرای مصوبه کنکور بود؛ مصوبه‌ای که سال‌ها در دو مجلس و دو دولت مورد بحث قرار گرفته، اما اجرایی نشده بود. در نهایت، با اهتمام ایشان و پیگیری‌های شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی، این مصوبه سرنوشت‌ساز اجرایی شد و نقش مدرسه را از حاشیه به متن بازگرداند.
صحرایی با تأکید بر تمرکز راهبردی شهید رئیسی بر رهنمودهای امام و رهبری عنوان کرد: تمرکز یکی از ویژگی‌های اصلی مدیریتی شهید رئیسی بود. او در هر امری، نقطه پایان را می‌دید و بر تحقق کامل آن تمرکز می‌کرد.
 وی افزود: نقطه مرکزی حکمرانی شهید رئیسی، تمرکز بر کلام امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بود. او باورداشت باید تدابیر این دو رهبر را در زمینه‌های مختلف عملیاتی کرد.
وزیر پیشین آموزش و پرورش ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های شهید رئیسی، جلوگیری از استهلاک در تصمیم‌گیری بود. او سعی داشت تصمیمات را به‌گونه‌ای پایه‌گذاری کند که بازگشت‌ناپذیر و قابل تداوم باشند؛ از این رو، دفاتر پیگیری و سازوکارهایی را طراحی کرد که موجب می‌شد رئیس‌جمهور را در همه امور حاضروناظر نشان می دهند.

 راه قوی‌شدن ایران در باور شهید رئیسی

صحرایی با تأکید بر اینکه شهید رئیسی در عرصه کلان حکمرانی و در مدیریت آموزشی کشور، گفتمان‌سازی کرد، تصریح کرد: گفتمان او در آموزش‌وپرورش، اعم از «مدرسه قوی، ایران قوی» بود.  شهید رئیسی  باورداشت راه قوی‌شدن ایران از مدرسه می‌گذرد. او به‌درستی آینده ایران را در مدرسه اکنون می‌دید و  معلم را دال مرکزی این تحول می‌دانست.
وزیر سابق آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در دولت شهید  رئیسی، ریل‌گذاری تازه‌ای برای دانشگاه فرهنگیان صورت گرفت که نقطه عطف نظام آموزش‌وپرورش مصوبه کیفیت‌بخشی به تربیت‌معلم است اظهار داشت: در دولت او، ۲۳۶ هزار ردیف استخدام برای معلمان اختصاص یافت و نظام جدیدی برای شناسایی و گزینش معلمان طراحی شد که رهبر معظم انقلاب نیز اخیراً بر استمرار آن، تأکید کردند.
 به گفته صحرایی، یک‌سوم معلمان کنونی کشور، در دولت  شهید رئیسی استخدام شدند. او با اجرای  نظام رتبه‌بندی، مطالبه ده‌ساله معلمان در تنگناهای مالی خدمتی بزرگ به این قشر از جامعه کرد.

در دولت شهید رئیسی ایران کارگاه مدرسه‌سازی شد

وزیر پیشین آموزش‌وپرورش تصریح کرد: در دولت شهید ریسی ایران کارگاه مدرسه‌سازی شد؛ در حوزه مدرسه، دولت شهید رئیسی، نهضتی بی‌سابقه به راه انداخت. بیش از ۷۲۰۰ مدرسه در کمتر از سه سال ساخته شد؛ به طور متوسط، در هر روز کاری، ۸ مدرسه و 32 هزار و 500 کلاس درس ایجاد شد و حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی، به بهره‌برداری رسید. 
صحرایی افزود: دولت شهید رئیسی حدود ۵ هزار پروژه تحویل داد. در دولت او ۱۰۰ هزار کلاس درس با نام شهید رجبیان شاداب‌سازی شد و تراکم کلاس‌های درس به طور محسوس کاهش یافت، اگرچه این چالش هنوز با افزایش مهاجرت ادامه دارد.
و ی خاطرنشان کرد: در دولت شهید رئیسی، نظامی برای جذب و تربیت مدیران مدارس طراحی شد که هرچند اجرای آن، به دولت بعدی واگذار شد.
 صحرایی با تأکید بر اینکه در دولت رئیسی، دانش‌آموز به‌عنوان کسی آینده به او سپرده خواهد شد مورد توجه بود، افزود: اودرباره مدارس «سمپاد» کاری کرد که برگشت‌ناپذیر شد. 
در دولت او راه‌یابی دانش‌آموزان مناطق محروم، به مدارس سمپاد رایگان شد که موجب افزایش شمار دانش‌آموزان این مدارس، در سال‌های اول‌ و دوم این طرح شد.
 وزیر پیشین آموزش‌وپرورش  در پایان، یادآور شد: شهید رئیسی باشگاه دانش‌پژوهان را افتتاح کرد  که به خانه نخبگان معروف شد و در دولت او ما مقام سوم کسب مدال در دنیا را، کسب کردیم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

پیام راهبردی رهبر انقلاب؛ نقشه راه تحول و ارتقای حوزه‌های علمیه است/ لزوم احیای نقش تاریخی مسجد گوهرشاد در تعلیم و تربیت دینی
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اهمیت جایگاه حوزه‌های علمیه در شکل‌دهی تمدن نوین اسلامی، خواستار بازتعریف نقش تمدن‌ساز…

تلویزیون اینترنتی